Alexander Albon begon in 2019 in de Formule 1 bij Toro Rosso. De Thaise Brit maakte indruk en werd door Helmut Marko in de zomerstop overgeheveld naar Red Bull Racing als vervanger van Pierre Gasly, die de omgekeerde weg bewandelde. Albon was ook in het seizoen van 2020 ploeggenoot van Max Verstappen bij de Oostenrijkse renstal uit Graz, maar moest het in 2021 doen met een reserverol. Sinds 2022 komt hij in actie voor Williams.
Deze pagina gaat verder onder het nieuws.
Alexander Albon heeft zijn passie voor het racen van huis uit meegekregen: zijn vader is een voormalig Brits autocoureur en zijn moeder was een dealer in exclusieve auto’s. Alexander begint zijn carrière op slechts achtjarige leeftijd in de karts. Hij wint al snel verschillende kampioenschappen. In 2006 schrijft hij het Super Honda kampioenschap op zijn naam, en tussen 2008 en 2009 behaalt Albon in vier verschillende KF3 kampioenschappen de titel. Een jaar later, in 2010, wint hij het CIK-FIA wereldkampioenschap en wordt hij Europees kampioen in de KF3. In 2011 wordt hij twee keer tweede, achter Nederlander Nyck de Vries: in de WSK Euro series en in het Wereldkampioenschap karts.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Na zijn uitmuntende prestaties in de karts kan Alexander in 2012, op zestienjarige leeftijd, de overstap maken naar de single seaters. De eerste klasse die de Thai aandoet, is de Formule Renault 2.0. Zo goed als de carrière van Albon in de karts ging, zo desastreus is zijn debuut in het Formule racen. Het eerste jaar dat Alexander meedoet, is hij niet in staat om een enkel punt binnen te halen en eindigt hij als 38ste in het kampioenschap, wel behaalt Albon op de Red Bull Ring de vijfde positie. Het jaar erop gaat weliswaar beter, maar alsnog wordt Albon slechts zestiende. De Red Bull Ring blijkt de coureur goed te liggen: in 2013 behaalt Albon hier zijn eerste polepositie in het Formule-racen.
In 2014 weet Alexander het tij te keren en wordt hij met 117 punten in het kampioenschap, achter De Vries en Dennis Olsen, derde in het kampioenschap. Na dit succesvolle seizoen maakt Albon in 2015 de overstap naar de Formule 3. Opnieuw blijkt het voor Alexander lastig om een nieuwe wagen zich eigen te maken. Met vijf podiumplaatsen en 187 punten wordt Albon zevende in het kampioenschap. Het volgende seizoen besluit Alexander mee te rijden in de GP3, als teamgenoot van Charles Leclerc. Hier lijkt hij beter op zijn plek. Albon behaalt zeven podiums, waarvan vier overwinningen. Hij eindigt zo als tweede in het kampioenschap, achter Leclerc.
De successen van Alexander Albon blijven niet onopgemerkt: in 2017 maakt hij zijn debuut in het Formule 2-kampioenschap, de opstap naar de F1. Net als in de GP3 rijdt Albon voor ART Grand Prix. Een herhaling van het voorgaande seizoen blijkt alleen niet mogelijk. Alexander eindigt als tiende in het klassement. Wel behaalt hij twee podiumplaatsen op de Red Bull Ring. In 2018, met 22 jaar, doet Albon het een stuk beter en eindigt deze keer in de Formule 2 als derde, achter Lando Norris en, nummer één, George Russell.
In 2012, toen de onder Thaise vlag rijdende coureur nog reed in de Formule Renault 2.0, had Red Bull Albon al toegevoegd aan het Red Bull juniorenteam. Door tegenvallende resultaten wordt dit verbond echter na een jaar al verbroken en maakt Albon geen deel meer uit van het Red Bull juniorenteam. Nadat Alexander in de Fia Formule 2 uitstekend presteert, tekenen de Oostenrijkers in 2018 opnieuw een contract met Albon.
Het volgende seizoen, in 2019, krijgt Alexander de kans om in de Formule 1 te rijden bij Scuderia Toro Rosso, als teamgenoot van Daniil Kvyat. Het eerste half jaar gooit Albon hoge ogen: in twaalf races rijdt hij vijf keer in de punten, met een zesde plaats als beste resultaat. Op de baan vreest Albon de andere coureurs niet en bewijst hij zichzelf als een aanvallende rijder.
