Red Bull mag dan wel de coureursduo's van beide teams gewijzigd hebben, maar als de uitslag bekeken wordt na de Grand Prix van Australië wordt hetzelfde beeld zichtbaar als in veel races van 2024: Max Verstappen was de enige van de vier coureurs met punten. Yuki Tsunoda was wel lange tijd sterk bezig, maar Liam Lawson en Isack Hadjar kenden zware middagen. Helmut Marko lacht daarom, tot irritatie van Ralf Schumacher.
Marko verscheen voor een uitgebreid interview voor de camera van ORF na de eerste race van het seizoen. 'We zijn tevreden met dit resultaat. Norris heeft een geweldige race gereden, en Max ook', vertelt de 81-jarige aan zijn landgenoten. Marko geeft aan niet verrast te zijn door de verhoudingen. 'We hebben gezien wat we eigenlijk al wisten, namelijk dat onze bandendegradatie hoger ligt', zegt Marko met een verwijzing naar McLaren.
Marko kijkt uit naar upgrade
De Red Bull Racing-adviseur wijst erop dat Verstappen qua basissnelheid weinig tot niets onderdoet voor de McLaren-coureurs. 'Max had wel wat geluk met de Safety Car, maar aan het einde zagen we wel weer dat we het een paar ronden kunnen volhouden. We moeten nu zorgen dat de banden het langer volhouden', zo stipt hij het pijnpunt aan.
Marko merkt zelfs op dat McLaren twee pluspunten combineert, die nagenoeg niet te combineren zijn. 'Wat bij McLaren zo gek is: normaal is het zo dat als je je banden sneller opwarmt, dat ze het niet zo lang volhouden. Zij slagen er echter allebei in. Ze warmen de banden sneller op, en weten de banden daarna ook constant te houden', aldus de 81-jarige, die nog niet lijkt te weten hoe McLaren dit voor elkaar krijgt.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Red Bull hoopt spoedig ook meer balans en snelheid mee te nemen via nieuwe onderdelen. 'Zoals gezegd moeten onze banden sneller op temperatuur komen, en het dan langer volhouden. Over het algemeen moet de auto makkelijker in balans te brengen zijn. Dit kan niet meteen. We moeten hiervoor drie tot vijf races afwachten. We hebben een upgrade in de pijplijn, maar dat heeft even tijd nodig', zo vraagt Marko om enig geduld.
Gokspel met de strategie
Verstappen kon wel één McLaren verschalken, dankzij een fout van Oscar Piastri. 'Niet alleen Piastri maakte fouten, want Norris spinde ook bijna', stipt Marko aan. 'Dit bewijst dat alles mogelijk is als je de druk erop houdt. Ze hebben wel twee hele sterke coureurs, en de auto is haast perfect. Dit is echter pas de eerste race van 24, en we hebben het nog niet opgegeven.' Marko geeft echter toe dat Red Bull voor een enorme uitdaging staat.
In de slotfase van de race zorgde een nieuwe regenbui voor nieuwe chaos. Red Bull koos ervoor om beide coureurs lang buiten te houden. 'We luisteren natuurlijk ook naar de andere boordradio's, en we hoorden echt totaal uiteenlopende berichten. Sommigen spraken over sterke regen, en sommigen juist over totaal geen regen.' Bij McLaren stopte men vrij snel al, terwijl Ferrari hardnekkig vol bleef houden op de slicks. Dat kostte de Italiaanse renstal uiteindelijk een goed resultaat.
'Het was dus lastig met de banden. Misschien hadden we een ronde eerder moeten stoppen met Max', geeft Marko toe. 'Dat was misschien beter geweest, maar bij zulke omstandigheden hoort een gokje er soms ook bij.' Verstappen overleefde die gok, maar de onervaren Liam Lawson crashte op een natte baan met droogweerbanden. 'Het was een ongelofelijk spannende race. Bij de rookies zagen we dat Kimi Antonelli en Oliver Bearman het wel voor elkaar hadden.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Hadjar met tranendal
Marko wordt gevraagd naar het optreden van Isack Hadjar, die in de formatieronde al uitviel, en daarna de tranen rijkelijk liet vloeien. Marko kan er alleen met een brede grijns op reageren. 'Ja, daarna zette hij een show vol tranen neer. Dat was wel een beetje pijnlijk', zo geeft hij aan dat hij vindt dat zijn coureurs hun emoties beter onder controle moeten houden. Hadjar werd getroost door de vader van Lewis Hamilton.
Ralf Schumacher reageerde bij de Duitse tak van Sky Sports F1 geïrriteerd op die uitspraken, en de grote lach van Marko daarbij. 'Ik zou zelf ook niet echt gehuild hebben, maar dit is wel erg hard voor een jonge coureur. Het was zijn eerste race, en tot dat moment zette hij een fantastisch optreden neer. Dan is het sneu als je je team daarna in de steek valt. Bij Red Bull word je dan al snel bang, gezien Marko's reputatie. Ik weet niet wat er beschamend is aan huilen', aldus de Duitser.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties