De FIA, oftewel Fédération Internationale de l'Automobile, zorgt ervoor dat de wedstrijd volgens de regels verloopt en bovendien ook veilig is. Momenteel is Mohammed Ben Sulayem de FIA-president, maar Ben Sulayem krijgt regelmatig kritiek te verduren. Tegenwoordig is Rui Marques de wedstrijdleider. In het verleden had Michael Masi die rol, maar de Australiër werd na de controverse in 2021 vervangen. Voor Masi vervulde Charlie Whiting deze rol. De FIA moet als bestuursorgaan de veiligheid van de Formule 1 zien te garanderen.
Deze pagina gaat verder onder het nieuws.
In december 2021 is Jean Todt afgetreden als president na een periode van twaalf jaar de functie te hebben vervult. De Fransman is vervolgens opgevolgd door Mohammed Ben Sulayem. De Emirati voormalig rallycoureur neemt deze taak normaliter voor de komende vier jaar op zich. Eén van zijn eerste taken was het oplossen van de gebeurtenissen tijdens de GP van Abu Dhabi, waarop hij besloot een onderzoek in te stellen. Masi werd daarop uiteindelijk uit zijn functie gezet.
Na het aanstellen van Ben Sulayem stapelden de controversiële kwesties van de FIA zich op. De Emirati kreeg kritiek vanuit de coureurs en de teams omdat hij zich bemoeide met de sieraden die de coureurs droegen, het ondergoed dat ze droegen, en zelf ook controversiële uitspraken doet in de media. Het 2024-seizoen stond vooral in het teken met de akkefietjes die de FIA had met Max Verstappen.
De Nederlander had regelmatig het idee dat de beslissingen van het bestuursorgaan hem benadeelden. Zo kreeg de viervoudig wereldkampioen in Singapore een taakstraf voor het schelden tijdens de persconferentie, waarna Charles Leclerc in Mexico slechts een geldboete kreeg. Tijdens het raceweekend in Brazilië vond hij de beslissingen omtrent de virtuele safetycar en de rode vlag in zowel de kwalificatie als de race apart.
Waar Verstappen ook commentaar op had, waren de bevooroordeelde stewards. Van een aantal oud-F1-coureurs die bij het stewardspanel hoorden kreeg hij felle kritiek op zijn rijstijl en zijn gedrag, en dat sloeg over naar de manier waarop zijn acties op de baan werden beoordeeld. Zo had voormalig FIA-stewards Johnny Herbert veel te zeggen over hoe agressief de Nederlander was. Hij was ook betrokken bij Verstappens taakstraf.
De FIA meldde in januari dat Herbert niet langer onderdeel van het stewardspanel is, maar trekt de teugels zelf alleen maar strakker aan. Er zijn meer regels toegevoegd aan het regelboek, waaronder taalgebruikregels. De coureurs mogen tijdens de officiële mediamomenten niet meer schelden, en als ze dat wel doen, riskeren ze torenhoge boetes, een maand schorsing, of zelfs puntenaftrek.
Waarop de FIA ook kritiek kreeg, was het ontslaan van hooggeplaatste medewerkers. Zo moest wedstrijdleider Niels Wittich drie races voor het einde van het seizoen het veld ruimen. Hij werd vervangen door Rui Marques. Het is te verwachten dat de FIA in 2025 de wedstrijdleiders opnieuw laat afwisselen, zoals Wittich en Eduardo Freitas dat in 2022 ook deden.