'Herintroductie V10-motoren een stap dichterbij, nieuwe reglementencyclus mogelijk uitgesteld of verkort' Formule 1
Formule 1

'Herintroductie V10-motoren een stap dichterbij, nieuwe reglementencyclus mogelijk uitgesteld of verkort'

'Herintroductie V10-motoren een stap dichterbij, nieuwe reglementencyclus mogelijk uitgesteld of verkort'

De Formule 1 lijkt serieus na te denken over de herintroductie van de beroemde V10-motoren. De sport denkt erover na om de aanstaande reglementencyclus, die vanaf 2026 van kracht zal zijn, uit te stellen tot 2028 of te verkorten naar drie jaar. Hiermee is een belangrijke stap gezet, maar het is nog maar de vraag of alle betrokken partijen blij zullen zijn met dit idee.

De terugkeer van de V10-motoren is al jaren onderwerp van gesprek. De Formule 1-romantici willen dat de sport zijn geluid weer terugkrijgt, alleen zit de sport met de klimaatdoelen in zijn maag. Gedurende de eerste weken van het nieuwe seizoen werden de geruchten over een mogelijke terugkeer van de V10-motoren ook weggewuifd door Toto Wolff. De teambaas van Mercedes zei namelijk dat de FIA zich bezig moet houden met belangrijkere onderwerpen. Daarnaast zou het de komst van de nieuwe motorfabrikanten een stuk moeilijker maken.

Auto, Motor und Sport weet echter dat de sport er serieus over nadenkt om de V10-motoren te herintroduceren. 'De Formule 1-gemeenschap bespreekt al weken een noodplan voor de toekomst. Het klinkt als een gek idee, maar het krijgt steeds serieuzere vorm. De huidige reglementen zouden met twee jaar worden verlengd, met als doel om vervolgens direct over te stappen op goedkopere V10-motoren die worden aangedreven door klimaatneutrale brandstof. Dit zou een volledige ommekeer betekenen in de plannen van de Formule 1 om de sport aantrekkelijker te maken voor autofabrikanten.'

Het was de CEO van Formula One Management (FOM), Stefano Domenicali, die het balletje over de V10-motor liet rollen. Aangedreven door klimaatneutrale brandstof zou het een oplossing kunnen zijn voor de koningsklasse, zo dacht Domenicali hardop. Het is goedkoper en eenvoudiger dan de huidige krachtbronnen en ook dan het hybride aandrijfsysteem dat voor 2026 gepland staat. Bovendien maakt het kleinere en lichtere auto's mogelijk. Desondanks schrikt het autofabrikanten af, die juist meer met V8-motoren werken.

Wat aanvankelijk klonk als een droom, krijgt plotseling momentum. 'De F1-organisatie heeft namelijk ook andere redenen om de grote regelverandering van volgend jaar te vrezen', schrijft Auto, Motor und Sport. 'Het zou de balans in het veld en daarmee de spanning in de titelstrijd in gevaar kunnen brengen. Met nieuwe auto's, nieuwe motoren, nieuwe banden en de grote onbekende van e-fuels is er een aanzienlijk risico dat één team of coureur de nieuwe regels beter begrijpt dan de rest en vervolgens de show steelt.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

2026 car render 1 4
Gaan de plannen van de FIA sneller de prullenbak in dan gedacht? 

FOM denkt aan alternatief

De herintroductie zal echter ook een hoop spanningen met zich meebrengen. Zo stopte Honda met zijn Formule 1-project na het 2021-seizoen omdat de motorreglementen niet meer paste binnen de wensen van de organisatie. Door de nieuwe reglementen van 2026 maakte de Japanse motorfabrikant de keuze om weer terug te keren in de Formule 1 en samen te werken met Aston Martin. Audi zal al helemaal in de problemen kunnen komen. Als de huidige reglementen verlengd worden, dan komt het team dat zijn intrede doet in 2026 zonder motor te zitten.

Anderen zien het juist als een poging van Domenicali om een teleurstelling te voorkomen. De regels van de FIA stonden namelijk bij de bekendmaking al flink onder druk. Christian Horner sprak zelfs over zogenaamde Frankenstein-auto's. 'Als de zorgen van de teams terecht blijken, zal de schuld bij de FIA komen te liggen, aangezien zij de regels heeft opgesteld. Anderen beschuldigen FIA-president Mohammed Ben Sulayem ervan dat hij nieuwkomer Cadillac wil helpen, omdat hij naar verluidt emotionele banden heeft met het merk General Motors.'

De Formule 1 lijkt ook nog een andere mogelijkheid te hebben om de introductie van V10-motoren mogelijk te maken. 'Omdat een verlenging van de bestaande reglementen onpraktisch is en juridische stappen van benadeelde partijen dreigt uit te lokken, wordt ook een alternatief plan besproken. Dit zou inhouden dat de motorreglementen van 2026 slechts drie jaar zouden gelden in plaats van vijf. De FIA-statuten maken dit mogelijk', besluit Auto, Motor und Sport.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws