Red Bull kijkt stomverbaasd naar McLaren: 'Als je dat weet, weet je alles' Formule 1
Formule 1

Red Bull kijkt stomverbaasd naar McLaren: 'Als je dat weet, weet je alles'

Red Bull kijkt stomverbaasd naar McLaren: 'Als je dat weet, weet je alles'

Het team van Red Bull Racing zit met de handen in de haren wat betreft de eigen auto en de auto van McLaren. De Britse renstal heeft een ware alleskunner ontworpen en Red Bull zit dan ook vol vraagtekens over de bolide van McLaren. De Oostenrijkse renstal heeft wel zijn pijlen gericht op McLaren en hoopt dat de technische richtlijnen in China ervoor zullen zorgen dat het team uit Woking wat performance verliest.

Max Verstappen kwam op zondag uiteindelijk met minder dan een seconde achterstand op Lando Norris over de eindstreep. De Red Bull-coureur kon de overwinning ruiken, maar zijn bolide bleek uiteindelijk niet snel genoeg om Norris echt te laten zweten. Bovendien kwam Verstappen alleen maar dichtbij door de vele Safety Cars. Na de openingsfase van de race konden Norris en Oscar Piastri simpel wegrijden bij de Nederlander, die na ronde 33 een achterstand had van bijna achttien seconden.

De bolide van McLaren lijkt gewoon ontzettend zuinig te zijn op te banden, terwijl de banden onder de RB21 sneller degraderen. Er is verbetering te zien ten opzichte van vorig jaar, maar de Red Bull-auto lijkt nog niet te kunnen strijden voor de overwinningen. 'De balans blijft de Red Bull-ingenieurs bezighouden. Het werkvenster waarin de RB21 optimaal functioneert, is groter dan dat van zijn voorganger, maar nog steeds niet groot genoeg', schrijft Auto, Motor und Sport. 'En zeker niet op het niveau van de McLaren, die tijdens de winterstop is geëvolueerd tot een alleskunner.'

Vooral de achterstand in de derde sector bleek heel groot te zijn voor Red Bull en Verstappen. Daar liepen Norris en Piastri ruim vier tienden weg bij Verstappen tijdens het laatste deel van Q3. 'Dat klinkt alarmerend in de oren van Red Bull. Het team probeert wanhopig te achterhalen wat de McLaren MCL39 zo goed maakt. De sleutel ligt in het antwoord op één vraag: waarom gaat deze auto zo zuinig met zijn banden om, zonder in te leveren op de opwarmfase? Als je dat weet, weet je alles.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Red Bull kijkt stomverbaasd naar McLaren: 'Als je dat weet, weet je alles'
Normaal gesproken is Max Verstappen niet blij met P2, maar ditmaal kon hij glimlachen. 

McLaren-achtervleugel nog legaal in Melbourne

Red Bull volgt daarbij het gebruikelijke patroon in de Formule 1. Ze richten de pijlen op de tegenstander in de hoop iets te raken. In Melbourne draaide het vooral om de achtervleugels, die in China strenger gecontroleerd zullen worden. McLaren kon daardoor in Melbourne de dans ontspringen volgens Auto, Motor und Sport. 'De technische commissarissen van de FIA vonden bij zowel de statische tests als de camerabeelden tijdens de race niets verdachts. De achtervleugel van de McLaren is legaal.'

Het is nog maar de vraag of dit voor de Grand Prix van China ook zal gelden. De FIA gaat een nieuwe technische richtlijn introduceren om het gebruik van de zogeheten mini-DRS tegen te gaan. Tijdens de tests in Australië is duidelijk geworden dat er nog altijd gebruik wordt gemaakt van technische foefjes om de tests van de FIA te omzeilen. Vanaf de Grand Prix van China zullen de teams dus onderworpen worden aan nieuwe tests.

De FIA probeerde dit in 2024 en in de winterstop aan banden te leggen, maar de FIA bevestigt dat het ontevreden is met wat het heeft aangetroffen bij de verschillende teams. Bij de MCL39 was aan de uiteinden van de achtervleugel nog steeds een opening te zien, wat een voordeel op de rechte stukken oplevert. Indirect zorgt dit ervoor dat McLaren met meer downforce kan rijden, en zo het voordeel in de bochten en het bandenmanagement kan pakken. Het lijkt er dan ook sterk op dat de FIA daarmee op McLaren doelt.

Er is voor Red Bull echter nog altijd werk aan de winkel, ook als McLaren zijn vleugel moet aanpassen . 'Voorlopig houdt Red Bull zich vast aan kleine lichtpuntjes. Bijvoorbeeld het feit dat Verstappen in de laatste ronden op intermediates zijn achterstand plotseling weer kon stabiliseren. Dat kwam doordat zijn achterbanden praktisch in slicks waren veranderd. Op de opdrogende baan boden die meer grip dan banden met een resterend profiel', is een niet zo prettige conclusie voor Red Bull.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws