Marko woest op de FIA: 'Absurd dat we het alweer moeten weggooien' Formule 1
Formule 1

Marko woest op de FIA: 'Absurd dat we het alweer moeten weggooien'

Marko woest op de FIA: 'Absurd dat we het alweer moeten weggooien'

Helmut Marko heeft de FIA op de vingers getikt wat betreft de strengere controles op de flexi-wings. De adviseur van Red Bull Racing kan niet geloven dat de regels gedurende het seizoen nog veranderen, en hij verwacht dan ook een groot probleem voor de FIA. Daarnaast kan de Oostenrijker zich ook niet vinden in het nieuwe strafsysteem van het bestuursorgaan, dat mogelijk gevolgen heeft voor Max Verstappen.

De FIA staat een druk 2025 te wachten. Het bestuursorgaan van de Formule 1 gaat vanaf de Grand Prix van Australië al beter controleren op het doorbuigen van de achtervleugels en de zogeheten mini-DRS, en vanaf de Grand Prix van Spanje wordt er strenger gecontroleerd op het doorbuigen van de voorvleugels. De flexi-wings werden vorig seizoen al onderwerp van gesprek, nadat McLaren en Mercedes met flexibele voorvleugels kwamen. De FIA besloot dit in eerste instantie niet aan te pakken.

Hierdoor hebben de meeste teams besloten om hun eigen flexi-wing te ontwerpen. Het bestuursorgaan komt echter met nieuwe tests, nadat Red Bull eerder al klachten had ingediend. Nu lijkt het team zichzelf in de voet te hebben geschoten. 'Nu heeft, op de kleinere teams na, iedereen een vleugel gebouwd die doorbuigt', stelt Marko in gesprek met Auto, Motor und Sport. 'Het is absurd dat we halverwege het seizoen het alweer moeten weggooien. Of de nieuwe regel geldt vanaf het begin van het seizoen, of helemaal niet.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

pirelli max verstappen red bull racing testdag 3 bahrein 2025 5
Op de vrijdag tijdens de testdagen debuteerde de nieuwe vleugel van Red Bull Racing. 

De Red Bull-adviseur is van mening dat de regels te veel ruimte laten voor interpretatie. 'De FIA zou inmiddels moeten begrijpen dat regels zo geformuleerd moeten worden dat er geen grijze gebieden zijn. Het is praktisch onmogelijk om die flexi-wings goed te controleren. Teams hebben veel meer mankracht dan de FIA.' Dit stelt de FIA voor een onmogelijke opgave gedurende het seizoen. 'Dan staat die arme Nikolas Tombazis (directeur van de single seaters bij de FIA, red.) alleen tegenover een leger ingenieurs die slimme oplossingen bedenken.'

'Om dit te voorkomen, moeten de regels duidelijker zijn, zodat er geen ruimte is voor interpretatie', vervolgt Marko. Nikolas Tombazis zei aan het einde van het seizoen dat er geen strengere tests zouden komen voor de voorvleugels. De directeur van de single seaters gaf immers aan dat het lastig is om de flexibiliteit van een vleugel te meten in de windtunnel. Marko komt dan ook met een simpele oplossing voor de FIA: 'Wat niet controleerbaar is, zou niet toegestaan moeten worden.'

De meeste teams vinden deze ontwikkeling vooral zonde, omdat er een deel van het budget aan opgegaan is. Dat kan met het oog op de reglementswijziging in 2026 een belangrijke rol gaan spelen. Vanaf de Grand Prix van Spanje zullen er dus weer nieuwe voorvleugels komen, wat mogelijk een effect kan hebben op de verhoudingen in de Formule 1. Marko ziet een klein voordeel voor Red Bull als de auto's door de wijziging lastiger te besturen worden. 'Dat is absoluut een voordeel voor Verstappen. Niemand kan zo goed omgaan met een onrustige auto als Max.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max verstappen mohammed ben sulayem fia 2024
Max Verstappen moet zich waarschijnlijk om andere dingen zorgen maken. 

Straf voor Verstappen? 

Naast de discussie rondom de flexi-wings zal de FIA mogelijk ook zijn handen vol hebben aan de boordradio's van dit seizoen. Het bestuursorgaan gaat namelijk ook strenger controleren op het gebruik van scheldwoorden. Dat leverde Verstappen in 2024 al een taakstraf op, nadat hij schold tijdens een persconferentie. Dit jaar zouden de coureurs boetes, strafpunten op hun licentie en mogelijk een schorsing kunnen verwachten.

Dat kan voor Verstappen een flink probleem betekenen. De coureur van Red Bull heeft namelijk al acht strafpunten op zijn naam staan. Als hij er nog vier verzamelt, dan moet hij een race vanaf de garage gaan toekijken. Marko maakt zich geen zorgen. 'De FIA zou eigenlijk wel belangrijkere zorgen moeten hebben dan de coureurs op deze manier te betuttelen. Max weet precies waar het om gaat. Ik zie daar geen enkel gevaar', aldus de Red Bull-adviseur.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws