Pierre Gasly is een Franse Formule 1-coureur, die uitkomt voor Alpine F1 Team. Het absolute hoogtepunt uit de Formule 1-carrière van Gasly dateert uit 2020, toen hij in dienst van AlphaTauri een knotsgekke Italiaanse Grand Prix op zijn naam wist te schrijven. In 2023 vertrok Gasly uit de Red Bull-opleiding naar Alpine, nadat een eerder avontuur bij Red Bull Racing in 2019, als teamgenoot van Max Verstappen, op een teleurstelling uitliep.
De tekst gaat verder onder het nieuws.
Gasly werd op 7 februari 1996 geboren in het Franse Rouen. Net zoals iedere Formule 1-coureur blonk Pierre al op jonge leeftijd uit op de racebaan. Op 10-jarige leeftijd begon Gasly met karten en was al snel rapper dan zijn leeftijdsgenoten. In 2008 nam hij deel aan de Franse kadet-kartklasse en in 2009 maakte hij op het Europese toneel furore door als tweede te eindigen op het CIK-FIA European Championship.
In 2011 begon Gasly's avontuur in de 'single-seaters', in de Franse F4-competitie. Ondanks dat hij het kampioenschap niet won, mocht hij doorstromen naar de Formule Renault in 2012. Hier had hij even tijd nodig om te wennen aan het niveau, maar na een seizoen lang vallen en opstaan pakte hij het ene na het andere podium en wachtte een contract bij het Red Bull juniorenprogramma in 2014.
Zijn opwachting in het opleidingsteam van Red Bull betekende voor Gasly eveneens zijn debuut in de Formule 2 (toen nog GP2, red). Hierin werd hij in 2015 achtste, maar won hij in 2016 de titel. Door zijn sterke optredens in de opstapklasse voor de Formule 1 werd hem een plek als reservecoureur bij Red Bull Racing aangeboden, nadat hij in 2017 nog uitkwam in de Japanse Super Formula. In september 2017 kondigde Toro Rosso aan dat het de tegenvallende Daniil Kvyat zou vervangen door Gasly, waardoor Gasly bij de Grand Prix van Maleisië zijn debuut mocht maken in de koningsklasse van de autosport.
Na een uitstekend eerste seizoen in de koningsklasse te hebben gereden, met onder andere een vierde plaats in de GP van Bahrein, komt de carrière van Pierre Gasly in een stroomversnelling terecht wanneer bekend wordt dat hij in 2019 de plek naast Max Verstappen inneemt. Het blijkt voor de Fransman echter moeilijk om de top bij te houden. Na de zomerstop wordt daarom besloten om Gasly terug te zetten naar Toro Rosso en Albon een kans te geven in de Red Bull.
Bij zijn 'oude' werkgever lijkt Pierre Gasly beter op zijn plek te zitten en behaalt geregeld puntenfinishes; nagenoeg dezelfde resultaten als bij het moederteam. Bij wat inmiddels AlphaTauri is geworden rijdt de Fransman in 2020 tot en met 2022 erg sterke seizoenen, met als hoogtepunt een overwinning in de Grand Prix van Italië in 2020.
Gasly reed in 2022 zijn laatste seizoen voor AlphaTauri. De Fransman vertrok naar Alpine in 2023, waar hij in het Franse team gekoppeld werd aan landgenoot Esteban Ocon. Alpine was in 2023 terug te vinden in de middenmoot, met een zesde plek bij de constructeurs, maar Gasly was zijn nieuwe teamgenoot in zowel de kwalificatie als in de WK-stand de baas, met een elfde plek in de eindstand, mede te danken aan een podiumplek in de Grand Prix van Nederland.
Jaar | Team(s) | Overwinningen | Punten | Eindstand WK |
2017 | Toro Rosso | 0 | 0 | 21e |
2018 | Toro Rosso | 0 | 29 | 15e |
2019 | Red Bull Racing & Toro Rosso | 0 | 95 | 7e |
2020 | AlphaTauri | 1 | 75 | 10e |
2021 | AlphaTauri | 0 | 110 | 9e |
2022 | AlphaTauri | 0 | 23 | 14e |
2023 | Alpine F1 Team | 0 | 62 | 11e |