Nu Max Verstappen weer een teamgenoot de vernieling in rijdt, klinken er steeds meer geluiden dat Verstappens rijstijl het zo lastig maakt voor zijn teamgenoten. Voormalig teameigenaar Gian Carlo Minardi kon niet anders dan concluderen dat de oorzaak van Liam Lawsons problemen bij Verstappen ligt. Peter Windsor vindt dit klinkklare onzin, en legt uit wat de Nieuw-Zeelander verkeerd doet.
Teambaas Christian Horner heeft al toegegeven dat Red Bull bij de ontwikkeling van de auto voornamelijk naar de feedback van de snelste coureur luistert. Daardoor wordt de auto steeds meer in de richting van Verstappens wensen ontwikkeld. Toch vindt Windsor de kritiek over de 'Verstappen-auto' onterecht. 'Mijn mening is gewoon dat een snelle auto een snelle auto is, en dat een langzame auto een langzame auto is', zo houdt Windsor het simpel.
'Je moet het zelf oplossen'
Verstappen maximaliseert volgens Windsor altijd, onafhankelijk van het materiaal. 'Er is wel een bepaalde manier waarop je beide typen auto's moet besturen, en Max haalt altijd het maximale uit een auto, of het nu een snelle of een langzame auto is.' De Nederlander blonk in 2015 en 2016 dan ook uit bij Toro Rosso, en was in de jaren voor zijn wereldtitel vaak een doorn in het oog voor de Mercedes-coureurs.
'Het probleem van Liam Lawson is dat hij maar op één manier kan rijden', zo wordt de Nieuw-Zeelander een gebrek aan aanpassingsvermogen verweten door Windsor. 'De manier waarop hij rijdt is gewoon niet de beste manier om deze auto te besturen. Je kunt wel zeggen dat deze auto voor Max ontworpen is, en dat de afstelling op Max gebaseerd is, maar dit is een raceauto! Je stapt in en je moet het zelf oplossen', zo is Windsor wel een beetje klaar met het medeleven richting teamgenoten van Verstappen.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Gebrek aan voorbereiding
'Lawson was vooral aan het zeuren over bandentemperaturen. Hij kreeg de banden in Q1 niet afgekoeld', weet Windsor. Lawson klaagde in de race met een gewijzigde afstelling vervolgens dat de banden al na één ronde versleten waren. 'Ik weet niet wat ik hierover moet zeggen, want dit zijn dingen die je kunt oefenen en proberen in de simulator.' Windsor gaf eerder al aan dat Lawson weigerde om gebruik te maken van een door hem aangeraden rijderscoach.
Windsor verwijt Lawson een gebrek aan voorbereiding. 'Je kunt niet oefenen hoe Max remt en de eerste bocht instuurt, vergeleken met hoe Lawson dat doet, maar je kunt wel door de routine van het opwarmen van de banden gaan. Dit kun je vrij efficiënt oefenen voordat je naar het circuit afreist. Het gaat hier niet over hoge snelheden', zo merkt Windsor op dat er op zich niet al te veel talent voor vereist is om de banden op de juiste temperatuur te krijgen. 'Hij leek dit nooit onder de knie te krijgen.'
'Lawson noemde dit zelf een groot probleem. Natuurlijk zegt hij dit als de balans niet klopt, dat het aan de bandentemperatuur lag. Als de bandentemperatuur niet goed was, moet het aan de voorbereidingsronde liggen, maar dat klopt niet. Het gaat erom hoe hij de banden gebruikt, en hoe hij de banden belast, en de stuurhoek die hij gebruikt', zo vindt Windsor dat de 23-jarige zelf de hand in eigen boezem moet steken.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

De analist wijst aan dat de RB21 totaal niet bij de karakteristieken van Lawson als coureur past. 'Je houdt de banden in leven door korte bochten te nemen en in een rechte lijn te remmen, en de auto als het ware meer te masseren bij het uitgaan van de bocht. Dit zijn allemaal dingen, die hij niet heeft. Het is dus geen wonder dat zijn ronde om zeep wordt geholpen, elke keer als hij een foutje maakt. Als Max een klein foutje maakt, corrigeert hij dat meteen op gevoel. Dat is het verschil', deelt de 72-jarige.
Lawson te vergelijken met oud-teamgenoot van Verstappen
Windsor trekt een vergelijking tussen Lawson en Verstappens eerste teamgenoot. 'Om eerlijk te zijn is Liam heel vergelijkbaar met Carlos Sainz. Inmiddels is hij wat gepolijster, maar hij was ooit net zoals Liam is. Zelfs met zijn ervaring heeft hij het nu lastig in de Williams met Alexander Albon naast zich, die wel juist subtieler is met zijn inputs.' Windsor lijkt dan ook aan te geven dat Sainz het ook erg lastig zou hebben in de RB21.
'Je kunt het wel aanleren, maar dat vergt heel veel oefening, en ik geloof niet dat Liam dit doet. Hij traint vooral fysiek, verwacht ik. Hij traint in de simulator en kijkt naar de data, maar daarmee lost hij het probleem niet op', vertelt de Brit. Windsor hoopt dan ook dat Red Bull niet langer wacht met doorhakken van de knoop. 'Red Bull heeft het geluk dat ze twee teams hebben, dus ze kunnen die rijders gewoon wisselen. Ik zou absoluut Yuki Tsunoda in die auto zetten, en Liam Lawson terugzetten naar het B-team.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties