Op deze pagina wordt de WK-stand van het 2024-seizoen in de Formule 1 bijgehouden. Het klassement wordt na iedere race bijgehouden. Sinds 2019 wordt er in de Formule 1 ook een punt uitgereikt voor de coureur die de snelste ronde heeft gereden. Alleen coureurs in de top tien kunnen een extra WK-punt krijgen voor het rijden van de snelste ronde. In de sprintraces krijgen coureurs die bij de eerste acht eindigen punten toegekend.
Formule 1 live kijken? Bekijk de opties van alle tv-aanbieders of registreer bij F1TV.
Positie | Coureur | Punten |
1 | Max Verstappen | 404 |
2 | Lando Norris | 347 |
3 | Charles Leclerc | 323 |
4 | Oscar Piastri | 276 |
5 | Carlos Sainz | 264 |
6 | George Russell | 223 |
7 | Lewis Hamilton | 211 |
8 | Sergio Pérez | 152 |
9 | Fernando Alonso | 62 |
10 | Nico Hülkenberg | 37 |
11 | Yuki Tsunoda | 30 |
12 | Pierre Gasly | 26 |
13 | Lance Stroll | 24 |
14 | Esteban Ocon | 23 |
15 | Kevin Magnussen | 14 |
16 | Alexander Albon | 12 |
17 | Daniel Ricciardo | 12 |
18 | Oliver Bearman | 7 |
19 | Franco Colapinto | 5 |
20 | Liam Lawson | 4 |
21 | Zhou Guanyu | 0 |
22 | Logan Sargeant | 0 |
23 | Valtteri Bottas | 0 |
Positie | Team | Punten |
1 | McLaren | 623 |
2 | Ferrari | 593 |
3 | Red Bull Racing | 556 |
4 | Mercedes | 434 |
5 | Aston Martin | 86 |
6 | Haas | 52 |
7 | Alpine | 49 |
8 | Visa Cash App RB | 46 |
9 | Williams | 17 |
10 | Stake F1 Team | 0 |
Positie | Coureur | Score |
1 | Lando Norris | 5 |
2 | Charles Leclerc | 3 |
2 | Max Verstappen | 3 |
4 | Lewis Hamilton | 2 |
4 | Fernando Alonso | 2 |
4 | George Russell | 2 |
7 | Oscar Piastri | 1 |
7 | Carlos Sainz | 1 |
7 | Sergio Pérez | 1 |
7 | Daniel Ricciardo | 1 |
7 | Esteban Ocon | 1 |
12 | Lance Stroll | 0 |
12 | Zhou Guanyu | 0 |
12 | Kevin Magnussen | 0 |
12 | Yuki Tsunoda | 0 |
12 | Alexander Albon | 0 |
12 | Nico Hülkenberg | 0 |
12 | Pierre Gasly | 0 |
12 | Valtteri Bottas | 0 |
12 | Logan Sargeant | 0 |
12 | Oliver Bearman | 0 |
12 | Franco Colapinto | 0 |
12 | Liam Lawson | 0 |
Bij Grands Prix worden punten uitgedeeld aan coureurs zie in de top tien eindigen. De winnaar krijgt 25 punten, terwijl de andere podiumklanten 18 en 15 punten ontvangen. De coureurs op de plekken vier tot en met tien krijgen respectievelijk 12, 10, 8, 6, 4, 2 en 1 punt. Dit puntensysteem is sinds 2010 in gebruik in de Formule 1. Tussen 2003 en 2009 kregen alleen coureurs in de top acht punten, en tussen 1960 en 2002 was alleen een plekje in de top zes voldoende om punten te scoren. Tussen 1950 en 1959 ontvingen zelfs alleen de eerste vijf coureurs punten.
Verder krijgt degene met de snelste ronde na de race een extra WK-punt, mits deze coureur in de top tien geëindigd. Deze regel is in 2019 opnieuw ingevoerd, nadat de coureurs in de jaren vijftig ook al een punt kregen voor het rijden van de snelste ronde. Toen net voor de start van het 2019-seizoen bekend werd gemaakt dat er weer een punt voor de snelste ronde zou worden ingevoerd, kon dat niet op veel waardering rekenen van de Formule 1-wereld. Gedacht werd dat er niet hard om het ene punt gestreden zou worden, maar dat is toch regelmatig wel het geval geweest.
