Alpine

Alpine is de naam die Renault sinds 2021 aan haar Formule 1-team gegeven heeft. De renstal uit Enstone besloot eind 2020 voor een reorganisatie van het Formule 1-team te gaan en veranderde uit marketingoverwegingen haar naam. Alpine is namelijk het sportieve sub-merk van Renault, wat voor het Franse bedrijf aantrekkelijker bleek qua naamsbekendheid.

Deze naamsverandering ging gepaard met het aantrekken van een oude bekende: Fernando Alonso. De Spanjaard keerde na enkele jaren afwezigheid weer terug naar zijn voormalig werkgever, die een derde termijn met de Asturiër wel aandurfde.

Alonso vormde een paar met de gevestigde Esteban Ocon, die de tweevoudig wereldkampioen uitdaagde. In 2023 verving Pierre Gasly de naar Aston Martin vertrokken Alonso, maar veel potten kon het Franse duo niet breken. Ocon vertrekt in 2025 naar Haas, en zal vervangen worden door Jack Doohan.

Deze pagina gaat verder onder het nieuws.

Geschiedenis van Renault in de Formule 1

Renault is sinds 1977 gedurende meerdere periodes in de Formule 1 gezien geweest en werd in het eerste jaar van echte deelname twaalfde in het constructeurskampioenschap. Het eerste succes werd behaald door Jean-Pierre Jabouille, die een race wist te winnen in 1979. Twee jaar later werd het team derde in het constructeurskampioenschap, iets wat een jaar later opnieuw lukte. In 1983 werd Renault nog tweede in het kampioenschap met als coureurs Alain Prost en Eddie Cheever. Na het seizoen van 1985 verliet het team de Formule 1 echter voor zestien jaar.

In 2002 keerde de renstal terug naar de koningsklasse en in de eerste twee seizoenen werd Renault vierde in het kampioenschap. Een jaar later werd het team derde en in de tussentijd had Alonso, die er destijds reed, zijn eerste Grand Prix-zege gepakt in Hongarije, 2003. In 2005 en 2006 won de Spanjaard het wereldkampioenschap voor coureurs en het team won beide jaren ook het constructeurskampioenschap. Sinds deze successen viel Renault langzaam weg uit de top en in 2011 werd de stekker weer uit het Formule 1-team getrokken.

Echter, in 2016 was het weer zover en kwam Renault weer terug in de koningsklasse. Sindsdien zijn de Franse auto's standaard te vinden geweest in het middenveld. In 2023 vertrok Alonso bij het team waarmee hij in 2005 en 2006 tweevoudig wereldkampioen is geworden. De Spanjaard verving bij Aston Martin Sebastian Vettel, die na het 2022-seizoen met pensioen ging. Pierre Gasly verving op zijn beurt weer Alonso bij Alpine.

Briatore back in business, Ocon moet het veld ruimen

Het ging Alpine niet van harte in 2023 en 2024, en dat kwam deels door het chaotische management. Otmar Szafnauer werd plots ontslagen na België 2023, en het team raakte ook Laurent Rossi als CEO kwijt, Alain Prost als adviseur. Ook belangrijk technisch personeel stopte ermee. In 2024 kwam Flavio Briatore bij het team om alles in goede banen te leiden. Oliver Oakes werd aangesteld als de nieuwe teams, nadat Bruno Famin het team een tijdje onder zijn hoede nam.

Briatore, die direct aan het werk ging, zorgde ervoor dat Alpine vanaf 2026 met Mercedes-motoren zal rijden. De deal betekent een einde aan het Renault-krachtbron-tijdperk. Het is de bedoeling dat het team in de toekomst met meer technische componenten van Mercedes zal rijden, zoals de versnellingsbak. Alpine hoopt het momentum van de tweede helft van 2024 in 2025 voort te zetten.

Of dat gaat lukken, is afwachten, aangezien het team ervoor koos om Ocon te laten gaan en te vervangen met Doohan. De jonge Australiër heeft een tijdje niet in de auto gezeten, maar mocht het laatste raceweekend van 2024 wel verrijden. Volgens de geruchten staat Franco Colapinto, die de reservecoureur is van de Franse renstal, al klaar om Doohan te vervangen.

Overzicht prestaties Renault/Alpine in de Formule 1 sinds 2010

Jaar WK-positie Punten Overwinningen
2010 5e 163 0
2011 5e 73 0
2016 9e 8 0
2017 6e 57 0
2018 4e 122 0
2019 5e 91 0
2020 5e 181 0
2021 5e 155 1
2022 4e 173 0
2023 6e 120 0
2024 6e 65 0

Alpine Nieuws