Terwijl Alexander op zijn plaats is bij Toro Rosso, gaat het ondertussen bij Red Bull voor rijder Pierre Gasly minder voor de wind; de Franse coureur presteert ondermaats. Na de Grote prijs van Hongarije besluit Red Bull Gasly over te plaatsen naar Toro Rosso. Door deze beslissing ontstaat er een vacature bij Red Bull. Velen verwachten dat Daniil Kvyat, na zijn degradatie naar Toro Rosso en uiteindelijke terugkomst in de Formule 1, deze plek zal krijgen. De Oostenrijkers geven echter de voorkeur aan Alexander Albon.
Met 23 jaar oud is Alexander Albon één van de jongere coureurs op de grid. Na twaalf races maakte hij de razendsnelle overstap naar Red Bull. Bij dit team heeft Albon na 2019 nog geen contract staan, maar zal hij er alles aan doen om deze plek te behouden. Dit betekent dat hij op Spa zijn debuut gaat maken in de koningsklasse van de autosport. Na nog een half jaar Toro Rosso maakt Albon de overstap naar Aston Martin Red Bull Racing. Albon eindigt in zijn eerste Grand Prix op Spa als vijfde.
Alexander Albon maakt zijn debuut op het circuit van Spa-Francorchamps in de Belgische Ardennen. Hij heeft een gridstraf, maar weet zich wel naar de vijfde plaats te rijden. Iets wat hij bij de Grand Prix van Rusland in Sochi weet te evenaren, waar hij door gridstraf ook achteraan moet beginnen. In de kwalificatie kan Albon tot en met Rusland nog geen vuist maken tegen Verstappen.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
In Japan komt Albon als vierde over de finish. Helmut Marko is tevreden over hem, net als Christian Horner. Albon zelf is niet tevreden. Hij vindt het gat met Mercedes (Lewis Hamilton) nog te groot. De Brit kwam 46 seconden eerder over de finish dan Albon. Verstappen moest opgeven en kreeg een DNF achter zijn naam, nadat hij was aangereden door Charles Leclerc.
Eind 2019 heeft Red Bull Racing bevestigd dat Alexander Albon ook in 2020 voor het team zal rijden. Hij krijgt daarmee de voorkeur boven Pierre Gasly en Daniil Kvyat, die in 2020 voor zusterteam AlphaTauri, wat eerst Toro Rosso heette, gaan rijden. In 2020 liet Albon echter niet voldoende zien om zijn stoeltje te behouden in de Formule 1.
Voor het seizoen 2021 is de Thai dan ook vervangen door Sergio Perez, die overkomt van Racing Point. Albon zal wel verbonden blijven aan Red Bull Racing, aangezien hij een test- en reserverol gaat vervullen bij het team. Zo blijft hij toch betrokken bij de Oostenrijkers om wellicht terug te keren in 2022.
Doordat de Thai in 2021 niet vast op de Formule 1-grid zal verschijnen, heeft hij zijn toekomst deels gevonden in de DTM. Albon zal, wanneer het Formule 1-schema het toelaat, in actie komen in de Duitse toerwagenklasse om toch nog wat kilometers te maken in een racesituatie. Verder is de Thai de vaste reservecoureur van zowel AlphaTauri als Red Bull Racing.
Op 8 september 2021 werd door Williams naar buiten gebracht dat ze in Albon de perfecte opvolger zagen voor de naar Mercedes vertrokken George Russell. Albon verbrak zijn samenwerking met Red Bull dus en besloot definitief over te stappen naar de Britse renstal, waar hij naast Nicholas Latifi terechtkwam voor het 2022-seizoen. Bij Williams ontpopte Albon zich in de daaropvolgende jaren tot de absolute kopman van het team.
Jaar | Team(s) | Overwinningen | Punten | Eindstand WK |
2019 | Toro Rosso & Red Bull Racing | 0 | 92 | 8e |
2020 | Red Bull Racing | 0 | 105 | 7e |
2021 | Red Bull Racing (reserve) | - | - | - |
2022 | Williams | 0 | 4 | 19e |
2023 | Williams | 0 | 27 | 13e |