Het team dat misschien wel het meest behoort tot het meubilair in de Formule 1 is het team van Ferrari, voluit Scuderia Ferrari. Al vanaf het begin is de Italiaanse equipe erbij in de koningsklasse van de autosport. Al vanaf 1950 doet men met de iconische rode auto mee in de kampioenschappen. Dit seizoen zijn Charles Leclerc en Carlos Sainz de coureurs van Ferrari. Frédéric Vasseur is de teambaas. Hij volgde Mattia Binotto in 2023 op. In 2025 vervangt Lewis Hamilton Sainz bij het Italiaanse team.
Deze pagina gaat verder onder het nieuws.
Al in de jaren veertig produceerde oprichter Enzo Ferrari race-auto's, waarvan de onderdelen in eerste instantie werden geleverd door Alfa Romeo. Er waren al geregeld wat races georganiseerd waar men met prototypes de baan op ging, maar het duurde tot 1950 voordat de eerste officiële Formule 1-race georganiseerd werd. Al vanaf het begin waren de Italianen succesvol in de sport en dat zou tot de dag van vandaag duren. Ferrari heeft dan ook al 69 jaar lang, zonder onderbreking op het hoogste niveau geracet.
Voor de meest succesvolle periode uit het Ferrari-tijdperk hoeven we echter niet ver terug in de tijd. Althans, relatief gezien dan. Tussen 1999 en 2004 won de Scuderia namelijk zes constructeurstitels achter elkaar, iets wat geen ander team voor die tijd wist te presteren. Met Michael Schumacher als topcoureur en Jean Todt als teambaas won het team race na race en kende het haar meest memorabele periode.
Na twee constructeurstitels in 2007 en 2008 met onder andere Kimi Räikkönen is het team uit Maranello echter niet meer succesvol geweest. Nadat de toen zeer succesvolle Sebastian Vettel in 2014 een contract tekende bij Ferrari leken er succesvolle tijden aan te breken, maar ook de Duitser wist de wereldtitel niet terug naar Maranello te halen.
Waar Ferrari in 2020 zou staan, was voorafgaand aan het seizoen lastig te zeggen. De voorgaande jaren was het populaire team steevast het snelste team tijdens de wintertests, maar dat was tijdens de testsessies in 2020 niet het geval. Al tijdens het voorseizoen spraken prominente teamleden uit dat de auto wat tegenviel, al wilde niet iedereen daar conclusies aan verbinden. Zo zou het team 'sandbaggen', oftewel zich slechter voordoen dan daadwerkelijk het geval is.
Met de SF1000 willen de Italianen zich in ieder geval op het gebied van downforce flink verbeteren. De Ferrari-bolide van 2019 was erg snel op de rechte stukken, dankzij de krachtige motor, maar viel in de bochten erg tegen. Met de nieuwe wagen voor 2020 hoopte teambaas Mattia Binotto ook in de bochten mee te kunnen met Mercedes en Red Bull Racing. Uiteindelijk bleek dat dat motor vervolgens dit seizoen niet goed genoeg zou zijn, Ferrari verloor daardoor enorm veel terrein.
Het 2020-seizoen verliep voor Ferrari echter anders dan gehoopt. Waar het Italiaanse Formule 1-team hoopte voor de overwinningen te kunnen strijden, werd het team slechts één keer tweede en twee keer derde. De bolide werkte niet, de data vanuit de fabriek strookten niet met de realiteit. De achterstand naar de top bleek zo groot dat er zelfs in vijf races helemaal geen punten werden gescoord. Tijdens de Grand Prix van Turkije wist het team 27 punten te bemachtigen, wat ook direct het beste resultaat was dat seizoen. Uiteindelijk is Ferrari zesde geworden in het constructeurskampioenschap met 131 punten, een dramatisch einde voor het topteam.
Ferrari zou elk seizoen mee willen doen om de beide wereldtitels, maar daar kreeg de Italiaanse renstal ook in 2021 geen kans voor. Mercedes en Red Bull waren te snel voor de rode bolides, maar het team van Ferrari boekte ten opzichte van 2020 wel progressie. Het team eindigde derde in het constructeurskampioenschap en lijkt met Leclerc en Sainz een goed duo te hebben. Leclerc wist gedurende het seizoen twee polepositions te behalen. Eenmaal in Monaco en de andere keer in Azerbeidzjan. In beide races kon Leclerc de startpositie niet verzilveren. De Monegask wist één keer het podium te halen, terwijl teamgenoot Sainz vier keer op het podium stond. Met de derde plek was Ferrari beter dan de rivalen van McLaren.
Hoewel het in 2022 beter ging en er weer overwinningen behaald werden, bleek Ferrari toch te gevoelig voor fouten en was de auto onbetrouwbaar op sommige momenten. Leclerc werd wel tweede in de eindstand, maar Verstappen won de titel met overmacht. Red Bull deed hetzelfde, maar dan bij de constructeurs.
In 2023 was Ferrari kansloos tegen het dominante Red Bull. Onder leiding van nieuwe teambaas Frédéric Vasseur werd Ferrari gedurende het seizoen wel steeds sterker, en kwam het Italiaanse team in de laatste race slechts drie punten tekort om de tweede plek van Mercedes over te nemen. Ferrari-coureur Carlos Sainz was wel de enige coureur die de hegemonie van Red Bull wist te doorbreken met een overwinning in de straten van Singapore.
Jaar | WK-positie | Punten | Overwinningen |
2010 | 3e | 396 | 5 |
2011 | 3e | 375 | 1 |
2012 | 2e | 400 | 3 |
2013 | 3e | 354 | 2 |
2014 | 4e | 216 | 0 |
2015 | 2e | 428 | 3 |
2016 | 3e | 398 | 0 |
2017 | 2e | 522 | 5 |
2018 | 2e | 571 | 6 |
2019 | 2e | 504 | 3 |
2020 | 6e | 131 | 0 |
2021 | 3e | 323,5 | 0 |
2022 | 2e | 554 | 4 |
2023 | 3e | 406 | 1 |