Peter Windsor is zeer lovend over Lando Norris en Max Verstappen. De analist gebruikt beide topcoureurs als voorbeeld voor de nieuwelingen. Windsor neemt de start onder de loep, en laat daarin ook zien dat Norris en Verstappen allebei precies het juiste doen. Uiteindelijk was het snelheidsverschil tussen beide teams wel te groot.
De race was letterlijk nog niet begonnen, toen de eerste coureur al in de muur stond. 'Het was glad tijdens de formatieronde, en Isack Hadjar werd daardoor verrast', merkt Windsor op in zijn analyse op YouTube. 'Hij was zo gefrustreerd, dat hij moest huilen. Hij stuurde echter te agressief op dat moment. Hij moet de beelden van Max en Lando eens terugkijken bij die formatieronde', luidt het advies van Windsor aan de debutant. Windsor vindt dus dat Hadjar zelf de fout maakte.
Verstappen en Norris blinken uit
De start werd door het incident met een kwartier vertraagd. Norris behield de leiding uiteindelijk in de openingsronde. 'Lando Norris had een geweldige start vanaf poleposition en beschermde zijn poleposition. Max had meer snelheid richting de eerste remzone, en kwam richting de binnenkant. Lando moest dus verdedigen en kwam voor de eerste bocht terug naar buiten. Als Oscar Piastri in een gat had willen duiken, was dit het moment. Hij deed niet wat hij in Hongarije en Monza wel deed, en gunde Lando Norris de bocht. Dat was ook het juiste om te doen', vindt de analist.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Piastri betaalde volgens Windsor de prijs voor die keuze. 'Daardoor verloor hij wel wat momentum. Hij ging vol voor de apex in de eerste bocht, en ook in de tweede bocht.' Verstappen rook een kansje en sloeg meteen toe, legt Windsor genieten uit. 'Verstappen ging voor de buitenkant in bocht twee, waar de baan juist natter was. Hij vloog gewoon voorbij aan Piastri aan de buitenkant. Dit was absoluut de inhaalactie van de race', roept de Brit uit.
Slijtageslag
Windsor hoopte daarna op een titanengevecht, maar dat kwam nooit echt van de grond. 'Je kreeg daarna een optocht tijdens de Safety Car, met Verstappen nu tussen de McLarens. Veel mensen zullen zich afgevraagd hebben of Verstappen deze race kon winnen', zo deelt Windsor ook zijn eigen gevoel. 'Op dit moment was er geen dreiging van zware regen. Lando deed het goed bij de herstart, maar Max zette hem wel onder druk. Het werd echter al snel duidelijk dat zijn banden sneller versleten dan de banden van de McLarens.'
Daarna toonde McLaren ook haar overmacht in de rest van de eerste stint. 'Piastri dichtte het gat naar Max, en duwde Max in een foutje. Max had gewoon geen banden meer over, en Piastri heroverde de tweede plek. Verstappen reed daarna in niemandsland', vervolgt Windsor, die daarmee aangeeft dat McLaren een cruciaal voordeel met de bandenslijtage heeft.
Plaats reactie
0 reacties
Laad meer reactiesJe bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties