Volgende week gaan de Red Bull-top en Max Verstappen met spoed om de tafel om de huidige stand van zaken te bespreken. Verstappen gaf in China aan dat zelfs de bolide van Racing Bulls het momenteel beter lijkt te doen. Van frustratie is er vanuit zijn kant echter geen sprake. Als hij gefrustreerd raakt, zal het eerder komen door de vragen die hem worden gesteld.
Verstappen sloot de Grand Prix van China af als vierde. De openingsfase was enigszins zwaar voor hem, waarbij het team niet wilde riskeren dat Verstappen zijn banden te vroeg aan gort zou rijden. Hij reed daarom zijn eigen pace. In de laatste stint ging het opeens stukken beter. Dat deel van de race moet dan ook grondig geanalyseerd worden om vervolgens in Japan progressie mee te boeken.
'Als het mogelijk is om dat aan te passen, ja', stelt Verstappen bij de Britse tak van Sky Sports. 'Ik kreeg toen ineens meer grip van de banden, maar de balans bleef hetzelfde. Ik had dus meer grip, terwijl de andere rijders misschien een plateau bereikten. Onze rondetijden waren in ieder geval veelbelovender', zegt de Nederlander. 'Bovendien was dat deel van de race veel leuker voor me!'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Waar Red Bull winst moet boeken
Red Bull was terughoudend in de eerste stint op de mediums, omdat Verstappen tijdens de sprintrace van negentien ronden snel door zijn banden zakte. Hij wist Oscar Piastri daardoor niet achter zich te houden, maar finishte wel als derde. Na de sprintdag in China stelde Verstappen nog dat hij de echte achterstand van de auto verbloemde.
Red Bull hoopt het tij voor de start van het Europese seizoen nog te keren, maar de bandenslijtage blijft voorlopig een probleem. 'De eerste helft van de race was het daarom behoorlijk zwaar, maar we hebben zelf de pace bepaald. Toen ik de pits inging, waren de banden in ieder geval nog in een redelijk goede staat, maar zo willen we natuurlijk niet racen', geeft de viervoudig wereldkampioen aan.
'Er valt dus veel te analyseren, maar de tweede stint was veelbelovender en ik hoop dat we daar lessen uit kunnen halen voor Japan', vervolgt hij. Dan is het dé vraag op welk gebied Red Bull winst moet boeken. 'Dat is lastig om te zeggen als je niet precies weet waar of hoe je het kunt vinden', geeft Verstappen toe. 'In ieder geval gaf die laatste stint een iets duidelijker beeld.'
'Hoelang geef je het team?'
Van Rachel Brookes van Sky Sports krijgt hij tot slot de volgende vraag: 'Hoelang geef je het team om de problemen op te lossen?' Verstappen moet er een beetje om lachen en schudt kort met zijn hoofd. 'Ik hoor dit de hele tijd, maar voor mij verandert het niets', stelt hij nuchter. 'Ik ben eigenlijk heel ontspannen en positief. Ik geniet van het leven, zowel in als naast de auto, dus elke keer als ik in de auto stap, doe ik mijn best.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Hij denkt dan ook nergens anders aan. 'Ik voel me over het algemeen goed, en dat is uiteindelijk het allerbelangrijkste.' In de microfoon van het Duitse RTL en het Oostenrijkse ServusTV laat Verstappen weten vooral blij te zijn dat de laatste stint zo goed ging. 'Op de harde banden ging het beter. Natuurlijk nog steeds niet zoals het zou moeten, maar er waren positieve tekenen', herhaalt hij.
Ook op de vraag van die journalisten, die willen weten hoeveel races het gaat kosten om bij de concurrentie in de buurt te komen, heeft Verstappen geen antwoord. 'Dat is moeilijk te zeggen, want daar is nog steeds veel werk voor nodig, qua snelheid en balans in de auto, allebei eigenlijk. Maar we werken er natuurlijk hard aan, zoals elk ander team dat doet. Zoals ik al zei: hopelijk gaat het in Japan beter, maar ik heb geen idee.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties