Kravitz vindt timing strengere tests FIA vreemd: 'Vraag me af hoeveel druk Red Bull heeft uitgeoefend' Opinie
Opinie

Kravitz vindt timing strengere tests FIA vreemd: 'Vraag me af hoeveel druk Red Bull heeft uitgeoefend'

Kravitz vindt timing strengere tests FIA vreemd: 'Vraag me af hoeveel druk Red Bull heeft uitgeoefend'

Ted Kravitz denkt dat de teams die verdacht worden van het gebruik van de mini-DRS een antwoord zullen hebben op de nieuwe regelgeving van de FIA. Anders kan de verslaggever niet verklaren waarom het bestuursorgaan heeft besloten om tijdens een double-header al in te grijpen. Kravitz en Bernie Collins verwachten anders dat er minder coureurs aan de start zullen staan bij de Grand Prix van China.

Na het eerste raceweekend houden de flexi-wings de Formule 1-wereld in zijn greep. Alle teams slaagden de nieuwe tests van de FIA in Melbourne, maar het bestuursorgaan was absoluut niet gelukkig met wat het zag tijdens de vrije trainingen en de race. Vorig jaar maakte McLaren al gebruik van een mini-DRS en deze werd in de ban gedaan door de FIA. Teams proberen echter weer een stapje verder te gaan door de nieuwe tests van het bestuursorgaan te omzeilen.

De FIA gaat vanaf de Grand Prix van China strengere controles uitvoeren om de mini-DRS tegen te gaan. De regels zullen worden bijgewerkt, en dan met name de test met betrekking tot gleuf tussen de hoofdvleugel en de beweegbare vleugel, die niet groter mag zijn dan 0,5 millimeter wanneer een bepaalde kracht wordt uitgeoefend op de uiteinden van de vleugel. In Australië was er nog een opening van twee millimeter toegestaan.

FIA wekt verbazing

De teams die verdacht worden van het gebruik van het technische foefje staat nu wel een hels karwei te wachten om de achtervleugels op tijd aan te pakken. Er is dan ook wat verbazing over de keuze van de FIA. 'Het is interessant dat ze die regels nu zo snel al invoeren', zegt Collins bij de The F1 Show van Sky Sports. 'Alles wordt nu vervoerd van Melbourne naar China. Teams die de nieuwe tests vorig weekend niet zouden hebben doorstaan, hebben een groot probleem aankomend weekend.'

'Ik vraag me vooral af in hoeverre sommige teams de nieuwe regels hebben geaccepteerd, zeker de teams die mogelijk in de problemen komen', vult Kravitz aan. 'Die zouden toch moeten zeggen: Dit is onmogelijk, je kan niet van ons verwachten dat we nu nog een hele nieuwe achtervleugel bouwen. Iets in mijn achterhoofd zegt dat de teams die over de limiet gaan iets denken als: Kom maar op met die nieuwe tests, die kunnen wij ook doorstaan.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

mclaren slot gap analyse
McLaren is de hoofdverdachte in de mini-DRS-saga. 

Na het eerste raceweekend werd het duidelijk dat McLaren vooral de hoofdverdachte was in de mini-DRS-saga. Auto Motor und Sport wist te melden dat de Britse renstal niet het enige team was met een doelwit op zijn rug. Eerder werd al duidelijk dat Ferrari dezelfde praktijken zou inzetten, maar het Duitse medium weet te melden dat er in totaal vier teams zijn, die hun achtervleugels in de komende dagen moeten aanpassen. Naast McLaren en Ferrari zouden ook Haas en Alpine een te flexibele achtervleugel hebben.

Kravitz verwacht dat verdachte teams zaakjes op orde hebben

Kravitz weet ook welke teams onder druk staan in de komende dagen, maar de verslaggever van Sky Sports wil geen namen vrijgeven. Desondanks verwacht de Brit dat de hoofdverdachten wel een oplossing klaar hebben liggen voor aankomend weekend. Anders zou de grid er zondag heel bijzonder uit kunnen zien. 'Je moet ook wel een mate van support hebben van de teams die te ver zijn gegaan met de aero-flexibiliteit. Anders heb je in China drie teams die niet mee kunnen doen. Dat wil niemand.'

Pierre Waché, technisch directeur bij Red Bull Racing, trok bij de wintertests in Bahrein al aan de bel bij de FIA. De Oostenrijkse renstal kreeg geen gehoor bij het bestuursorgaan en dreigde met een officieel protest. De FIA liet het niet zover komen en besloot de strengere tests in te voeren. Zelfs als het probleem met de achtervleugels wordt opgelost, zal McLaren echter nog acht weekenden kunnen profiteren van de flexibele voorvleugel. De voorvleugel wordt pas vanaf de Grand Prix van Spanje aangepakt door de FIA.

Kravitz denkt ook dat het bestuursorgaan niet alleen tot de conclusie kwam dat er iets aan de achtervleugels gedaan moest worden. 'Je begint je toch af te vragen hoeveel druk Red Bull heeft uitgeoefend op de FIA? Of was het gewoon de FIA zelf die naar de camera's keek en te veel flexibiliteit zag bij de McLaren en de Ferrari? Ze hebben besloten om iets te doen en dat tijdens een double-header. Dat is bijzonder', aldus de verslaggever.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws