Boordradio's GP China | Irritatie bij Ferrari: 'Ik weet het, dat heb je me al tien keer verteld' Formule 1
Formule 1

Boordradio's GP China | Irritatie bij Ferrari: 'Ik weet het, dat heb je me al tien keer verteld'

Boordradio's GP China | Irritatie bij Ferrari: 'Ik weet het, dat heb je me al tien keer verteld'

De tweede race van het seizoen is gereden en werd opnieuw gewonnen door McLaren. Dit keer was het Oscar Piastri die de overwinning voor het team wist te pakken. De strategie was voor veel teams nog onduidelijk en dus was er veel communicatie, en ook wat irritatie, tussen coureurs en teams. F1Maximaal.nl zet de leukste boordradio's van de Grand Prix van China voor je op een rij.

Teamgenoten Charles Leclerc en Lewis Hamilton vonden elkaar bij de start van de Grand Prix. 'Charles heeft een gebroken voorvleugel', meldde Max Verstappen aan zijn team. De herhalingen lieten zien dat Leclerc tegen zijn eigen teamgenoot was gereden. 'Ik ben door iemand geraakt', zei Hamilton over het incident. Leclerc kreeg te horen dat ze wat verlies hadden door de kapotte voorvleugel, maar Ferrari wilde de vleugel pas tijdens de eerste pitstop vervangen. 'We kunnen het overleven', antwoordde Leclerc als bevestiging. Uiteindelijk besloot het team de vleugel helemaal niet meer te vervangen.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

charles leclerc china sprintrace ferrari 2025
Leclerc had schade aan de voorvleugel, maar had nog steeds een goed tempo.

Remproblemen

Fernando Alonso was de enige uitvaller van de Grand Prix van China. In de vierde ronde zag Alpine-coureur Pierre Gasly een probleem bij de Spanjaard. 'Remmen in brand bij Alonso', gaf hij door aan zijn team. Het probleem werd bij Alonso ook al snel duidelijk. 'Ik kan niet remmen. Geen remmen, geen remmen', meldde hij over de radio. Aston Martin haalde Alonso naar binnen en het probleem betekende einde race voor de Spanjaard.

Ook Lando Norris had problemen met zijn remmen, maar dat was pas aan het einde van de race. 'Brake pedal is going a bit long', zei Norris tegen zijn engineer. De remkracht was gelukkig niet het probleem, maar het pedaal reageerde niet zo snel als de bedoeling was. 'Hoe groot is het probleem?' vroeg Norris aan het team. Helaas was het probleem groot, het werd iedere ronde steeds wat erger.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Boordradio's GP China | Irritatie bij Ferrari: 'Ik weet het, dat heb je me al tien keer verteld'
Norris had een probleem met zijn remmen.

'Ik eindig liever als tweede dan helemaal niet. Je mag niet hard remmen', zei Will Joseph tegen Norris in ronde 51. Er waren toen nog vijf rondes te gaan en het probleem werd alsmaar erger. Norris moest het remmen zo veel mogelijk beperken en het probleem werd zelfs kritiek. Norris had gelukkig een voorsprong op Russell en kon daarom iets langzamer rijden. Hij eindigde de race als tweede. 'Goed gedaan. Sorry van het rempedaal', kreeg hij na afloop over de radio te horen. 'Ja, goed gedaan, jongens', antwoordde Norris.

Irritatie over de radio

De coureurs en teams waren het over veel situaties niet eens tijdens deze race. Het begon met Yuki Tsunoda, die in ronde 8 wat meer van zijn voorbanden wilde gebruiken. 'Dat willen we niet', antwoordde het team. Tsunoda trok zich daar niet heel veel van aan. 'Nou, ik wil het wel', antwoordde de Japanner. Het team legde zich er uiteindelijk bij neer, maar later waren er weer irritaties. Tsunoda moest een derde pitstop maken vanwege schade aan zijn voorvleugel. 'Wacht, schade door wat?!' vroeg Tsunoda geïrriteerd aan het team. De herhalingen lieten zien dat de vleugel op het rechte stuk afbrak.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

yuki tsunoda racing bulls china zaterdag kwalificatie 2025 1
Tsunoda moest door schade een derde pitstop maken en liet merken dat hij daar niet blij mee was.

Alexander Albon is niet alleen jarig, maar reed ook even aan de leiding. Williams besloot voor een hele late pitstop te gaan, waardoor Albon een aantal rondes P1 reed. 'We zijn tevreden met de banden, maar we...' begon zijn engineer, maar Albon kapte het af. 'Ja, het gaat goed. Het gaat goed. Het gaat bij mij beter dan iedereen. Laten we ontspannen. Ik voel me prima', zei Albon. Het team wilde tegen Albon zeggen dat hij op zijn banden moest gaan letten, maar Albon wilde het niet horen.

Italiaanse communicatie

Ook bij het team van Ferrari verliep de communicatie niet heel soepel. Leclerc was, met schade, sneller dan Hamilton en het team besloot de twee coureurs om te wisselen. 'We wisselen in bocht 14', kreeg Hamilton te horen. Die leek geen fan van het plan, dus antwoordde hij: 'Als hij dichterbij is.' Hamilton gaf later aan dat hij dichter bij zijn voorgangers in de buurt kwam, maar het team had de beslissing al gemaakt. 'We wisselen deze ronde', klonk het over de radio.

Later was Hamilton ontevreden over de feedback die hij ontving. 'Geef me wat feedback, jongens. Kom op, ik heb feedback nodig over waar ik tijd verlies', zei Hamilton. 'Bocht 13', was het korte antwoord van het team. Echter, ook hier had Hamilton niks aan. 'Ja, dat heb je me al verteld', antwoordde de Brit ietwat geïrriteerd.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

lewis hamilton ferrari melbourne 2025 kwalificatie charles leclerc leuk
Hamilton en Leclerc waren niet tevreden met de feedback van het team.

Teamgenoot Leclerc had juist het tegenovergestelde probleem. Hij vond dat hij te veel feedback kreeg van het team. 'Je verliest vooral in bocht 8 en 9', zei de engineer. 'Dat is waar je tijd kunt winnen. Vier tienden kun je daar pakken.' Leclerc wilde het niet horen. 'Ja, ik weet het, ik weet het. Je hebt het me al tien of vijftien keer verteld. Ik weet het', klonk de irritatie van Leclerc. Met de uiteindelijke diskwalificaties van beide Ferrari-coureurs was het al met al geen goede dag voor het Italiaanse team.

Plan A tot en met Z

De strategie was voor veel teams lange tijd onduidelijk. Het zorgde daarom voor veel discussie over de radio. 'Als het zo blijft, wil ik plan A', zei Leclerc tegen zijn team. Ferrari was het hier niet mee eens. Vanwege het verkeer bleven ze bij plan B. Toen het team even later aangaf dat zijn rondes goed waren, klonk Leclerc verbaasd. 'Verliezen we niet wat tijd?' vroeg hij. Uiteindelijk leek het tijdsverlies van Leclerc wel mee te vallen.

Bij McLaren ging het iets makkelijker. In ronde 12 vroeg het team aan Piastri of hij verwachtte dat ze de streefronde van plan C zouden kunnen halen. 'Op dit moment denk ik dat het mogelijk is', was daarop zijn antwoord. Echter, later leek het team toch van strategie te willen veranderen. Richting het einde van de race vroeg het team of ze toch voor plan A konden gaan. 'Ik denk dat we tot het einde door kunnen gaan', zei Oscar vol zelfvertrouwen. Hij had gelijk. Hij reed de race uit op die banden en pakte de overwinning.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Boordradio's GP China | Irritatie bij Ferrari: 'Ik weet het, dat heb je me al tien keer verteld'
Piastri won de Grand Prix van China.

Ook Lando Norris kreeg te horen dat het team voor plan C wilde gaan, maar dat ging voor hem iets minder makkelijk. Zijn teamgenoot reed daarvoor in de weg. 'Kun je hem zeggen dat hij een beetje gas moet geven. Ik zit in de vuile lucht en I don't want to **** my tyres', aldus de woorden van Norris. Piastri ging vervolgens wat sneller, maar Norris bleef toch wel wat last van zijn banden houden.

Verstappen was deze race niet veel te horen over de boordradio. Wel was daar af en toe Gianpiero Lambiase. De Red Bull Racing-auto mist tempo in de race, maar naarmate de race vorderde, hoe beter het werd. 'Goed tempo nu, Max. Beter laat dan nooit. Nog 20 ronden te gaan, kom op', zei Lambiase in ronde 37 tegen de Nederlander. In ronde 44 liet hij weer van zich horen. 'Ga zo door, Max. Het is duidelijk dat iedereen het nu probeert vol te houden (op deze banden, red.). We weten niet wat er aan het einde kan gebeuren.' Uiteindelijk wist hij als vierde over de finish te komen.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws