De Formule 2, voorheen de GP2 Series, wordt gezien als de opstapklasse naar de Formule 1. De Formule 2 lijkt op de Formule 1 in die zin, dat er met vergelijkbare auto's wordt gereden. In totaal doen er elf teams mee met elk twee coureurs. De globale opzet en de auto's hebben veel gemeenschappelijke kenmerken, maar toch zijn er veel verschillen te ontdekken tussen de twee raceklasses. In 2024 doen er twee Nederlandse teams mee in de Formule 2, namelijk MP Motorsport en Van Amersfoort Racing.
Deze pagina gaat verder onder het nieuws.
De Formule 2-teams maken gebruik van een gestandaardiseerde auto, waardoor de verhoudingen tussen de teams behoorlijk gelijk zijn. In principe krijgen alle teams dezelfde auto, namelijk die van chassisbouwer Dallara. De technische verschillen tussen de teams zit hem daarom veelal in de afstelling. Teams hebben veel verschillende engineers met verschillende niveaus van expertise en mogelijkheden. Hierdoor komt het voor dat teams zoals ART Grand Prix en Prema Racing vaak sneller zijn dan andere teams met minder mankracht.
De Formule 2-kalender bestaat in 2024 uit veertien weekenden; de opstapklasse reist ongeveer de helft van de keren mee met het Formule 1-circus en strijkt neer op dezelfde iconische circuits zoals Monaco, Silverstone, Spa-Francorchamps en Monza. Zandvoort verschijnt niet op de kalender, vanwege de krapte in de paddock op het Nederlandse circuit. Het seizoen wordt in Abu Dhabi afgesloten op het Yas Marina Circuit.
De Formule 2 rijdt normaliter in het voorprogramma van de Formule 1. Dit betekent dat de trainingen, kwalificatie en races gehouden worden vlak voor die van de Formule 1. Dit gebeurt om een dagprogramma te vullen voor de aanwezige toeschouwers en om de efficiëntie van een Formule 2-raceweekend zo veel mogelijk te optimaliseren. Door meerdere raceklasses op dezelfde circuits te laten rijden, worden er immers kosten bespaard.
Het grootste verschil tussen de programma's van de Formule 1 en de Formule 2 is dat de Formule 2 twee races per raceweekend rijdt in plaats van één. Op zaterdag wordt er een sprintrace gehouden en op zondag één langere hoofdrace. Voor de sprintrace wordt de top tien van de kwalificatie op de vrijdag omgedraaid. Voor de hoofdrace bepaalt het kwalificatieresultaat de startgrid.
In 2019 werd Nyck de Vries kampioen in de Formule 2 na een sterk seizoen. De Nederlander legde het af tegen Nicholas Latifi, die in tegenstelling tot De Vries in 2020 wel een Formule 1-stoeltje wist te bemachtigen. Veel Formule 2-kampioenen stromen door naar de Formule 1, maar voor De Vries was die kans niet weggelegd. De man uit Friesland tekende bij het team van Mercedes in de elektrische Formule E, en mocht uiteindelijk twaalf races rijden in de Formule 1, bij Williams en AlphaTauri.
In 2022 was er opnieuw een Nederlands hoogtepunt, met de titel voor MP Motorsport in het kampioenschap voor teams. Dat had MP Motorsport vooral te danken aan eerste coureur Felipe Drugovich. De Braziliaan werd op dominante wijze kampioen, met een voorsprong van meer dan honderd punten. Toch hield Drugovich er geen Formule 1-zitje aan over. Drugovich werd na zijn avontuur in de Formule 2 de test- en reservecoureur van Aston Martin.