Als je het over Formule 1 hebt, dan heb je ook over Red Bull Racing. De renstal van de fabrikant van de bekende energiedrankjes behaalde tot dusver vier wereldtitels met Sebastian Vettel in 2010, 2011, 2012 en 2013 en voegde daar in 2021 nog een wereldtitel bij met Max Verstappen. In 2022 was het opnieuw raak voor Verstappen, terwijl ook de vijfde constructeurstitel een feit werd. Een dominant 2023 zorgde voor een nieuwe dubbel, waardoor de teller op zeven coureurstitels en zes constructeurstitels staat. Verstappen en Sergio Pérez zijn de coureurs van Red Bull Racing voor 2024, net als de drie jaren daarvoor. Christian Horner is de teambaas. Red Bull rijdt in 2024 met de RB20 en maakt gebruik van Honda RBPT-motoren. Vanaf 2026 zal Red Bull de productie van de nieuwe power units voor eigen rekening nemen met Red Bull Powertrains (RBPT).
Deze pagina gaat verder onder het nieuws.
Red Bull Racing deed in 2005 zijn intrede in de koningsklasse van de autosport. Red Bull nam de licentie over van Jaguar Racing, dat door het stoppen van Ford als geldschieter genoodzaakt was om de activiteiten in de Formule 1 te staken. Eind 2005 kocht Dietrich Mateschitz, eigenaar van het Red Bull-concern, ook het Formule 1-team van Minardi op. Vanaf 2006 ging dit team door het leven als Scuderia Toro Rosso, Italiaans voor 'Team Red Bull', tot de naamswijziging naar AlphaTauri. Het zusterteam wordt veelal gebruikt als opleidingsteam voor het grote Red Bull Racing.
In 2005 reden David Coulthard en Christian Klien voor Red Bull. Voor het jaar daarna gebruikt het team dezelfde line-up, maar de Nederlander Robert Doornbos mocht in de laatste drie races van dat jaar Klien vervangen. Voor 2007 werd Doornbos echter alweer aan de kant geschoven. Hij werd vervangen door Mark Webber. Tussen 2005 en 2008 vestigde Red Bull Racing zich in de middenmoot met hier en daar een uitschieter naar een podiumplek.
Nadat zusterteam Toro Rosso in 2008 Red Bull Racing versloeg, gingen de alarmbellen af. Adrian Newey bouwde voor 2009 een dijk van een wagen die het team naar de top bracht. Met nieuwbakken coureur Sebastian Vettel werd dat jaar in China de eerste zege voor het Oostenrijkse team behaald. Het bleek een opstapje naar jaren van succes. In 2009 kwam Vettel net tekort voor de titel, maar in 2010 was de Duitser on fire. Weliswaar zorgde technische malheur in de twee openingsraces ervoor dat Vettel niet wist te winnen (terwijl hij wel aan de leiding ging beide races), maar het team en Vettel sloegen keihard terug door in de slotfase van het seizoen een sterke race met zeges en podiums neer te zetten. In Abu Dhabi, de laatste race van het seizoen, bleef Vettel foutloos en pakte hij zijn en Red Bulls eerste wereldtitel.
In de drie seizoenen daarna gingen Vettel en Red Bull Racing op dezelfde voet verder. In 2011, 2012 en 2013 gingen alle kampioenschappen naar de Duitser en zijn team. Het seizoen 2014 verliep, mede door het vervangen van de V8-motoren voor hybride V6-krachtbronnen, veel moeizamer. Vettel won geen race en werd overklast door nieuwbakken teamgenoot Daniel Ricciardo, die wel drie races won. Vettel stapte in 2015 over naar Ferrari en werd bij Red Bull vervangen door Daniil Kvyat. In 2015 wist het team uiteindelijk geen race te winnen.
De komst van Max Verstappen in 2016 deed het team veel goed. De Nederlander wist in 2021, 2022, en 2023 drie keer op rij kampioen te worden. Zijn eerste titel pakte hij op magistrale wijze, door Lewis Hamilton in 2021 in de laatste ronde van de Grand Prix van Abu Dhabi te verschalken. Een jaar later was de Nederlander nog dominanter en won hij het kampioenschap met nog vier races te gaan in Japan, de thuisbaan van Honda. In 2023 deed Verstappen er nog een schepje bovenop, maar negentien overwinningen, en een eindeloze reeks aan records, en uiteindelijk meer dan twee keer zoveel punten als de nummer twee, teamgenoot Sergio Pérez.
Jaar | WK-positie | Punten | Overwinningen |
2005 | 7e | 34 | 0 |
2006 | 7e | 16 | 0 |
2007 | 5e | 24 | 0 |
2008 | 7e | 29 | 0 |
2009 | 2e | 153 | 6 |
2010 | 1e | 498 | 9 |
2011 | 1e | 650 | 12 |
2012 | 1e | 460 | 7 |
2013 | 1e | 596 | 13 |
2014 | 2e | 405 | 3 |
2015 | 4e | 187 | 0 |
2016 | 2e | 468 | 2 |
2017 | 3e | 368 | 3 |
2018 | 3e | 419 | 4 |
2019 | 3e | 417 | 3 |
2020 | 2e | 319 | 2 |
2021 | 2e | 585,5 | 11 |
2022 | 1e | 759 | 17 |
2023 | 1e | 860 | 21 |
Op 5 mei 2016 maakte Red Bull bekend dat Max Verstappen voor het team uit Oostenrijk zou gaan rijden. De Nederlander verving Daniil Kvyat, die terug werd gezet naar Toro Rosso. Op 15 mei schreef diezelfde Verstappen direct geschiedenis, door zijn eerste Grand Prix (die van Spanje) op zijn naam te schrijven. Hij was de eerste Nederlander die een Formule 1-race wist te winnen. Ook is hij tot op de dag van vandaag nog altijd de jongste coureur die een race wist te winnen.
Het daaropvolgende jaar bracht met de Grand Prix van Maleisië en de Grand Prix van Mexico twee overwinningen. Een jaar later won Verstappen de Grand Prix van Oostenrijk en opnieuw de Grand Prix van Mexico. In 2019 ging het een stapje beter, met overwinningen in Oostenrijk, Duitsland, en Brazilië, stuk voor stuk vermakelijke races. In 2020 bleef de teller op twee zeges staan, maar vanaf 2021 kwam Verstappen pas goed op gang. Dankzij tien overwinningen veroverde de Limburger zijn eerste wereldtitel in een bloedstollend spannende slotronde in Abu Dhabi.
In 2022 en 2023 maakte Verstappen het minder spannend. In 2022 kende Verstappen nog een valse start, met twee uitvalbeurten vanwege technische problemen in de eerste drie weekenden, maar middels vijftien overwinningen stelde de Nederlander orde op zaken en werd hij dominant kampioen. Die overmacht zou in schril contrast staan met het klasseverschil in 2023. Red Bull won 21 van de 22 Grands Prix, en met negentien overwinningen zette Verstappen de rest van het veld op enorme achterstand.