Mol snapt Verstappens keuze: 'Hij zei: geen idee, interesseert me ook geen reet. En liep toen door' Max Verstappen
Max Verstappen

Mol snapt Verstappens keuze: 'Hij zei: geen idee, interesseert me ook geen reet. En liep toen door'

Mol snapt Verstappens keuze: 'Hij zei: geen idee, interesseert me ook geen reet. En liep toen door'

Max Verstappen zal vanaf nu in minder marketingvideo's van Red Bull Racing verschijnen. Hij legde tijdens de mediadag in Australië uit waarom hij daar geen zin meer in heeft. Manager Raymond Vermeulen vulde aan dat 'onzindingetjes en TikTok-video's' niet bij het merk Max Verstappen passen. Formule 1-commentator Olav Mol geeft de viervoudig wereldkampioen groot gelijk.

Tijdens het Ziggo Sport Race Café laat Rob van Gameren een filmpje zien van Verstappen en Liam Lawson, die in de paddock iets grappigs doen met een pruik die Verstappen vorig jaar al eens op had. De Nederlander deed vervolgens een hoed op, waardoor hij op Crocodile Dundee leek. Presentatrice Shelly Sterk begint vervolgens over het feit dat Verstappen heeft gezegd niet meer mee te willen doen aan dat soort dingen.

'Met Ricciardo vond hij dat wel leuk, maar dat ging natuurlijk ook veel spontaner', zegt Van Gameren. 'Nou, wat de laatste jaren zo gegroeid was, was dat hij de paddock in kwam lopen en dan kwam de social media crew van Red Bull. Ze begonnen hem al wandelend te interviewen, en dat hoeft van hem niet meer', verklaart Mol. Verstappen zal dus nog steeds in een aantal filmpjes verschijnen, maar na goedkeuring van zijn management.

Mol haalt ander filmpje aan

Voorafgaand aan de Grand Prix van Australië verscheen de viervoudig wereldkampioen in een korte video van de organisatie van de race in Melbourne. 'Ik weet niet of je dat gezien hebt, maar dan vragen ze hem iets in de zin van, wat er zou gebeuren als ze met zijn allen achteruit zouden racen', zegt Mol. 'Hij zei: geen idee, en het interesseert me geen reet. En daarna liep hij door', lacht de Bloemendaler, die Verstappens houding wel kan waarderen.

De tekst gaat verder onder de TikTok-video.

De Red Bull Racing-coureur wil zijn tijd en energie liever niet verspillen aan dergelijke activiteiten. Als de TikTok-video's, of welke video's dan ook, enigszins leerzaam zijn, zou hij het minder erg vinden. De sfeer op social media is veranderd, weet hij. En bovendien is het een compleet andere tijd dan toen hij nog lol trapte met Ricciardo. 'Zoiets als caravans slopen doe je maar één keer', zei de 27-jarige.

RB-coureurs wel de pineut

Ziggo Sport-pitreporter Jack Plooij ziet ook dat de marketingafdeling van een team tegenwoordig veel groter is dan vroeger. 'Het is nu ook lastiger, want twee jaar geleden waren ze met twee mensen, en nu bestaat het team (van sociale media, red.) al uit acht mensen', zegt Plooij. 'Het wordt zo veel. Ik kan me goed voorstellen dat hij denkt: bekijk het maar.' Van Gameren start ondertussen een ander filmpje, ditmaal eentje van de coureurs van Racing Bulls.

Yuki Tsunoda en Isack Hadjar worden ook voldoende bezig gehouden door de afdeling sociale media. In de paddock in Melbourne leerde een robot hun een dansje. 'Ik snap dat het werkt, maar als je topsporter op dit niveau bent, dan zou ik op een gegeven moment een keer een dikke middelvinger trekken', zegt Mol. 'Het interesseert Max ook gewoon niet. Max is alleen geïnteresseerd in winnen, niet in of hij een leuke kant, minder leuke kant, of agressieve kant heeft.'

Social media is Verstappens ding niet

De beslissing sluit aan bij wat Verstappen eerder al heeft gezegd. 'Er wordt zoveel geschreven en gedeeld. Al dat speculeren, daar kan je beter gewoon niet aan meedoen', zei hij. Aan de jongere rijders gaf hij al mee: lees niet alles wat mensen over je schrijven. 'Je kan beter op de 'negeren'-knop drukken dan blokkeren, want dat is wat mensen willen. Dat moet je ze niet gunnen', luidde het advies dat hij aan Lawson, Hadjar en Tsunoda meegaf.

Vermeulen vond het vooral hinderlijk om Verstappen als viervoudig wereldkampioen 'stomme' filmpjes te zien maken, waarin hij bijvoorbeeld ballonnen kapotprikt. 'Hier in Melbourne rijden bussen met zijn foto erop. Dan kom ik op TikTok zulke filmpjes tegen. Dat past niet bij het merk Max Verstappen en bij andere partners zoals Heineken en TAG Heuer', aldus Vermeulen. Verstappen vindt het geen probleem dat hij nu minder mediataken heeft.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws