Het seizoen is pas twee weekenden oud, maar Ferrari heeft nu toch al heel wat kansen gemist. Het Italiaanse team is dan ook pas terug te vinden op de vijfde plek in het kampioenschap. McLaren pakt voorlopig wél meer kansen, maar Olav Mol wijst erop dat de Britten er in het kampioenschap nog niet eens zo comfortabel bij zitten.
Bij De Stamtafel, een programma van Ziggo Sport, wordt teruggeblikt op de meest recente Grand Prix. Daarbij vielen de boordradio's van Charles Leclerc op, die boos werd toen zijn engineer, Bryan Bozzi, voor de zoveelste keer doorgaf dat de Monegask vooral in bochten acht en negen tijd liet liggen. 'Het zijn leuke boordradio's om naar te luisteren, en het is entertainment', zo kan Rob van Gameren alleen maar lachen om de frustratie van Leclerc, die daarop volgt.
Leclerc als eeuwige belofte
'Ze werken nu ruim een jaar samen, en ze kunnen ook een keer samen gaan zitten, en zeggen wat hij qua communicatie wil. Het feit dat Bozzi dit tien tot vijftien keer doet, klinkt alsof ze nooit hebben afgesproken hoe ze de communicatie willen hebben tijdens een race. Dit kun je gewoon afspreken met elkaar. Hoezo moet Leclerc roepen dat hij dit al tien of vijftien keer gezegd heeft? Wat is dit voor communicatie?' vraagt de analist van Ziggo zich af.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

'Leclerc is dus te soft', luidt de conclusie van Olav Mol. 'Hij doet het dus niet achter de schermen, waar je dat prima zou kunnen aangeven, en waar je desnoods even met je vuist op tafel kunt slaan. Hij wordt sarcastisch in het openbaar, omdat hij het beu is', meent de commentator. Leclerc kreeg vorig jaar al een nieuwe race engineer, nadat Xavier Padros te licht bevonden werd. 'Leclerc is dus een supernette en aardige jongen, en daarom denk ik dat hij nooit wereldkampioen wordt. Hij is geen wereldkampioensmateriaal, hij is hier niet hard genoeg in.'
Ferrari heeft in de eerste twee weekenden al veel punten laten liggen. Het team pakte twaalf van haar zeventien punten in de Chinese sprintrace. De Grand Prix van Australië leverde maar vijf punten op, nadat een strategische misser de Ferrari-coureur teruggooide in de einduitslag naar een achtste en tiende plek. In China viel de Grand Prix al tegen met een vijfde en zesde plek, voordat beide coureurs gediskwalificeerd werden. De auto van Leclerc was één kilogram te licht, terwijl de auto van Lewis Hamilton te veel slijtage vertoonde aan de plank onder de auto. Leclerc staat nu tiende in het kampioenschap, nipt onder Hamilton.
McLaren verbeterd
McLaren maakt beter gebruik van haar kansen dan in 2024. Toch stelt Mol een kritische vraag. 'Is McLaren wel dominant genoeg in de dominante auto?' geeft Mol aan. 'Na twee wedstrijden lijkt het alsof ze het top voor elkaar hebben. Ze hebben 78 punten, twee polepositions, en twee Grands Prix gewonnen. Dan denk je: Hosanna! Toch staat Verstappen op acht punten, dus dan ga je je toch achter je oren krabben.' Verstappen staat met zijn 36 punten nog net voor George Russell en nummer vier Oscar Piastri. Kampioenschapsleider Lando Norris liet het vooral in de sprintrace liggen.
Nick Catsburg kan daar wel om lachen. 'Lando Norris heeft wel eens gezegd dat Verstappen alleen wint, omdat hij de beste auto heeft. Nu komt hij erachter dat je nog steeds als eerste over de streep moet komen', geeft Catsburg aan. 'Hij was zelfs chagrijnig in Melbourne', reageert Mol. 'Jullie zeggen dat er het om de snelste auto gaat, maar er moet wel meer gebeuren. Hij zei nog net niet dat hij zelf ook best wel goed is. Hij is mentaal niet sterk.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties