'FIA heeft geen twijfel meer over bestaan mini-DRS: nieuwe technische richtlijn in China' Formule 1
Formule 1

'FIA heeft geen twijfel meer over bestaan mini-DRS: nieuwe technische richtlijn in China'

'FIA heeft geen twijfel meer over bestaan mini-DRS: nieuwe technische richtlijn in China'

De FIA gaat een nieuwe technische richtlijn introduceren om het gebruik van de zogeheten mini-DRS tegen te gaan. Tijdens de tests in Australië is duidelijk geworden dat er nog altijd gebruik wordt gemaakt van technische foefjes om de tests van de FIA te omzeilen. Vanaf de Grand Prix van China zullen de teams dus onderworpen worden aan nieuwe tests. Het is onduidelijk welke teams precies gebruikmaken van de mini-DRS.

In februari kondigde de FIA aan dat ze enkele reglementswijzigingen doorgevoerd hebben voor het 2025-seizoen. Een van die reglementswijzigingen betrof een onderdeel waar in 2024 al veel over te doen was, namelijk de flexi-wing waar McLaren al een aardige tijd mee in actie komt. Vanaf Melbourne ging het bestuursorgaan strenger kijken naar de achtervleugel. Tijdens de test gedurende de vrije trainingen vielen er een aantal zaken op bij de FIA, die niet blij is met enkele teams.

De technisch directeur van Red Bull Racing, Pierre Waché, had zich in Bahrein al uitgelaten over dit onderwerp. 'We zien dat sommige teams nog steeds de mini-DRS gebruiken', zei de Franse ingenieur tijdens de testdagen op het Bahrain International Circuit. Vorig jaar maakte McLaren al gebruik van een mini-DRS en deze werd in de ban gedaan door de FIA. Teams proberen echter weer een stapje verder te gaan door de nieuwe tests van het bestuursorgaan. De uitspraken van Waché lijken dus niet volledig onterecht te zijn.

Er werden voor de vrije trainingen van vrijdag camera's gemonteerd op de Formule 1-bolides die de flexibiliteit van de achtervleugels beter in kaart moest brengen. 'De FIA heeft ​​nu geen enkele twijfel meer dat de teams de statische tests, die met de eerdere beperkingen waren opgelegd, al hebben omzeild', weet Autoracer.it te melden. 'De controle op de achtervleugels in Australië liet geen twijfel bestaan. Op maandagochtend hoorden de teams al over een nieuwe technische richtlijn die direct in China van kracht zou worden.'

Minder speling voor de Formule 1-teams

De FIA probeerde niet alleen de flexibiliteit van de achtervleugels in kaart te brengen, maar ook het gedrag van de zogeheten beam wing. De controles op de beam wing toonden geen bijzonderheden. De DRS-vleugels lieten wel dingen zien waar de bestuursorgaan van de Formule 1 niet blij van wordt. De FIA brengt niet naar buiten welke teams gebruikmaken van deze innovatie, maar het team van McLaren lijkt tenminste één van de hoofdverdachten te zijn.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

lando norris mclaren gp australie zondag 2025
McLaren begon ijzersterk aan het nieuwe Formule 1-seizoen met een zege voor Lando Norris. 

'De regels zullen worden bijgewerkt, en dan met name de test met betrekking tot gleuf tussen de hoofdvleugel en de beweegbare vleugel, die niet groter mag zijn dan 0,5 millimeter wanneer een bepaalde kracht wordt uitgeoefend op de uiteinden van de vleugel.' Deze test worden wel gedaan met een stilstaande auto. 'In Australië was nog een opening van twee millimeter toegestaan. Er is dus sprake van afname van 75 procent ten opzichte van de eerdere tolerantie, wat dus zeer weinig flexibiliteit overlaat voor de koolstofstructuur.'

Het is duidelijk dat de FIA zich niet richt op één specifiek team. Er is sprake van een algemeen probleem met de flexibiliteit van de achtervleugels in de Formule 1 en steeds meer teams lijken de tests van het bestuursorgaan te omzeilen. De strengere tests zijn dus een reactie op de algemene tendens binnen de Formule 1. 'Het is echter duidelijk dat sommige teams hier meer onder zullen lijden dan andere', sluit het Italiaanse medium af.

Vanaf de Grand Prix van Spanje 2025, op ongeveer een derde van het seizoen, zal de FIA strenger gaan controleren op de flexibiliteit van de voorvleugels. Dit is te verklaren aan de hand van de eerdere woorden van Nikolas Tombazis: het is lastiger om een robuuste test te ontwikkelen. Christian Horner maakte zijn onvrede over de keuze van de bestuursorgaan aan meerdere malen duidelijk. Red Bull Racing had eigen flexibele voorvleugels ontwikkeld voor het nieuwe seizoen, omdat deze legaal leken te zijn voor 2025, maar deze kunnen vanaf de Grand Prix van Spanje dus de prullenbak in.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws