Voormalig performance engineer in de bres voor Verstappen: 'Auto nog steeds niet om hem heen gebouwd' Formule 1
Formule 1

Voormalig performance engineer in de bres voor Verstappen: 'Auto nog steeds niet om hem heen gebouwd'

Voormalig performance engineer in de bres voor Verstappen: 'Auto nog steeds niet om hem heen gebouwd'

Blake Hinsey, de voormalig performance engineer van Max Verstappen, is in de bres gesprongen voor de viervoudig wereldkampioen. De Brit denkt namelijk niet dat de RB21 volledig om Verstappen heen is gebouwd, aangezien dit bij eerdere Red Bull Racing-auto's ook al niet het geval was. De Oostenrijkse renstal bouwt simpelweg de snelst mogelijke auto en daar kan Verstappen heel goed mee overweg.

Na de Grand Prix van China staat Lawson flink onder druk bij het team van Red Bull. De kans is groot dat hij aankomend raceweekend niet meer in de auto van Red Bull zal zitten. Lawson werd naar het team gehaald om beter te presteren dan Sergio Pérez, maar in de eerste twee raceweekenden laat hij niet zien dat hij sneller is dan de Mexicaanse coureur. Yuki Tsunoda lijkt in zijn thuisrace in de RB21 te mogen stappen, al moet er nog een beslissing gemaakt worden door Red Bull.

De problemen van Lawson lijken dan ook niet alleen door hemzelf te komen. Verstappen gaf zelfs nog aan dat zijn teamgenoot beter zou presteren in de Racing Bulls-bolide, aangezien deze een stuk stabieler is dan de RB21. De Italiaanse renstal heeft de afgelopen raceweekenden ook laten zien dat er potentie in de auto zit. Tijdens de kwalificatie voor de Grand Prix van China stonden beide coureurs in Q3. Door een strategische fout in de race scoorde Racing Bulls voor het tweede weekend op rij geen punten.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

liam lawson woensdag las vegas 2024 yuki tsunoda
Gaan Liam Lawson en Yuki Tsunoda ruilen van racestoeltje? 

Dat het tweede stoeltje bij Red Bull zo vervloekt lijkt te zijn, roept ook een hoop vragen op. Waarom kan Verstappen wel overweg met deze lastige RB21? Al jaren wordt er gespeculeerd over de voorkeursbehandeling die Verstappen zou krijgen en dat de auto volledig om heem wordt gebouwd. Zijn voormalig performance engineer gelooft niet in deze speculaties. 'Ik denk dat de auto nog steeds niet om hem heen is gebouwd. In 2021 was dat ook nog steeds niet het geval', stelt Hinsey op X.

'Je bouwt de snelst mogelijke auto en vervolgens gebruikt elke coureur de beschikbare hulpmiddelen om de balans af te stemmen op wat voor hem werkt', legt de voormalig performance engineer uit. Verstappen is in zijn ogen simpelweg de betere coureur. 'Als een coureur meer voorkant wil, dan is dat geen kwestie van autodesign. Het is een fundamentele trend: een coureur die met een minder stabiele auto kan omgaan, zal waarschijnlijk sneller zijn, vooral over één ronde.'

'Over een volledige raceafstand kan je hiervoor de prijs betalen als je zo snel probeert te gaan, maar zelfs dan zal een coureur die met minder stabiliteit overweg kan, waarschijnlijk ook gemakkelijker banden sparen en minder rondetijd verliezen', vervolgt Hinsey. Verstappen liet in China ook zien dat hij zijn banden uitstekend kon managen. Tegen het einde van de race was de Nederlander namelijk één van de snelste coureurs op de baan, waardoor hij uiteindelijk de vierde plek nog kon afpakken van Charles Leclerc.

Meer stabiliteit niet de perfecte oplossing voor Red Bull

Alexander Albon, één van de voormalig teamgenoten, heeft in een podcast al uitgelegd hoe het zit met de Red Bull-bolide. 'Om eerlijk te zijn, is de auto gewoon zoals het is', stelde de Williams-coureur. De rijstijl van Verstappen viel hem vooral op. 'Ik houd van een auto met veel grip aan de voorkant, en die scherp instuurt. Max houdt daar ook van, maar hij zit op een compleet ander niveau met dat scherpe en directe gedrag van de auto. Het is alsof je een computerspelletje speelt en je de gevoeligheid van de muis zo hoog mogelijk zet. Als je de muis aantikt, vliegt hij het hele scherm over.'

Niet iedere coureur kan overweg met een dergelijke auto. Hinsey weet echter dat zo'n afstelling wel de snelste auto oplevert. 'Zelfs wanneer je een auto ontwikkelt en probeert de aerodynamische eigenschappen te vormen, bereik je in de praktijk zelden je hypothetische doelen, zeker als je kijkt naar de balans van een auto. Na een bepaald punt zal het toevoegen van meer stabiliteit alleen maar de rotatie en het potentieel beperken', aldus de voormalig performance engineer van Verstappen.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws