Vasseur niet blij met chaos op de radio van Hamilton en kijkt naar strategie van Verstappen Formule 1
Formule 1

Vasseur niet blij met chaos op de radio van Hamilton en kijkt naar strategie van Verstappen

Vasseur niet blij met chaos op de radio van Hamilton en kijkt naar strategie van Verstappen

Ferrari had als doel om dit jaar mee te doen voor de constructeurstitel. Hoewel nog maar het eerste weekend achter de rug is, begon het jaar niet zoals de Italiaanse renstal in gedachten had. Ferrari-teambaas Frédéric Vasseur weet dat de verkeerde strategische keuzes zijn gemaakt en is ook niet blij met de manier waarop er met Lewis Hamilton gecommuniceerd werd.

De vorm van Ferrari in Australië was ook enigszins verwarrend. Waar Charles Leclerc en Hamilton er op vrijdag nog goed bij leken te zitten, veranderde dat volledig op zaterdag en zondag. Er was een duidelijk gebrek aan snelheid. Tijdens de regenachtige omstandigheden in Melbourne werden ook nog eens verkeerde keuzes gemaakt, wat de race van het team uit Maranello uiteindelijk de das omdeed.

'We hadden het zeker beter kunnen doen op strategisch vlak, maar achteraf is dat makkelijk te zeggen. Toen de regen in de slotfase van de race viel, maakte Verstappen de juiste keuze door een ronde eerder naar binnen te komen', zegt Vasseur tegenover de Italiaanse tak van Sky Sports. 'Antonelli en Russell kwamen twee ronden eerder binnen, maar de beste optie was die van Max, dat is nu duidelijk.'

Op het niveau van Mercedes

Het is vooral bijzonder dat de prestaties van Ferrari zo bergafwaarts gingen gedurende het weekend. Hamilton klaagde tijdens de race ook over het rijgedrag van de auto. 'Ik denk dat ons kwalificatietempo trager was dan dat van McLaren, maar minder dan wat we gisteren zagen. We hadden kunnen strijden voor betere posities', weet Vasseur. 'We verloren pace gedurende de sessies.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Vasseur niet blij met chaos op de radio van Hamilton en kijkt naar strategie van Verstappen
Ferrari eindigde op P8 en P10 en pakte slechts 5 punten.

Een concreet antwoord op de vraag waarom dat het geval was op zaterdag, heeft hij niet. Op zondag lag het aan het weer. 'Vandaag lag het inderdaad aan de omstandigheden en strategie. Qua snelheid zitten we waarschijnlijk op het niveau van Mercedes. Het is moeilijk om iets positiefs mee te nemen uit deze race', geeft Vasseur toe. 'Gisteren hadden we het lastig om alles goed te krijgen, vandaag werkte de strategie niet.'

Beeld is niet veranderd

Ferrari gaat door en hoopt in China op beterschap. In Shanghai wordt het behoorlijk warm en zal er hoogstwaarschijnlijk geen regen vallen. 'Het seizoen is lang, en ik denk niet dat we dit weekend echt alles fout hebben gedaan', zegt Vasseur, die ook niet direct wil overdrijven. 'We moeten vanaf hier verder bouwen en proberen vanaf volgend weekend sterker te zijn. Het positieve is dat onze snelheid aan het begin van het weekend, inclusief de long runs, beter was.'

Met andere woorden: er zit meer in dan Ferrari op zondag in Melbourne heeft laten zien. Vasseurs beeld van de SF-23 en de positie van Ferrari is dan ook niet veranderd. 'Het beeld is niet anders dan aan het begin van het weekend', bevestigt hij. 'McLaren ligt voorop, net zoals in de tests in Bahrein. Daarachter zitten we dicht bij Red Bull en Mercedes. Maar dit weekend draaide het vooral om de strategie en het niet vinden van het juiste moment om binnen te komen.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Vasseur niet blij met chaos op de radio van Hamilton en kijkt naar strategie van Verstappen
Hamilton was niet blij met de manier waarop de race verliep.

Communicatie met Hamilton

Wat opviel tijdens de race was communicatie tussen Hamilton en zijn ingenieur. Bij Ferrari werkt hij nu met Riccardo Adami, die voorheen de stem in het oor van Carlos Sainz was. Het ging niet helemaal vlekkeloos bij de twee. 'We hebben veel van dit weekend geleerd, omdat we fouten hebben gemaakt', geeft Vasseur toe. 'We moeten de communicatie verbeteren en begrijpen wat Lewis nodig heeft qua communicatie.'

De recordkampioen moest meerdere keren vragen aan Adami of hij kon stoppen met praten en wilde ongevraagde tips niet ontvangen. 'Het was de eerste race, dus ook de eerste keer dat we de communicatie tussen de auto en de pitmuur in werking hebben gezien. We kunnen het beter doen, want die was duidelijk niet foutloos. De strategie was lastig en we moeten een manier vinden om die communicatie te verbeteren', aldus Vasseur.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws