Het is dit jaar vaak onrustig geweest bij Red Bull Racing. Waar Max Verstappen volgend jaar wel nog voor Red Bull Racing rijdt, vertrekken technisch directeur Adrian Newey en sportief directeur Jonathan Wheatley, twee steunpilaren die al sinds 2006 voor het Oostenrijkse team werkzaam waren. Bij het Ziggo Sport Race Café balen analisten Jack Plooij en Robert Doornbos van de ontwikkelingen, maar ze denken dat de onrust bij het team niet de oorzaak is van het vertrek van Wheatley.
Over het vertrek van Newey was eerder dit seizoen veel te doen, maar over de transfer van Wheatley is weinig gesproken, mede omdat deze tijdens de zomerstop is aangekondigd. Plooij wil toch nog even stilstaan bij het verlies voor Red Bull. 'Ik vind het ook wel schokkend nieuws dat Jonathan Wheatley weggaat. Deze man is heel belangrijk geweest met de pitstops. Hij heeft echt getraind met die pitstops, om dat naar de twee seconden te krijgen', weet Plooij.
Wheatley kreeg een unieke kans
Daar is Doornbos het mee eens. 'Hij heeft ook een aardig track record. Hij zit al 34 jaar in de Formule 1. Hij heeft achttien jaar bij Red Bull gezeten, en hij heeft zelf in die vlammen gestaan bij Jos Verstappen, bij Benetton', zo verwijst Doornbos naar het feit dat Wheatley lange tijd voor het team in Enstone werkte, waar ook Michael Schumacher en Fernando Alonso werkzaam voor waren. 'Hij heeft de hele ladder doorlopen.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Er is nog één positie die je dan zou willen, en dat is die van teambaas, en die was niet beschikbaar bij Red Bull', vertelt Doornbos. 'Hij is er ook heel relaxed onder. Hij zei ook: toen ik naar het kantoor van Christian Horner liep, om het te zeggen, wist Christian het al. Ik hoefde het eigenlijk niet te zeggen. Het werken voor een fabrieksteam als Audi is voor hem ook een jongensdroom', zo wijst Doornbos erop dat Wheatley niet zomaar naar een willekeurig achterhoedeteam overstapt.
Doornbos beseft ook dat Red Bull machteloos was in deze situatie. 'Het probleem is ook dat Christian (Horner, red.) hem niet verder kon overtuigen om te blijven door hem meer te betalen. Dat kwam door de budget cap. Door het budgetplafond zijn die teams heel beperkt. De rijders en drie andere werknemers krijgen daarin een uitzondering, en daar hoorde hij niet bij', meent Doornbos. 'Daar zou geen ruimte voor zijn geweest.'
Hoe gaat Verstappen het doen op Zandvoort? Ontvang 50x je inzet als Max wint! Voor nieuwe spelers, 24+. Lees de voorwaarden.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties