Sinds zijn debuut voor Sauber, in 2011, is Sergio 'Checo' Pérez een vast gezicht in de Formule 1. Sinds 2015 reed de Mexicaan voor Force India, wat later veranderde in Racing Point, en heeft sindsdien de beste resultaten uit de geschiedenis van het team behaald. In 2020 koos het team er echter voor Sebastian Vettel onder contract te zetten voor 2021, wat betekende dat Pérez zonder stoeltje kwam te zitten. De Mexicaan vond zijn toekomst bij Red Bull Racing en rijdt sinds 2021 dus naast Max Verstappen. Pérez heeft in 2024 een aflopend contract.
Deze pagina gaat verder onder het nieuws.
Sergio Pérez werd geboren op 26 januari 1990 in het Mexicaanse Guadalajara. Sergio heeft ook een racende broer, die Antonio heet. Hij reed jarenlang in de Mexicaanse NASCAR-series. Als karter behaalde hij de nodige successen, wat hem in het vizier bracht van miljardair Carlos Slim, die hem met zijn bedrijf Telmex jarenlang sponsorde in de autoracerij. Pérez neemt verschillende Mexicaanse sponsoren mee naar Red Bull.
Pérez is inmiddels een ervaren man in de Formule 1, maar stond eerst heel lang bekend als een groot talent. Hij reed als vijftienjarige tiener al mee in verscheidene volwassenere raceklasses en liet zich voor het eerst gelden in 2007, toen hij de titel won in de Britse Formule 3. In 2008 stapte hij over naar de GP2, de opstapklasse die we nu kennen als de Formule 2. In zijn debuutseizoen in de Aziatische variant van het kampioenschap won hij gelijk twee races en in 2010 was hij, toen in de 'echte' GP2, zelf titelkandidaat. Als teamgenoot van Giedo van der Garde won hij vijf wedstrijden, waarvan twee sprintraces. Helaas voor hem was dat niet genoeg voor de titel, want die ging naar Pastor Maldonado.
In de ogen van Peter Sauber, eigenaar van het gelijknamige team, liet Pérez genoeg zien. De Mexicaan maakte in 2011 als 21-jarig broekie zijn debuut in de Formule 1 bij het team van Sauber. Na een jaartje wennen liet hij in 2012 zien wat hij écht kon. Zo won Pérez bijna de door regen geteisterde Grand Prix van Maleisië (hij werd uiteindelijk tweede) en belandde hij ook op het podium in Canada en Italië.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Reden voor toenmalig topteam McLaren om hem voor 2013 te contracteren. Dat dienstverband werd helaas geen succes, getuige het feit dat het team geen enkele podiumplek behaalde, en dus vertrok Pérez met zijn staart tussen de benen naar Force India. Daar liet hij duidelijk zien best of the rest te zijn. Liet één van de topcoureurs het liggen, dan profiteerde Pérez ervan en pakte hij een verdwaalde podiumplek.
Dat kunstje deed Pérez vrijwel ieder jaar tussen 2014 en 2020, de tijd waarin hij coureur was bij Force India (wat later Racing Point werd). Zo werd hij derde in Bahrein (2014), derde in Rusland (2015), derde in zowel Monaco als Baku (2016) en weer derde in Baku (2018). 2019 was wat dat betreft een minder jaar voor Pérez bij Racing Point. Hij pakte geen podiums en echt goed scoren deed hij pas in de tweede seizoenshelft.
De RP20, de bolide waar het team in 2020 mee reed, was echter een topwagen voor Racing Point-begrippen. Pérez scoorde in vrijwel elke race punten. Alleen in Bahrein en Abu Dhabi viel hij uit, terwijl hij beide races op Silverstone miste omdat hij het coronavirus had opgelopen. Ondanks zijn goede resultaten vond teameigenaar Lawrence Stroll het echter wel mooi geweest met Pérez. Het team werd voor 2021 omgedoopt tot Aston Martin en van de twee huidige coureurs werd zoon Lance Stroll behouden. Het andere stoeltje ging naar Ferrari-coureur Sebastian Vettel, waardoor Pérez geen werkgever had in 2021.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Ironisch genoeg waren zijn races na de bekendmaking van zijn vertrek echter zijn beste wedstrijden. Zo werd hij tweede in de regenrace op Istanbul Park en zou hij het podium gehaald hebben in Bahrein als hij geen motorproblemen had. Het beste kwam echter in Sakhir: ondanks dat hij door een crash van Max Verstappen en Charles Leclerc op een gegeven moment laatste lag, won hij op spectaculaire wijze de race. Profiterend van de omstandigheden reed hij anoniem naar voren in de race die zijn eerste zege zou worden. Het redde zijn Formule 1-carrière.
Even leek het er op dat Pérez geen stoeltje had voor 2021. Mede dankzij de sterke reeks eind 2020 trok hij echter de aandacht van Red Bull-adviseur Helmut Marko, die hem een plekje bij Red Bull Racing gunde. Hij verving de tegenvallende Alexander Albon als teamgenoot van Max Verstappen en kreeg als taak mee om de Nederlander meer uit te dagen en te helpen in zijn strijd met Mercedes.
Met Pérez en Verstappen in de RB16B was Red Bull Racing vanaf het begin van 2021 gelijk competitief. Hoewel de Mexicaan even een aanloopperiode nodig had in de eerste vijf races, was het raak in Azerbeidzjan. De 31-jarige coureur wist als nummer 2 in de race rondenlang Lewis Hamilton achter zich te houden en ging er uiteindelijk zelfs met de zege vandoor toen teamgenoot Verstappen vanuit de leiding uitviel. Het was duidelijk: met Pérez is Red Bull Racing weer competitief.
Tijdens de allerlaatste Grand Prix van 2021 in Abu Dhabi werd het gevoel dat Red Bull de juiste keuze had gemaakt met Pérez helemaal bevestigd. De Mexicaan was zijn gewicht in goud waard nadat hij Hamilton een aantal ronden op kon houden om zo de titelkansen van Verstappen in leven te houden. Uiteindelijk wist de Nederlander de wereldtitel te pakken mede door de inspanningen van zijn Mexicaanse teamgenoot.
Red Bull kondigde na het Grand Prix-weekend van Monaco in 2022 aan dat Pérez een nieuw contract getekend had, tot en met 2024. Hoewel Pérez in 2022 en 2023 ook nog overwinningen aan zijn palmares toevoegde, kwam hij steeds meer in de schaduw te staan van zijn snelle Nederlandse teamgenoot. In 2023 kwam Pérez nog goed uit de startblokken met overwinningen in Saoedi-Arabië en Azerbeidzjan, maar vervolgens crashte de Mexicaan vaak, en eindigde hij niet meer vaak op het podium. Desondanks werd hij tweede in de titelstrijd, weliswaar op 290 punten achterstand van Verstappen.
Jaar | Team(s) | Overwinningen | Punten | Eindstand WK |
2011 | Sauber | 0 | 14 | 16e |
2012 | Sauber | 0 | 66 | 10e |
2013 | McLaren | 0 | 49 | 11e |
2014 | Force India | 0 | 59 | 10e |
2015 | Force India | 0 | 78 | 9e |
2016 | Force India | 0 | 101 | 7e |
2017 | Force India | 0 | 100 | 7e |
2018 | Racing Point | 0 | 62 | 8e |
2019 | Racing Point | 0 | 52 | 10e |
2020 | Racing Point | 1 | 125 | 4e |
2021 | Red Bull Racing | 1 | 190 | 4e |
2022 | Red Bull Racing | 2 | 305 | 3e |
2023 | Red Bull Racing | 2 | 285 | 2e |
* Het Formule 1-seizoen van 2021 moet nog beginnen of is nog bezig.