Williams

Williams rijdt al sinds 1977 in de Formule 1. Het Britse team is opgericht door Frank Williams en Patrick Head. De dochter van Frank Williams, Claire Williams, is teambaas geweest van het team, maar nam in 2020 afscheid. Daardoor is er nu niemand van de Williams-familie meer betrokken bij het team. Dorilton Captial heeft het team overgekocht en hoopt weer te kunnen gaan strijden om overwinningen met Williams. James Vowles is de huidige teambaas van het team, dat in 2025 met Alexander Albon en Carlos Sainz zal rijden. Het team gebruikt een Mercedes-motor.

Deze pagina gaat verder onder het nieuws.

Beginjaren Williams in de Formule 1

Williams was voor het eerst te zien in de Formule 1 tijdens het seizoen van 1977. Patrick Nève kwam dat jaar in totaal elf keer uit voor het Britse team, maar wist geen punten te scoren. Ook reed het team niet met een eigen auto. In 1978 kwam daar verandering in. Patrick Head ontwierp de eerste eigen auto van Williams en het team wist dat jaar tweede te worden tijdens de Grand Prix van de Verenigde Staten.

Een jaar later, in 1979 bleek de auto van het team aardig te kunnen racen, want Alan Jones won maar liefst vier races. Zijn teamgenoot dat jaar, Clay Regazzoni, won ook een race en Williams werd tweede in het constructeurskampioenschap. De twee jaren daarna, in 1980 en 1981, wist het Britse team op de eerste plaats te eindigen. Dat lukte daarna in 1986 pas weer, toen Williams met Nigel Mansell en Nelson Piquet reed.

Meest succesvolle periode

De meest succesvolle periode van Williams in de Formule 1 was tussen 1991 en 1998. Het team wist toen in totaal vijf keer als eerste te eindigen in het constructeurskampioenschap en werd twee keer tweede. De succesvolle periode werd afgesloten door een derde plek in 1998, maar in dat jaar wist het team geen race te winnen. De eerstvolgende overwinning kwam pas weer in 2001, toen Ralf Schumacher de Grand Prix van Maleisië op zijn naam wist te schrijven. Een eerste plek in het constructeurskampioenschap is niet meer gelukt sinds 1997, maar in 2015 werd Williams nog derde.

De tekst gaat verder onder de video.

Een kleine heropleving

Na een magere periode, leek er in 2021 eindelijk een begin aan een ommekeer van de prestaties van Williams te komen. Met de FW43B had het team een auto gebouwd die onder specifieke omstandigheden kon strijden om punten. De windkracht en -richting bleek één van de meest invloedrijke factoren. George Russell liet destijds zien dat hij zijn bolide met regelmaat in Q2 kan krijgen en zelfs een plek in Q3 was niet altijd onwaarschijnlijk.

De plek als hekkensluiter werd overgegeven aan Haas en Williams eindigde als achtste in het kampioenschap. Die goede lijn wil het team doorzetten in de komende seizoenen. Er vindt momenteel een forse herstructurering plaats en aan de basis daarvan staat de overname van het team door Dorilton Capital. Het investeringsbedrijf wil veel geld pompen in de renstal, zodat het op onafhankelijke basis kan blijven opereren en in de toekomst weer tot de topteams kan behoren.

Weg richting de top ingezet

In 2022 viel Williams echter weer terug naar de laatste plek bij de constructeurs, waarbij alleen Alexander Albon af en toe punten wist te pakken met afwijkende strategieën. Een jaar later werd het herstel definitief ingezet, onder nieuwe teambaas James Vowles, die overkwam van het fabrieksteam van Mercedes. Vowles zorgde voor een nieuwe structuur en nieuwe motivatie binnen het team, en in combinatie met de investeringen van Dorilton Capital wist Williams zich weer naar voren te werken. In 2023 leverde dat een zevende plek bij de constructeurs op, het beste resultaat sinds 2017.

Vowles haalt Sainz naar Williams

Het 2024-seizoen van Williams begon lastig. Een grote klapper van Albon in Melbourne had grote gevolgen voor de races die volgden. Pas na Miami had het team een extra chassis bij zich. Sargeant moest in Melbourne langs de zijlijn toekijken, waarna beide rijders eigenlijk geen crashes mochten maken. Het werd duidelijk dat Williams nog steeds een lange weg te gaan had, en het crashdossier van Sargeant hielp daar niet bij. Na de zomerstop besloot Williams afscheid te nemen van de Amerikaan. Vanaf Monza verving Franco Colapinto hem.

De jonge Argentijn maakte indruk op zijn team en de rest van de grid, maar het was al duidelijk dat er na Abu Dhabi geen plek voor hem was bij de Britse renstal. Vowles kreeg het voor elkaar om Sainz te tekenen, die met open armen werd ontvangen in Grove. De ervaring van de voormalig Ferrari- en McLaren-coureur moet Williams een stap vooruit helpen. Albon en Sainz vormen dus het nieuwe rijdersduo voor 2025.

Overzicht prestaties Williams in de Formule 1 sinds 2010

Jaar WK-positie Punten Overwinningen
2010 6e 69 0
2011 9e 5 0
2012 8e 76 1
2013 9e 5 0
2014 3e 320 0
2015 3e 257 0
2016 5e 138 0
2017 5e 83 0
2018 10e 7 0
2019 10e 1 0
2020 10e 0 0
2021 8e 23 0
2022 10e 8 0
2023 7e 28 0
2024 9e 17 0

Williams Nieuws