Mercedes in 2025 | Antonelli is achilleshiel: 'Groot talent, maar niet de nieuwe Verstappen' Formule 1
Formule 1

Mercedes in 2025 | Antonelli is achilleshiel: 'Groot talent, maar niet de nieuwe Verstappen'

Mercedes in 2025 | Antonelli is achilleshiel: 'Groot talent, maar niet de nieuwe Verstappen'

Mercedes is het meest succesvolle Formule 1-team van het afgelopen decennium, maar sinds de nieuwe reglementen, die in 2022 van kracht werden, heeft de renstal uit Brackley een flink stap terug moeten doen. In de afgelopen drie seizoenen wist het Duitse team slechts vijfmaal te zegevieren, al maakte de W15 in 2024 bij vlagen best een sterke indruk. En volgens George Russell zit er nog behoorlijk wat in de pijplijn voor 2025. Dat zijn bemoedigende berichten voor de Mercedes-fans, maar daartegenover staat ook het vertrek van zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton. Kan Mercedes komend seizoen weer een stap naar de absolute top zetten? En kan Russell de verwachtingen als de nieuwe kopman van het team waarmaken?

Vanaf 2014 tot en met 2020 was Mercedes oppermachtig. In deze periode wist Hamilton maar liefst zes keer de rijderstitel te winnen, enkel in 2016 moest hij deze laten aan zijn ploeggenoot Nico Rosberg. In 2021 greep het team uit Brackley nog wel de constructeurstitel, maar na een spannend seizoen en bovenal een knotsgekke slotrace op het Yas Marina Circuit in Abu Dhabi werd Hamilton onttroond door Red Bull Racing-coureur Max Verstappen, die vanaf dat moment het stokje van de zevenvoudig wereldkampioen definitief overnam.

Nadien kon Mercedes geen gooi meer doen naar een nieuwe titel en dat had vooral te maken met het feit dat de technische reglementen per 2022 op de schop gingen. De W13 had meer dan welke bolide dan ook last van het fenomeen porpoising, een bekend probleem van het grondeffect. De auto van Mercedes stuiterde hevig over de circuits en het probleem werd zelfs zo groot dat de veiligheid volgens teambaas Toto Wolff in het geding kwam. Toch wist het Duitse merk op de valreep met een overwinning van Russell in Brazilië de eer nog te redden, maar de W13 wordt desondanks gezien als één van de slechtste F1-bolides die Mercedes heeft gebouwd.

Met het opvallende zeropod-concept hoopte de renstal uit Brackley een jaar later te kunnen imponeren, maar het idee bleek vooral op papier goed te werken. In de praktijk werkte het een heel stuk minder en nog tijdens het seizoen nam Mercedes alweer afscheid van het bijzondere concept. Dat bracht het team uiteindelijk, achter het oppermachtige Red Bull, nog de tweede plek in het teamklassement. In 2024 begon Mercedes opnieuw met frisse moed aan het seizoen, maar ondanks een viertal overwinningen en een paar ijzersterke weekends eindigde de Duitse renstal op de vierde plek in het constructeurskampioenschap, de laagste klassering sinds 2012.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

russell mercedes zaterdag las vegas 73773
Op de goede dagen kon Mercedes in 2024 flink uithalen, zoals hier in Las Vegas. Dit soort dagen had het team echter slechts sporadisch.

Hamilton-tijdperk voorbij, zorgt komst Antonelli voor wrijving?

Mercedes hoopt komend seizoen het verschil met de top drie te kunnen dichten, maar dat zal de renstal uit Brackley wel moeten doen zonder Hamilton. De 40-jarige Brit besloot het team, na een dienstverband van twaalf jaar, vaarwel te zeggen. En hoewel de zevenvoudig wereldkampioen, met name in het tweede deel van het seizoen, in de kwalificaties vaak flink tekortkwam ten opzichte van teamgenoot Russell, liet hij bijvoorbeeld in Las Vegas en in Abu Dhabi zien dat er met zijn racetempo nog altijd weinig mis is.

Daarnaast was Hamilton ook een belangrijk rolmodel en de coureur uit Stevenage zal vermoedelijk flink gemist worden door Mercedes. Ook op het circuit zou het vertrek van de Brit wel eens gevolgen kunnen hebben. Zijn vervanger Antonelli is in het afgelopen jaar immers meermaals omschreven als de nieuwe Verstappen en Russell is ongetwijfeld vastberaden om te laten zien dat hij, na Hamilton, ook één van grootste talenten van de afgelopen jaren kan verslaan. Dat zou volgens redacteur Bente Will wel eens voor interne problemen kunnen zorgen. 'De komst van Antonelli zorgt ervoor dat Russell zichzelf, net als Antonelli, zal willen bewijzen en dat zou wel voor wat wrijving kunnen zorgen.'

Russell vs. Antonelli

Voor het eerst sinds hij zich in 2022 bij Mercedes voegde, heeft Russell een andere teamgenoot. Naast Hamilton wist de coureur uit King's Lynn zich goed staande te houden, maar naast de zevenvoudig wereldkampioen kon Russell dan ook vaak in de luwte opereren. Dat zal in 2025 anders zijn, want dan is hij de ervaren kracht bij Mercedes en zullen alle ogen op hem gericht zijn. Er zal van hem verwacht worden dat hij de kar trekt bij het Duitse team en dat hij zijn nieuwe teamgenoot Antonelli, die dit jaar debuteert in de hoogste autosportklasse, zal verslaan. Dat is ook waar het grootste deel van de redactie van F1Maximaal.nl van uitgaat.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Mercedes in 2025 | Gaat Antonelli Russell meteen verslaan? 'Denk dat hij iets sneller is'
Russell zal volgens vrijwel de hele redactie de betere zijn van Antonelli.

'Russell kende een uitstekend jaar in 2024 en hij liet, naast zijn overtuigende zege in Las Vegas, in België bijvoorbeeld ook zien tijdens de race actief mee te kunnen denken over de strategie. Hoe hij die zege naar zich toetrok, was indrukwekkend', vindt redacteur Stephan Koolschijn. 'Dat hij de zege door een gewichtsovertreding niet mocht houden, doet daar niks aan af. Antonelli beschikt onmiskenbaar over veel talent, maar hij is pas 18 jaar en hij kan al meteen instappen bij een topteam. Het is de vraag of hij bestand is tegen de druk die daarbij komt kijken. In Monza maakte hij tijdens VT1 in ieder geval geen al te beste indruk', wijst Koolschijn, die vermoedt dat Antonelli tijd nodig heeft om te wennen, op de vroege crash van de Italiaan in de Curva Alboreto, zoals de Parabolica-bocht sinds 2021 heet.

Daarentegen heeft Will meer vertrouwen in de debutant en ze legt uit waarom. 'Hoewel de Prema-bolide van vorig jaar vrij slecht was, heeft Antonelli toch een aantal hele mooie races gereden in de Formule 2', doelt Will onder meer op zijn overwinning in de hoofdrace van het raceweekend in Boedapest. 'Ik denk dat Antonelli daarom vrij snel goed zal kunnen presteren, ook in lastige omstandigheden. Russell is zeker geen slechte coureur en ik verwacht ook dat ze erg aan elkaar gewaagd zullen zijn, maar ik denk dat Antonelli net iets sneller zal zijn', aldus Will.

Kan Mercedes na een moeizaam jaar weer naar boven kijken?

Maar als beide Mercedes-coureurs ook frequent willen strijden om de topposities, dan zal Mercedes nog een stap moeten zetten. Hoewel de prestaties vorig jaar soms indrukwekkend waren, was het Duitse merk over een heel seizoen niet bij machte om een vuist te maken tegen McLaren, Ferrari en Red Bull. Russell sluit niet uit dat de situatie er in 2025 wel eens heel anders uit kan zien voor Mercedes. De 27-jarige Brit stelde onlangs dat er nog wel één en ander in de pijplijn zit voor de renstal uit Brackley en hij gelooft dat Mercedes dit seizoen weer mee kan vechten om de wereldtitel. De redactie van F1Maximaal.nl heeft hier echter beduidend minder vertrouwen in. Geen van de redactieleden denkt dat de Duitse formatie het beter zal doen dan in 2024.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

mercedes team preview f1maximaal

'Ik denk dat Mercedes vierde blijft door de snelheid van de teams in de top drie. De top drie was vorig jaar ontzettend sterk en deze teams zullen denk ik alleen maar verbeteren', verwacht Will. 'Hoewel Mercedes een aantal goede resultaten behaalde, kon het team niet echt meekomen in 2024. Ik verwacht eigenlijk hetzelfde in 2025', aldus Will, die denkt dat achterstand op McLaren, Ferrari en Red Bull te groot is om in het laatste jaar van de huidige reglementen nog te overbruggen.

Ook Koolschijn verwacht geen wonderen van Mercedes. 'In de afgelopen drie seizoenen heeft het team de stap naar de absolute top keer op keer niet weten te zetten. Ik denk vooral dat Mercedes zich geen raad weet met de huidige reglementen. Ze zijn daar al jaren op zoek naar de absolute topvorm en die gaan ze ook dit jaar niet vinden', denkt Koolschijn dat het team uit Brackley zich beter op 2026 kan richten.

Daarnaast helpt de keuze voor Antonelli ook niet mee. 'Antonelli is een rookie en hij is pas 18 jaar. Hij gaat ongetwijfeld fouten maken en daardoor zal Mercedes de nodige punten mislopen. Dat kunnen wel eens hele dure punten zijn, zeker nu de onderlinge verschillen tussen de topteams zo klein zijn', denkt Koolschijn, die zich dan ook aansluit bij de woorden die voormalig F1-coureur Martin Brundle recent sprak. 'Hij (Brundle, red.) zei dat Mercedes, in tegenstelling tot McLaren en Ferrari, volledig op één coureur zal leunen en ik denk dat hij daar wel eens gelijk in zou kunnen hebben. Antonelli is zeker een groot talent, maar hij is zeker niet de nieuwe Verstappen.'

Poll

Gaat Mercedes de aanval op de top drie openen?

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws