Mercedes-AMG Petronas Formula One Team (zoals het team van Mercedes officieel heet) is één van de meest succesvolle teams in de Formule 1. Sinds de invoering van de V6-turbomotoren in 2014 was de renstal uit Brackley zeer succesvol en veroverde het acht constructeurstitels op rij, tot en met 2021. Het huidige team is pas sinds 2010 actief in de Formule 1. Momenteel rijden George Russell en Lewis Hamilton voor Mercedes, al vertrekt Hamilton in 2025 naar Ferrari. Toto Wolff is de teambaas. Mercedes rijdt in 2024 met de Mercedes W15 en maakt gebruik van een Mercedes-motor.
Deze pagina gaat verder onder het nieuws.
Toch was Mercedes in een ver verleden al eens eerder vertegenwoordigd in de koningsklasse. Al in 1954 en 1955 reden de Silberpfeilen in de koningsklasse en werd Juan Manuel Fangio in beide jaren wereldkampioen voor het Duitse team. In 1955 besloot Mercedes te stoppen in de autosport toen Pierre Levegh tijdens de 24 Uur van Le Mans gruwelijk verongelukte en zijn auto de tribune in vloog, waardoor ook nog eens tachtig toeschouwers het leven lieten.
Daarna duurde het heel lang voor het Duitse team terugkeerde in de Formule 1. Uiteindelijk waagde het de stap pas 55 jaar later toen het winnende Brawn GP werd overgenomen en het team werd omgedoopt in Mercedes GP. Ross Brawn bleef op zijn post als teambaas en coureurs Jenson Button en Rubens Barrichello werden vervangen door Nico Rosberg en de terugkerende Michael Schumacher.
Het duurde een paar jaar voordat de eerste successen werden geboekt. De eerste race won het team pas in 2012 (in China), maar na de invoering van de V6-turbomotoren in 2014 ging het hard. Met diezelfde Rosberg en de in 2013 overgestapte Lewis Hamilton was Mercedes het te kloppen team in de jaren die volgden. Tussen 2014 en 2020 won Hamilton zes keer de wereldtitel en Rosberg zette er één op zijn naam. Geen enkel ander team wist gedurende deze periode het wereldkampioenschap te winnen. Voornamelijk op motorisch vlak was het team jaar in jaar uit de sterkste.
Het 2024-seizoen biedt voor Hamilton een uitgelezen kans om een nieuw record te zetten. De Brit kan de achtste wereldtitel mogelijk op zijn naam zetten, waarmee hij het huidige gedeelde record van Michael Schumacher en hemzelf kan verbreken. Daarvoor moet Hamilton dan wel afrekenen met Max Verstappen en Red Bull Racing, die in 2022 en 2023 domineerden.
Het gekke van het Formule 1-team van Mercedes is dat het twee nationaliteiten kent. Van oorsprong is de equipe van Hamilton en Bottas logischerwijs Duits, omdat Mercedes een Duits automerk is. Echter is het hoofdkwartier van de regerend wereldkampioen in het constructeurskampioenschap gevestigd in Brackley, in het Verenigd Koninkrijk. Dit heeft alles te maken met het feit dat bij de overname van Brawn GP, dat wel echt Brits was, ook de fabriek en de kantoren zijn blijven staan.
In 2019 ging Mercedes het doen met hun W10. De auto had dezelfde kleurstelling als de bolide van Lewis Hamilton een jaar daarvoor. De shakedown – waarin wordt gekeken of alle onderdelen juist zijn gemonteerd en bestand zijn tegen de aerodynamische krachten – werd verricht op het Engelse circuit van Silverstone. Aan het begin van het seizoen leek Ferrari een grote uitdaging te kunnen bieden aan de regerend kampioen. Echter, halverwege het seizoen begon het steigerende paard steeds verder achter te lopen en verloor Sebastian Vettel de aansluiting bij Hamilton. Teamgenoot Valtteri Bottas kwam na een sterke seizoenstart niet meer in de buurt van de ijzersterke Brit.
Voor het seizoen-2020 was Mercedes weer het te kloppen team. De Duitse renstal houdt vast aan het succesvolle rijdersduo van de voorgaande jaren en zag er tijdens de wintertests al goed uit. Bottas reed met een tijd van 1.15,732 met afstand de snelste tijd van de testweken in Barcelona. Gedurende het seizoen trokken ze deze sterke vorm door, om wederom overtuigend de titel naar zich toe te trekken. Weer was het Hamilton die er met het kampioenschap vandoor ging, terwijl Valtteri Bottas genoegen moest nemen met P2. Hij werd op de voet gevolgd door Max Verstappen in het coureurskampioenschap. De Red Bull-coureur kwam alleen op geen enkel moment in schootafstand van de titel.
Ook in 2021 was Mercedes weer het team dat de wereldtitel moest zien te verdedigen. Ditmaal kwam het tijdens de testdagen minder goed voor de dag dan Red Bull Racing en leek het erop dat de Oostenrijkse renstal 'de Zilverpijlen' kon uitdagen. Het ging voor langere tijd gelijk op en heel even werd er gedacht dat Red Bull ook daadwerkelijk de titel ging pakken, maar Mercedes wist uiteindelijk toch de constructeurstitel te winnen.
2022 ging minder voor Mercedes. Het team had geen geweldige auto gebouwd en kon niet meedoen om de wereldtitel. Het werd zelfs het eerste seizoen zonder overwinning voor Hamilton, terwijl nieuwkomer George Russell wél won en wél een Grand Prix op zijn naam schreef. Het was de eerste overwinning van de jonge Engelsman en die kwam tijdens de Grand Prix van Brazilië. In 2023 eindigde Mercedes weliswaar een plekje hoger bij de constructeurs, op de tweede plek, maar werd er voor het eerst sinds 2011 geen zege gepakt.
Jaar | WK-positie | Punten | Overwinningen |
2010 | 4e | 214 | 0 |
2011 | 4e | 165 | 0 |
2012 | 5e | 142 | 1 |
2013 | 2e | 360 | 3 |
2014 | 1e | 701 | 16 |
2015 | 1e | 703 | 16 |
2016 | 1e | 765 | 19 |
2017 | 1e | 668 | 12 |
2018 | 1e | 655 | 11 |
2019 | 1e | 739 | 15 |
2020 | 1e | 573 | 13 |
2021 | 1e | 613,5 | 9 |
2022 | 3e | 515 | 1 |
2023 | 2e | 409 | 0 |