Sinds 2021 zijn er ook sprintraces in de Formule 1. In 2024 zijn er zes sprintweekenden: in China, Miami (VS), Oostenrijk, Austin (VS), Brazilië, en Qatar. China en Miami organiseren voor het eerst een sprintrace, terwijl de andere evenementen ook in 2023 al een sprintrace organiseerden. Tijdens de sprintraces verdienen de coureurs uit de top acht punten, met acht punten voor de sprintracewinnaar, aflopend tot één punt voor de nummer acht. In een sprintweekend is de maximale weekendscore daardoor 34 punten.
Max Verstappen is momenteel de regerend kampioen van de Formule 1. De Nederlander werd na een strijd met Lewis Hamilton de grote winnaar van het 2021-seizoen van de koningsklasse van de autosport. Verstappen won de titel nadat hij Hamilton in de laatste ronde van de Grand Prix van Abu Dhabi passeerde voor de koppositie. Het tweetal ging op gelijke hoogte in het klassement naar de laatste race en dus zou degene die hoger eindigde wereldkampioen worden. De hele race leek het erop dat Hamilton de titel zou winnen, maar een late Safety Car-periode gooide roet in het eten voor de zevenvoudig wereldkampioen. Zodoende won Verstappen voor het eerst de wereldtitel in de Formule 1.
Verstappen besloot wegens zijn titelwinst om zijn gebruikelijke racenummer 33 in te ruilen voor de nummer 1. De Limburger gaf als reden dat het misschien maar één keer voorkomt in zijn carrière dat hij met nummer 1 op zijn auto mag rijden. Hij is de eerste coureur sinds Sebastian Vettel in 2014 die startnummer 1 gebruikt, aangezien Lewis Hamilton gedurende zijn hegemonie alleen zijn gebruikelijke nummer 44 gebruikte en Nico Rosberg meteen met pensioen ging na zijn titelwinst in 2016.
Verstappen ging in 2022 opnieuw ervandoor met het kampioenschap. Dat jaar was de Nederlander zelfs nog dominanter dan het jaar daarvoor. Zo won hij de wereldtitel met nog vier races te gaan tijdens de Grand Prix van Japan op het Suzuka Circuit. Eerst leek het er nog op dat hij de titel op één punt zou mislopen, wat betekend had dat hij zijn titelfeest met twee weken moest uitstellen tot aan de Grand Prix van de Verenigde Staten.
Charles Leclerc, zijn voornaamste titelrivaal, werd echter teruggezet van de tweede naar de derde plaats achter Sergio Pérez. De Ferrari-coureur sneed de laatste chicane van het Suzuka Circuit immers af en daarvoor kreeg hij een tijdstraf van vijf seconden van de wedstrijdleiding. Hierdoor liep Verstappen, die de wedstrijd won, genoeg punten uit om zijn tweede titel te vieren op de thuisbaan van motorleverancier Honda.
Ook in 2023 prolongeerde de Limburger zijn wereldtitel, waardoor hij zich in een select gezelschap met drievoudig wereldkampioenen mocht voegen. Red Bull had met de RB19 een van de meest dominante auto's uit de geschiedenis van de sport gebouwd. Het Oostenrijkse team won maar liefst 21 van de 22 Grands Prix in 2023, terwijl de Nederlander zelf alle recordboeken herschreef met negentien Grand Prix-overwinningen.
Sergio Pérez begon sterk aan het seizoen met overwinningen in Saoedi-Arabië en Azerbeidzjan, waarna Verstappen in Miami de eerste van tien opeenvolgende overwinningen zou pakken, eveneens een record. Een lastig weekend in Singapore zorgde ervoor dat voormalig teamgenoot Carlos Sainz als enige niet-Red Bull-coureur een Grand Prix wist te winnen, waarna Verstappen aan een nieuwe zegereeks begon en de laatste zeven Grands Prix van het seizoen won. Verstappen werd op de zaterdag in Qatar de eerste coureur ooit die zijn titel veiligstelde in een sprintrace, met nog zes Grands Prix te gaan.