De FIA heeft de nieuwe vloekregels verduidelijkt nadat het onderwerp ter sprake kwam tijdens de rijdersvergadering op vrijdagavond in Melbourne. Aan het begin van het jaar kondigde het bestuursorgaan nieuwe regels aan op dit gebied, waarna FIA-president Mohammed ben Sulayem ook aangaf dat ze overwogen om de boordradio's af te schaffen. Tot op heden was niet duidelijk wat er gebeurt als een coureur vloekt op de boordradio.
De coureurs lieten na het zoveelste akkefietje met de FIA om de regels omtrent het taalgebruik weten dat ze het jammer zouden vinden als ze de emotie uit de sport zouden halen. In the heat of the moment wordt er wel eens iets gezegd op de boordradio was niet zo netjes is. Max Verstappen vond het vooral kinderachtig als de coureurs zo beperkt zouden worden in hun doen en laten. GPDA-voorzitters Carlos Sainz en George Russell dachten er net zo over.
Ze vinden het prima om zich aan de regels te houden tijdens officiële persmomenten, maar in de auto moeten ze kunnen zeggen wat ze willen, mits ze niemand ermee beledigen. Op vrijdagavond in Melbourne heeft de FIA verduidelijkt wat er gebeurt als een coureur scheldt op de boordradio. De gesprekken via de teamradio zijn vrijgesteld van de nieuwe richtlijnen. Het bestuursorgaan benadrukt dat het vooral gaat om persconferenties en soortgelijke situaties.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Formule E-coureur als voorbeeld
De beslissing van de FIA om geen actie te ondernemen tegen de kleurrijke tirade van Dan Ticktum tijdens de recente Formule E-race in Jeddah diende als een informeel precedent voor wat er in de Formule 1 zou gebeuren. Deze aanpak werd bevestigd door Garry Connelly tijdens de meeting met de rijders op vrijdag. Daarvoor was een rallycoureur echter wel beboet vanwege het schelden tijdens een podiumceremonie.
De FIA laat optekenen dat de gesprekken tussen de coureur en de pitmuur in principe 'privé' zijn. Aangezien sommige boordradio's wel worden uitgezonden en sommige niet, zullen de stewards geen actie ondernemen. De autosportfederatie wil wel benadrukken dat elke belediging richting een FIA-official wel zal worden onderzocht en mogelijk wordt bestraft.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Online haat
De FIA heeft aan de coureurs uitgelegd dat online haat en misbruik - dat volgens het bestuursorgaan kan worden aangewakkerd door sommige opmerkingen van coureurs - ertoe heeft geleid dat sommige stewards hebben besloten niet langer in functie te blijven. De coureurs werden er ook aan herinnerd dat de hoogte van eventuele boetes naar eigen inzicht van de stewards worden bepaald, en niet per se zo hoog zal zijn als de gepubliceerde bedragen.
Dit wekt enige verwarring op, aangezien het ook suggereert dat de stewards hogere bedragen mogen bepalen dan staat voorgeschreven in de huidige regels. Daarover heeft de FIA niets gezegd. Tot slot waren grindbakken een onderwerp tijdens de vergadering, nadat er tijdens de trainingen grind op de baan lag in bocht 6, wat een rode vlag veroorzaakte. Tussen de kwalificatiesesies zal de baan schoongemaakt worden.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties