Een groot deel van de Grand Prix van China leek aardig rechttoe rechtaan te verlopen. De grootste chaos vond namelijk achteraf plaats, toen beide Ferrari-coureurs en Pierre Gasly werden gediskwalificeerd. Vanuit de analisten van Viaplay is er kritiek op zowel Ferrari als op de man op die op P3 eindigde. George Russell maakte het podium compleet, maar had ook een trede hoger kunnen staan. Ze bespreken ook Max Verstappens pace.
McLaren boekte in China haar eerste één-tweetje van het jaar, waarvoor Lando Norris nog wel wat werk moest verrichten. De Brit had het niet makkelijk tijdens de sessies op zaterdag en ving de race als derde aan. Al vlot had hij zich voorbij Russell gewerkt, maar moest dat later nog eens doen, toen hij na zijn pitstop achter de Mercedes-coureur terechtkwam. Dat ging wellicht makkelijker dan verwacht, want veel tegengas bood Russell niet, vonden de heren van Viaplay.
'Je probeert dan natuurlijk een undercut, als je achter je teamgenoot zit', begint Rudy van Buren over de strategie van Norris. 'McLaren had een luxeprobleem, maar Oscar kreeg de prioriteit. Norris kwam daardoor in de problemen met Russell', wijst IMSA-kampioen Indy Dontje aan. 'Hoe gauw los je dat dan op? Het was de ronde daarna wel gebeurd.' Het had ook niet veel langer moeten duren, want de banden kunnen erg heet worden in vuile lucht.
'Hoe langer je achter iemand rijdt, hoe heter ze worden', legt Van Buren uit. 'In deze situatie kon Norris tegengehouden worden, waardoor hij effectief nog een rondje in vuile lucht had gereden. Het kan maar net het kantelpunt zijn, dat Norris er niet meer langskomt. Dat punt zoek je dan toch wel op. Want ja, hoe zou Max dit doen?' vraagt de simulatorcoureur van Red Bull Racing. 'Dan was hij (Norris, red.) er nooit langsgekomen aan de binnenkant.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Pace van Verstappen was beter dan gedacht
Verstappen speelde helaas geen rol in dat gevecht, want de Nederlander reed daarachter. In de openingsfase had hij een paar plekken verloren, die hij later weer goed wist te maken. Red Bull wilde niet te veel risico's nemen met de banden, aangezien de mediums tijdens de sprintrace ook snel doorzakten. Uiteindelijk bleek dat Verstappen wel wat meer had kunnen pushen. 'Je maakt van tevoren een plan: wat gaan wij qua pace rijden', legt Van Buren eerst uit.
'Dat is ook de reden dat je dan in ieder geval Max, want daar kijken we allemaal naar, een paar seconden ziet verliezen in de eerste ronden. Ze willen vrije lucht, want dan komt er koele lucht over de banden heen. Plus, je hebt gewoon een pace afgesproken. Ze weten dan dat die pace de band voor een bepaalde tijd in leven zal houden.' Meer coureurs hadden het idee dat er meer in zat. 'Ze werden ook allemaal opstandig, want Yuki wilde harder rijden, Leclerc', somt Dontje op.
En Verstappen ook. 'Hij had ook pace over', vult Van Buren aan. 'Op het moment dat ze achter hem begonnen te stoppen, kon hij opeens anderhalve seconde sneller rijden. Dan had je die pace liever verdeeld over al die rondes daarvoor', concludeert Van Buren. Verstappen was blij dat de auto tot leven leek te komen met de harde band in de eindstint. Die data gaan belangrijk zijn om progressie te boeken in Japan.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Dubbele DSQ voor Ferrari
Verstappen wist Leclerc in de slotfase nog in te halen, die uiteindelijk als vijfde over de streep kwam. Leclerc kon niet lang genieten van zijn goede resultaat met een beschadigde auto, hij werd namelijk gediskwalificeerd omdat zijn auto te licht was. Teamgenoot Hamilton werd ook gediskwalificeerd vanwege een technical infringement. 'Oh, de uitslag? Die sloeg helemaal nergens op', zegt Tim Coronel daarover. 'Kom op, hè. Je bent de top of the bill van de engineers', luidt zijn kritiek op Ferrari.
Coronel denkt dat beide diskwalificaties makkelijk voorkomen hadden kunnen worden. 'Ik heb even een rekensommetje gedaan. Er wordt een miljard gegeven voor het constructeurskampioenschap. Alle punten, dat zijn er 1170. Dat is ongeveer een miljoen per punt. Ferrari heeft er achttien laten liggen. Ik zou even een gesprek aangaan met de ingenieurs...'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties