Esteban Ocon is een Franse coureur in de Formule 1. Hij rijdt in 2025 voor Haas, nadat hij in 2024 besloot om Franse renstal Alpine gedag te zeggen. De coureur is één van de langste rijders van de paddock met een lengte van 1.86m. Eerder reed Ocon voor Manor GP, Force India en diens opvolger Racing Point.
Deze pagina gaat verder onder het nieuws.
Dat Ocon uit het goede racehout is gesneden, bleek al uit zijn seizoenen in de opstapklasses van de autosport. Zo werd hij in 2013, als zeventienjarig broekie, derde in de Europese Formule Renault 2.0 en werd hij het jaar er op Europees kampioen Formule 3. Daar kreeg de in 1996 geboren Ocon al te maken met Max Verstappen, die dat jaar zijn eerste seizoen in de autosport beleefde. De twee streden regelmatig met elkaar, met de meer ervaren Ocon als winnaar.
In 2015 deed Ocon mee aan de inmiddels opgeheven GP3. Alhoewel hij slechts één race won, werd hij wel kampioen in die klasse. Dat had de Fransman te danken aan een sterke, constante reeks halverwege het seizoen. Zo eindigde hij maar liefst negen keer achter elkaar als tweede in een race.
Halverwege 2016 maakte Ocon zijn racedebuut in de Formule 1. Vanaf de Grand Prix van België nam hij de plek van Ryo Haryanto over bij het kleine Manor GP. Alhoewel hij geen punten wist te scoren, scoorde hij een stoeltje bij Force India voor het seizoen erop. Daar viel de jongeling op met zijn constantheid. Hij pakte op twee races na elke keer punten en liet ook zien over racecraft te beschikken, ook al leidde dat soms tot conflictjes met teamgenoot Sergio Perez.
Het duo bleef aan voor 2018, maar nadat het noodleidende Force India werd overgenomen door zakenman Lawrence Stroll, wankelde Ocons positie bij het team. De Canadees zou graag zijn zoon Lance Stroll in de Racing Point, zoals het team vanaf de overname in augustus 2018 heette, willen zetten. Ocon maakte het seizoen af, maar werd voor het volgende jaar vervangen voor Stroll. Gedurende 2019 was hij als reservecoureur vooral te vinden in de pitbox van Mercedes, maar kreeg voor 2020 weer een kans op de grid, bij Renault.
Samen met Alonso vormde Ocon met zijn team Alpine in 2021 zo nu en dan een goed blok voor de concurrerende teams. Ondanks een ietwat kwakkelige seizoensstart en een gebrek aan constant succes, behaalde Ocon met Alpine best wat goede resultaten. De overwinning bij de knotsgekke Grand Prix van Hongarije was daarbij een absoluut hoogtepunt.
De jaren bij Alpine vanaf 2022 tot en met 2024 waren niet bijzonder denderend voor de Fransman. Hoewel Alpine een klein beetje wist op te krabbelen, waarbij een podium in Monaco en tijdens de regenrace in Brazilië de hoogtepunten vormden, is het vertrouwen in de progressie van het team enorm gedaald.
Hij en Gasly samen in één team bleek ook niet altijd een goed idee. Ocon kiest in 2025 voor een frisse start bij Haas, waar hij de garage zal delen met rookie Bearman. De jonge Brit heeft in 2024 drie F1-races mogen rijden, en hij imponeerde in alle drie. Nu Haas de stijgende lijn te pakken heeft, hoopt Ocon weer eens vaker in de punten te rijden en wat meer podiums te pakken.
Jaar | Team(s) | Overwinningen | Punten | Eindstand WK |
2016 | Manor GP | 0 | 0 | 23e |
2017 | Force India | 0 | 87 | 8e |
2018 | Racing Point | 0 | 49 | 12e |
2020 | Renault | 0 | 62 | 12e |
2021 | Alpine F1 Team | 1 | 74 | 11 |
2022 | Alpine F1 Team | 0 | 92 | 8e |
2023 | Alpine F1 Team | 0 | 59 | 12e |
2024 | Alpine F1 Team | 0 | 23 | 14e |