Lando Norris is blij dat Oscar Piastri hem tot het uiterste drijft. De coureur van McLaren denkt dat zijn team daarmee in een unieke situatie zit, aangezien de concurrentie, behoudens Ferrari, slechts één coureur heeft waarmee ze consistent punten kunnen scoren. Hiermee lijkt Norris vooral te doelen op Red Bull Racing, waar momenteel alleen Max Verstappen de punten haalt voor het team.
Het rijdersduo Norris en Piastri hebben de afgelopen maanden al voldoende vragen gekregen over de dynamiek binnen het team. McLaren wil beide coureurs tevreden houden en geen nummer één coureur aanwijzen. In Australië leek het team nog teamorders te gebruiken om Piastri achter Norris te houden, maar Andrea Stella hielp die geruchten de wereld uit. De coureurs van McLaren mogen met elkaar racen en voorlopig werkt de aanpak van de Britse renstal, dat momenteel beschikt over de snelste auto.
Norris ziet de competitiviteit binnen het team van McLaren ook als een voordeel in de titelstrijd. 'Waarschijnlijk heeft, behalve Ferrari, geen enkel ander team twee coureurs die elkaar zo hard pushen als wij. En dat is voor ons een enorm voordeel', stelt de McLaren-coureur in de persconferentie na afloop van de Grand Prix van China. 'Zelfs als iedereen dezelfde auto heeft, zal een team met twee coureurs die elkaar tot het uiterste drijven altijd winnen van een team met slechts één competitieve rijder.'
Daarmee lijkt Norris vooral te wijzen naar het team van Red Bull, waar alleen Verstappen momenteel de punten weet te scoren. Vorig jaar verloor de Oostenrijkse renstal daardoor het constructeurskampioenschap en ook dit jaar lijkt het zwaar te worden voor Red Bull. Hoewel Norris afgelopen weekend punten inleverde ten opzichte van zijn teamgenoot, is hij blij met de stand van zaken. 'We zitten vaak op één lijn. Oscars vermogen om zich aan te passen aan een circuit als dit was indrukwekkend, terwijl ik daar duidelijk veel meer moeite mee had.'
Norris moest zijn race bijna staken
Norris kon in beide stints zijn teamgenoot niet aanvallen, waardoor Piastri uiteindelijk soeverein naar de overwinning kon rijden. De zege kwam niet in gevaar voor de Australiër, die ook nog eens merkte dat Norris uit zijn achteruitkijkspiegels verdween. De Brit kampte namelijk met een remprobleem. 'Ik denk dat het team het voor me verborgen hield, omdat ze het probleem veel eerder zagen opkomen en wisten dat het een groter probleem zou worden', geeft Norris aan.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

'Maar de laatste tien ronden was ik behoorlijk nerveus over of ik de race überhaupt kon finishen, omdat het duidelijk merkbaar was hoe snel het verslechterde - elke ronde, elke remzone werd het erger', vervolgt de leider in het kampioenschap. 'Het is echt geen prettig gevoel als je in de auto zit en je een stevige remdruk verwacht, maar er gewoon niets is en het pedaal helemaal naar de bodem gaat. Dat geeft niet bepaald vertrouwen, zeker niet op een snel circuit als dit.'
George Russell en ook Verstappen kwamen in rap tempo dichterbij. Norris had de mazzel dat de finishvlag snel viel. 'We hadden simpelweg geluk dat we de race konden uitrijden en alsnog voor George konden eindigen. Echt veel geluk. De laatste paar ronden waren we drie of vier seconden per ronde langzamer. Het was een moeilijke slotfase, en ik had graag nog iets meer willen pushen om Oscar uit te dagen, maar dat zat er niet in. We moeten dit begrijpen en ervoor zorgen dat het niet nog een keer gebeurt', aldus Norris.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties