Max Verstappen sloot de eerste race van het jaar af als tweede. De Nederlander was blij met het resultaat gezien de situatie met de auto. Voor hem is het duidelijk dat ze voorlopig nog snelheid tekortkomen. Aan tafel bij Viaplay bespreken Mike Hezemans, Tom Coronel en Rudy van Buren de race van de viervoudig wereldkampioen. Hezemans ziet een compleet andere Verstappen dan jaren geleden.
Het was een chaotische race in Melbourne, die Verstappen succesvol wist te overleven. Aan het begin van de race wist hij Oscar Piastri in te halen, maar na een foutje pakte de Australiër hem weer terug. Richting de slotfase van de race, na wat stressmomentjes met de regen, wist Verstappen de druk op Lando Norris alsnog op te voeren. Na de eerste stint dacht hij geen kans meer te maken. 'Na een rondje of tien begonnen die banden te oververhitten', zegt Van Buren in Vrooooom, op Viaplay.
'Je zag het ook aan dat blokkeermomentje. Dat rubber van die intermediate is heel zacht', legt de simulatorcoureur van Red Bull uit. 'Je zag het ook in de kwalificatie', vult Hezemans aan. 'In de eerste en tweede sector paars, maar daarna in de derde sector ging het minder.' Coronel oppert nog dat Verstappen in dat geval wel veel grip heeft. 'Maar het is niet gunstig denk ik', schudt Hezemans met zijn hoofd. 'In beide gevallen, zowel met te veel als te weinig grip, krijg je meer temperatuur', zegt Van Buren.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

'Dat deed hij superslim'
Aan het begin van de race was dat extra beetje grip duidelijk wel handig. Toen lukte het hem, mede door de kleine foutjes van Oscar Piastri, om P2 te bemachtigen. 'Je zag al dat Max die inhaalactie aan het voorbereiden was', zegt Coronel. 'Hij deed precies het tegenovergestelde van diegene voor zich, en dat deed hij superslim.' Later in de race pakte Piastri Verstappen weer terug. De 27-jarige blokkeerde en kon maar net de bocht halen.
'Je laat je rem los, en dan hoop je dat je nog kan insturen', wijst Hezemans aan. 'Als het wiel geblokkeerd blijft, dan hang je. Het was ook wel een foutje', vindt hij. 'Je moet tevens niet vergeten dat hij op 103 procent reed om het bij te houden.' In de slotfase zette hij zich nogmaals volledig in om Norris onder druk te zetten. 'Als je Max in je spiegels hebt, dan weet je dat je opgevreten wordt. Je zag dat hij aan het jagen was, dat hij een kansje rook. Hij dacht: ik ga het gewoon proberen.'
Hezemans spreekt Coronel tegen
Hezemans is het daar niet helemaal mee eens. Hij zag Verstappen niet echt een dive-bomb proberen te maken, maar Norris in een foutje proberen te dwingen. 'Hij gaat niet als een dwaas nog proberen. Hij hoopte dat Norris een foutje zou maken', zegt de Nederlandse coureur. 'Ik vind hem een beetje Alain Prost-achtig worden. Hij had zestien seconden achterstand, hij had het opgegeven, en die tweede plaats is gewoon een cadeautje. Zes jaar geleden had hij dat niet gedaan.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Daar wijst Hezemans op een verandering in de denkwijze van Verstappen. Hij kiest nu eieren voor zijn geld, en weet dat het eerste raceweekend het seizoen niet maakt of breekt. 'Toen had hij hem er vol ingegooid', lacht hij. 'Nu is hij viervoudig wereldkampioen. Nu heeft hij zoveel rust. Hij weet: er gaan nog crashes komen, regen, van alles komt er nog.' Coronel bekijkt het nog positiever, vooral als er telkens andere rijders winnen: 'Word 24 keer tweede, dan wordt je gewoon wereldkampioen.'
Marko optimistisch
Red Bull weet dat ze nu moeten werken aan de bandenslijtage, op dat gebied ging het mis in Melbourne. McLaren hield de banden veel langer in leven, waardoor ze gemakkelijk weg konden rijden. Helmut Marko verwacht dat Red Bull zo'n drie tot vijf races nodig zal hebben om het gat te dichten. Komend weekend in China wordt een sprintweekend, waarin de teams minder tijd hebben om de auto af te stellen. Vorig jaar won Verstappen de race.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties