McLaren, één van de teams die verdacht wordt van het gebruik van de mini-DRS, zal aankomend weekend extra voorzichtig moeten zijn met het gebruik van de flexibele achtervleugel. Het zal niet voldoende zijn om door de strengere statische tests van de FIA te komen. Bovendien lijkt Red Bull Racing nu beet te hebben, en gaat de Oostenrijkse renstal McLaren ook niet zomaar meer loslaten.
De FIA had aan één raceweekend genoeg om vast te stellen dat er nog altijd gebruik wordt gemaakt van de zogeheten mini-DRS. Het bestuursorgaan voerde voor de Grand Prix van Australië al strengere tests in om de flexibiliteit van de achtervleugel te testen. Daarnaast maakte de FIA gebruik van kleine camera's om het gedrag van de achtervleugels te bekijken. Toen zag de FIA dingen waar hij niet vrolijk van werd, waardoor er nieuwe technische richtlijnen komen voor aankomend raceweekend.
De teams kwamen echter door de statische tests van het bestuursorgaan, waardoor er geen straffen werden uitgedeeld naar aanleiding van de Grand Prix van Australië. 'Terugkomend op de reglementswijziging die vanaf de volgende Grand Prix van China van kracht wordt, is het allereerst belangrijk om te vermelden dat alle achtervleugels die in Australië werden getest, voldeden aan het technisch reglement. Om deze reden werden alle auto's als legaal beschouwd tijdens de eerste GP van het seizoen', schrijft Autoracer.it.
'Maar let op: in de technische richtlijn met betrekking tot de flexibiliteit van de achtervleugel was de FIA heel duidelijk dat een vleugel die de statische tests doorstaat, niet per se meer als legaal wordt beschouwd', vervolgt het doorgaans betrouwbare Italiaanse medium. Als er tijdens de vrije training duidelijke vervormingen zichtbaar zijn, zal de FIA dus ingrijpen. Dan hebben de teams een paar uur de tijd om de achtervleugel aan te passen voor de kwalificatie van de sprintrace.
Red Bull wil McLaren niet zomaar loslaten
De verandering van de technische reglementen lijkt goed nieuws te zijn voor Red Bull, dat McLaren al meerdere malen wilde betrappen op het gebruik van onreglementaire technische foefjes. Tijdens de Grand Prix van Australië werd duidelijk dat de achterstand op McLaren groot is. Tijdens de kwalificatie had Max Verstappen een achterstand van bijna vier tienden op Lando Norris. Gedurende de race werd het duidelijk dat de achterstand qua race pace ook niet klein is. Norris en Oscar Piastri reden zestien seconden weg bij de Nederlander in de eerste stint.
Het team uit Milton Keynes lijkt dus de druk er vol op te willen houden. Zeker omdat de Oostenrijkse renstal de bolide van McLaren niet snel zal kunnen kopiëren. Bovendien vindt Red Bull de snelheid van de concurrent, en dan met name de bandendegradatie, van McLaren verdacht. 'Ze blijven geloven dat McLaren technische trucs toepast voor het managen van de banden – de echte troef van de MCL39, althans in Australië – en dat McLaren een grote voorsprong heeft op het gebied van aero-flexibiliteit.'
Red Bull lijkt continu op enkele innovaties van McLaren te duiken. Dat komt vooral door het feit dat er enkele oud-werknemers in dienst zijn bij de Britse renstal. 'Eén naam springt eruit: Rob Marshall, altijd zeer innovatief als het gaat om technische oplossingen. Red Bull vermoedt dat sommige van zijn ideeën zijn toegepast in de MCL39, terwijl deze eerder in Milton Keynes werden afgewezen omdat ze buiten het grijze gebied van het reglement vielen – zoals de mini-DRS die te zien was op de MCL38 in Bakoe', besluit het Italiaanse medium.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties