Juan Pablo Montoya en Ralf Schumacher zijn twee oud-coureurs die de laatste dagen felle kritiek op Red Bull Racing hadden. Zij wezen naar het feit dat de tweede coureur de auto van Red Bull niet lijkt te kunnen besturen. Het maakt niet uit wie er naast Max Verstappen rijdt, want de auto is gewoon te moeilijk. Helmut Marko reageert op deze uitspraken en die van Lando Norris over de MCL39.
Volgens Montoya is het een groot probleem dat Red Bull de tweede auto maar niet aanpast aan de voorkeuren van de rijder die daarin moet rijden. Het lukte Liam Lawson niet binnen twee races om eraan gewend te raken, waardoor Yuki Tsunoda het nu mag proberen. Naar het idee van Schumacher lost dat niets op. De Japanner zal volgens hem tegen dezelfde problemen aanlopen als Lawson.
Voormalig Red Bull-coureur Alexander Albon omschreef een aantal jaren geleden hoe het was om in de tweede Red Bull te rijden. Hij vergeleek Verstappens afstellingen met de muis van een computer, die zo gevoelig is dat de cursor al beweegt met het kleinste tikje. 'Ja, dat is een exacte beschrijving, en dat maakt het voor de tweede coureur zo moeilijk', zegt Marko tegenover Formel1.de.
Lees ook
Marko lijkt vragen te ontwijken: 'Bent u bang dat Verstappen misschien rond de zomerstop vertrekt?'
'Maar we overwegen ook om voor de tweede auto een andere afstelling te gebruiken, zodat deze minder 'agressief' is en makkelijker te hanteren', vervolgt de Oostenrijker. 'Het is de bedoeling dat Yuki tot het einde van het seizoen in de auto zit.' De Japanner lijkt dus langer de tijd te krijgen dan Lawson, mits hij goede resultaten levert. Tijdens zijn thuisrace op Suzuka zal hij debuteren als Verstappens teamgenoot.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Alleen Verstappen kan de auto aan
Schumacher beweerde dat de coureurs die uit de Formule 2 komen, zoals Isack Hadjar, tegenwoordig een andere rijstijl aanleren dan nodig is om de Red Bull te besturen. Marko reageert: 'Nou, als we nu naar Hadjar gaan kijken, die rijdt bij Racing Bulls, dan heeft hij een zeer goede start gehad, afgezien van zijn fout in de opwarmronde in Melbourne', zegt Marko. 'Dat de Formule 2 specifiek is afgestemd op een bepaalde Formule 1-auto of rijstijl, ben ik het niet mee eens. De auto's zijn te verschillend.'
Het feit dat de Red Bull zo lastig te besturen is, maakt zo'n overstap echter wel groter. 'Over de Max-specifieke afstellingen, dat hebben we al besproken. Hij is de enige die ermee overweg kan, maar voor alle anderen is het ontzettend moeilijk om met zo'n auto te rijden', vervolgt de Oostenrijker. De journalist vraag dan: 'Staat Max ervoor open om te zeggen: als we iets kunnen doen om het werkvenster te verbreden, zodat de teamgenoot beter uit de voeten kan, dan doen we dat. Of maakt het hem niets uit?'
'Nee, dat was juist een van de redenen waarom hij vond dat de wissel van Lawson te vroeg kwam, omdat zelfs de auto voor hem extreem moeilijk te besturen is', antwoordt Marko. Verstappen heeft tijdens de meeting in Milton Keynes deze week zijn ongenoegen geuit. Hij kwam in China al op voor Lawson, omdat Verstappen weet hoe lastig het is om in de RB21 te rijden momenteel.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Marshall bij McLaren
Niet alleen Red Bull lijkt een lastige auto te hebben. Lando Norris verklaarde in China dat zijn rijstijl eigenlijk niet zo goed bij de MCL39 past. Daardoor had hij in China iets meer moeite. Marko wordt gevraagd of het iets heeft te maken met de overstap van voormalig Red Bull-ingenieur Rob Marshall naar McLaren. 'Ik denk dat daar duidelijk een verband is. Direct na zijn overstap begon de opwaartse trend bij McLaren.'
Dat was na de Grand Prix van Oostenrijk 2023. De updates sloegen aan, en sindsdien boekt de Britse renstal alleen maar progressie. 'Dat er kennis is overgedragen, en dat Rob een zeer ervaren en goede ontwerper is, is algemeen bekend. Zijn handtekening is bij McLaren duidelijk zichtbaar. En dat ons DNA nog steeds in die auto zit, is ook zeer waarschijnlijk', sluit Marko af.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties