Helmut Marko staat te boek als de teamadviseur van Red Bull Racing. De Oostenrijker maakte in januari 2024 bekend dat hij een nieuw driejarig contract had getekend bij het team. Hij reed ooit Formule 1, is als een vader voor Max Verstappen en neemt in de media geen blad voor de mond als hem iets niet zint. Maar wie is hij nu precies? Een kort overzicht. Marko wordt op 27 april 1943 geboren in het Oostenrijkse Graz. Op school raakt hij bevriend met Jochen Rindt en beide heren stappen gezamenlijk in de autosport. Zijn studie rondt Marko in 1967 af met een titel in de rechten.
De tekst gaat verder onder het nieuws.
Als coureur boekte Marko zijn grootste successen in de Endurance-racerij. Samen met de Nederlander Gijs van Lennep wint hij in 1971 de 24 Uur van Le Mans. Maar Marko probeert het ook nog even in de Formule 1. Een succes wordt het niet: in een tijdspan van twee jaar rijdt Marko in totaal tien Grands Prix, waarin hij geen enkel punt scoort. Hoewel de Oostenrijker weinig succesvol was, krijgt hij voor 1973 een voorcontract bij Ferrari. Op 2 juli 1972 komt er abrupt een einde aan zijn Formule 1-carrière; tijdens de Grand Prix van Frankrijk vliegt een kiezelsteen omhoog, door zijn voorligger Emerson Fittipaldi, en wordt Marko geraakt op zijn vizier. De Oostenrijker raakt permanent blind aan zijn linkeroog. Marko besluit per direct te stoppen met racen.
Terwijl landgenoot Niki Lauda de Oostenrijkse naam hoog houdt in de Formule 1, richt Marko zich binnen de landsgrenzen op aanstormend racetalent. Als scout ontdekt hij onder andere Formule 1-coureurs Gerhard Berger en Karl Wendlinger en helpt ze de Formule 1 in. In 1989 start hij zijn eigen raceteam genaamd RSM Marko, waarmee hij deelneemt aan de Formule 3 en de Formule 3000. In de jaren ’90 komt Marko in contact met Red Bull en in 1999 neemt Red Bull zijn team over. Het team wordt omgedoopt tot het Red Bull Junior Team en voor Marko betekent dit het begin van zijn avontuur in dienst van de energiedrankfabrikant.
In het raceteam is niet direct een rol weggelegd voor Marko, maar Red Bull-eigenaar Dietrich Mateschitz ziet de waarde van zijn landgenoot in en stelt hem aan als een adviseur voor zijn raceafdeling. Hij heeft de leiding over het opleidingsprogramma van Red Bull. In 2005 promoveert Marko binnen de Red Bull-familie en wordt hij aangesteld als officiële teamadviseur van het Formule 1-project van de Oostenrijkers. Die rol heeft hij tot op de dag van vandaag nog steeds. Marko is verantwoordelijk voor de steun en opleiding van veel bekende namen in de Formule 1. Sinds zijn toetreden als hoofd hebben onder andere Sebastian Vettel, Daniel Ricciardo en Max Verstappen deel uitgemaakt van het opleidingsprogramma.
Spoedig nadat Helmut Marko is aangesteld als hoofd van het opleidingsprogramma van Red Bull, bewijst de Oostenrijker opnieuw dat hij oog heeft voor talent. In 2001 wordt de dan veertienjarige Sebastian Vettel gebonden aan het Red Bull-juniorenteam. Red Bull steunt de Duitser de gehele weg naar de Formule 1. Vier kampioenschappen en 117 podia later blijkt dit een goede keus geweest te zijn. Naast Vettel zijn er in de eerdere jaren van de samenwerking weinig échte hoogvliegers. Met de komst van Daniel Ricciardo, in 2008, komt een einde aan de droogte.
Nadat Max Verstappen al enige tijd furore maakt in het formuleracen, wordt hij op 12 augustus 2014 toegevoegd aan het juniorenteam van Red Bull. De Nederlander is dan zestien jaar oud. Een dag later wordt bekend dat hij in 2015 bij Toro Rosso, naast Carlos Sainz, gaat rijden. Red Bull, en voornamelijk Helmut Marko, hadden Verstappen al enige tijd in het vizier voor ze deze beslissing maakten en hadden grote verwachtingen.
Anders dan andere rijders uit het juniorenteam, is gebleken dat Max deze verwachtingen meer dan waar kon maken, en is hij na een jaar al gepromoveerd naar het team Red Bull. Daar groeide Verstappen uit tot de succesvolste coureur uit de teamhistorie van Red Bull, met 54 overwinningen tot en met 2023, en wereldtitels in 2021, 2022, en 2023.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Naast het scouten van jong talent, vervult Helmut Marko de functie van teamadviseur. In deze rol geeft hij, samen met onder andere teambaas Christian Horner vorm aan de koers die het team volgt. Marko staat erom bekend geen blad voor de mond te nemen. Zo staat hij altijd de media te woord om zijn mening te geven wanneer coureurs van Red Bull een fout maken op de baan, of om een rijder streng toe te spreken als hij slecht presteert. Ook als het goed gaat en hij optimistisch is, spreekt Marko vrijuit.
Nog voordat Helmut Marko begint aan zijn glansrijke raceloopbaan, had de Oostenrijker een geheel ander levenspad voor ogen. Eind jaren zestig studeerde Marko aan de universiteit van Graz rechtsgeleerdheid, en is hier net als met zijn andere bezigheden, succesvol mee. In 1967 promoveert Marko en kan hij zichzelf vanaf dat moment, Doktor noemen. Een titel die de oud-coureur sindsdien met trots draagt.