Mohammed Ben Sulayem liet recent vallen dat er mogelijk zal worden teruggekeerd naar de V10-motoren. De uitspraken van de FIA-president kwamen op een opvallend moment, want in 2026 gaat de nieuwe regelgeving in, waarbij veel nadruk ligt op duurzaamheid. Audi, dat in 2026 Sauber zal overnemen, neemt nu ferm stelling tegen dit idee.
Audi heeft zich duidelijk uitgesproken naar aanleiding van de uitspraken van Ben Sulayem, die ook voor teambazen en coureurs als een verrassing kwam. Met de ingang van de nieuwe regelgeving van 2026, komt er een hybridemotor in de bolides. Het idee van de FIA-president zou inhouden dat er dan rond 2028 al overgestapt zou worden naar een ander concept. Een V10 op duurzame brandstof behoort tot de mogelijkheden. Audi zou dus na twee seizoenen in de Formule 1 alweer een overstap moeten maken naar een nieuw concept en daar zijn ze niet blij mee.
Tevens is het de vraag of er überhaupt een reden is om in 2026 met nieuwe motoren te komen als deze zo snel alweer vervangen worden, oppert Jon Noble via The Race. De kans dat dit gebeurt, is echter klein, vermoedt hij, omdat er unanieme steun uitgesproken zou moeten worden voor dit idee. Met tegenstanders van het concept, zoals Audi, is het onwaarschijnlijk dat dit zal gebeuren. Naast Audi zou ook Red Bull Racing niet in een ideale situatie terechtkomen, omdat ze in 2026 met Ford in zee gaan. Hetzelfde geldt voor Aston Martin en Honda.
Audi heeft veel geïnvesteerd in hybride-motoren
Opvallend genoeg is Red Bull wel enthousiast over het V10-idee en ook Ferrari toont interesse. Audi benadrukt vierkant achter de 2026-regels te staan. De Duitse renstal had toegezegd een turbohybride motor te ontwikkelen voor de regelgeving die komend seizoen ingaat en geeft ook aan dat deze specifieke regelgeving een belangrijke factor was bij het beslissen of ze daadwerkelijk de Formule 1 in zouden stappen. Bovendien is het project ook waardevol voor de Audi-wagens op de weg.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Audi komt met een verklaring aan The Race over dit specifieke onderwerp. ‘De aankomende reglementaire veranderingen, inclusief de nieuwe reglementen voor hybride power units voor het seizoen 2026 en daarna, waren een belangrijke factor in Audi's beslissing om deel te nemen aan de Formule 1’, legt de Duitse renstal uit. ‘Deze reglementen weerspiegelen dezelfde technologische vooruitgang die de innovatie in Audi's wegauto’s aandrijft’, voegt Audi eraan toe.
Wijziging heeft veel steun nodig, FIA wil niemand benadelen
Het reglement van 2026 zou voor een periode van vijf jaar lopen, dus tot eind 2030. Vanwege financiële redenen kijkt de FIA echter naar een mogelijk overgang tot andere motoren in 2028. Voor de goedkeuring van dit plan, moet het ondersteund worden door zowel de FIA, de FOM en vier van de vijf fabrikanten van motoren die actief zijn in de Formule 1. Slechts een tegenstem van Audi is in zo’n geval dus niet genoeg, maar als Mercedes of Honda ook tegenstemt, kan het naar de prullenbak worden verwezen.
Nikolas Tombazis, directeur single-seaters van de FIA, is er heel duidelijk over dat de motorsportorganisatie geen regelwijzigingen zou doorvoeren als er partijen in de problemen zouden komen. ‘Het is bovenal onze plicht om eerlijk te zijn en mensen hebben veel geld geïnvesteerd’, zei Tombazis. ‘Als negen mensen voor zijn en één persoon tegen en die ene persoon wordt oneerlijk behandeld, dan zullen we altijd proberen die ene persoon te beschermen’, voegt hij eraan toe. ‘We proberen hier consensus te bereiken en als dat niet lukt, dan blijven we waar we zijn’, zijn zijn geruststellende woorden voor Audi.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties