Frédéric Vasseur is de teambaas van Ferrari. Voorheen vervulde Vasseur deze rol bij Renault en Alfa Romeo en nog eerder heeft hij verscheidene succesvolle teams opgericht in de opstapklassen naar de Formule 1. Vasseur begon zijn carrière in de autosport in 1996. In dat jaar richtte Vasseur in het Franse Formule 3 kampioenschap het ASM-team op. In samenwerking met Renault weet ASM slechts twee jaar na de stichting van het team de titel te verzilveren.
Deze pagina gaat verder onder het nieuws.
Frédéric Vasseur heeft grote ambities en na het winnen van het Franse kampioenschap deelt ASM mee in de algehele Europese serie. Dat leidt ertoe dat het team tussen 2004 en 2007 in samenwerking met Mercedes en verscheidene bekende namen het F3 kampioenschap weet te winnen. Op de F1-grid in 2020 hebben bijvoorbeeld Lewis Hamilton en Romain Grosjean gereden voor ASM. In hetzelfde jaar dat Vasseur Europees succes behaalt met ASM, in 2004, begint hij daarnaast met een ander avontuur. ASM maakt vanaf dan niet slechts carrière als F3 team, maar beproeft ook het geluk in de GP2 (nu F2 red.).
Onder de naam ART Grand Prix schrijft Vasseur zich samen met mede-oprichter Nicolas Todt in voor de GP2. Nog rapper dan met het F3-team behalen ze in de GP2 de titel: een jaar na oprichting, in 2005, eindigt ART GP bovenaan het scorebord met Nico Rosberg als piloot. Het volgende jaar, 2006, gaat het team opnieuw een samenwerking aan met Lewis Hamilton en is wederom succesvol, met de WK-titel als bewijs.
Na zeventien jaar werkzaam te zijn geweest als teambaas is Vasseur toe aan een nieuwe uitdaging en in 2013 wordt hij door de FIA gevraagd voor het ontwerpen van de chassis van het Formule E-kampioenschap. De Fransman is de uitgelezen kandidaat door zijn ervaring met de autosport en door zijn grondvesting en afstudering in de luchtvaart en bouwkunde.
In 2016 herpakt hij zijn rol in teamverband en haalt opnieuw banden aan met de renstal waarmee hij zijn eerste autosport titel heeft bereikt: Renault. In 2016 wordt Vasseur aangesteld als teambaas voor het hernieuwd Renault F1-team. Deze samenwerking bereikt niet de hoogte van voorheen en is efemeer van aard door onder andere een dispuut met de directeur Cyril Abiteboul.
Frédéric Vasseur neemt aan het eind van dat seizoen ontslag, de Fransman blijkt echter zeer gewild en kan in 2017 alweer instappen bij het toenmalige Sauber team, nu Alfa Romeo. Door zijn ervaring in de autosport weet Vasseur op onbeschroomde wijze leiding te geven en kan na een jaar promoveren van tiende in de constructeursstand, naar de achtste plek.
Voor het seizoen 2023 werd Vasseur aangesteld als teambaas van Ferrari. Daar vervangt hij Mattia Binotto, die na een seizoen vol fouten en betrouwbaarheidsproblemen in 2022 opstapte als de leider van de Scuderia. Vasseur ontpopte zich in 2023 tot een steeds sterkere leider van het Italiaanse team, en hoopt Ferrari de eerste hoofdprijs in lange tijd te kunnen bezorgen.