Journalist sprak Red Bull-kopstuk: 'Ze reden met veel lagere motorstand' Formule 1
Formule 1

Journalist sprak Red Bull-kopstuk: 'Ze reden met veel lagere motorstand'

Journalist sprak Red Bull-kopstuk: 'Ze reden met veel lagere motorstand'

Max Verstappen en Gianpiero Lambiase werken inmiddels negen jaar samen en hebben als duo veel successen geboekt. In Australië greep Verstappen net naast de overwinning, maar de rust van beide heren tijdens de meest hectische periode in de race wordt wel geprezen door journalist Erik van Haren, die ook zijn gesprek met technisch directeur Pierre Waché deelt.

Met dertien ronden te gaan begon het in Australië weer te regenen. De teams verwachtten een korte maar hevige bui, waardoor de coureurs het dilemma kregen of ze wilden overleven op droogweerbanden, of naar de regenbanden wilden wisselen. Uiteindelijk bleek de bui te zwaar te zijn om op slicks door te kunnen rijden. Verstappen probeerde het wel, maar bij Red Bull koos men op tijd eieren voor haar geld, waardoor Verstappen geen posities inleverde.

Verstappen als weerman

'Ik heb ronden 45 en 46 nog eens teruggeluisterd, met het radioverkeer tussen Max en Gianpiero Lambiase', geeft Erik van Haren, journalist van De Telegraaf aan. Dat vind ik waanzinnig om naar te luisteren. Max blijft ook zo rustig communiceren. GP (Lambiase, red.) ook wel, al hoor je wel dat zijn hartslag hoger is, en zijn stem slaat soms een beetje over.' Lambiase verzocht Verstappen meermaals om buiten te blijven, maar haalde zijn coureur uiteindelijk naar binnen.

Van Haren vond vooral Verstappen erg sterk in die ronden. 'Ze zijn zo rustig en zo goed op elkaar ingespeeld. Je bent als coureur als het ware een weerman. Elke bocht liet Max weten hoe de omstandigheden overal waren', vertelt de journalist. 'Het ene deel van het circuit was nat. In sector drie was het heel nat, en in de eerste twee sectoren viel het nog mee. Ik vind het fascinerend om te horen hoe dit onderling gaat.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Journalist sprak Red Bull-kopstuk: 'Ze reden met veel lagere motorstand'
Verstappen probeert op mediums te overleven.

Contrast met Hamilton

'Dat is het voordeel als je op elkaar ingespeeld bent', stipt Christijan Albers aan, die opmerkt dat het niet overal zo goed ging. 'Als je dan de radio vergelijkt met die van Lewis Hamilton... Je merkt wel dat hij weet dat je niet mag vloeken, alleen aan het einde van de race zat een piep.' Hamilton bleef een ronde langer buiten en verloor zo veel terrein, net als teamgenoot Charles Leclerc. Ferrari eindigde uiteindelijk als achtste en tiende en staat slechts zevende bij de constructeurs.

'Red Bull heeft dit altijd perfect voor elkaar', benadrukt Albers over de handelingen in hectische periodes. 'Dan heb ik het niet alleen om de strategie, maar ook het verschil tussen de vrijdag en de zaterdag. Qua engineers hebben ze echt het allerbeste. Ze vinden tussen de vrijdag en de zaterdag veel meer tijd dan alle andere teams. Dat heeft alleen met het finetunen van de afstelling te maken. Dat is echt indrukwekkend', vindt de voormalige coureur en teambaas.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

charles leclerc lewis hamilton ferrari gp australie zondag 2025
Ferrari kende een zeer moeizame race.

Waché geeft uitleg

Van Haren haakt op dat onderwerp in. 'Ik sprak op zaterdag met Pierre Waché. De technisch directeur van Red Bull Racing lichtte een tipje van de sluier op over de grote stap, die Red Bull vaak weet te zetten na de openingsdag van het weekend. 'Natuurlijk vertellen ze mij niet alles, maar ik vroeg hoe ze dit telkens voor elkaar krijgen. Op vrijdag zei Verstappen bij Viaplay nog dat die tweede startrij nooit zou gaan gebeuren.'

Verstappen pakte een dag later toch de derde startplek, nadat hij in Q3 zelfs eerste stond na de eerste snelle ronden. De Limburger liet daarmee een groot contrast zien met de nogal matige vrijdag. 'Waché zei dat het aan het finetunen van de afstelling ligt, maar ook aan de motorstand', aldus Van Haren. 'Hij zei: we rijden met een veel lagere motorstand dan Ferrari of Mercedes. Met McLaren was er geen verschil.'

Daardoor lijken Ferrari en Mercedes op de vrijdagen vaak competitiever te zijn, maar ze wisten dit niet vast te houden in de kwalificatie en de race, als Red Bull en McLaren de motor verder opschroeven, vallen Ferrari en Mercedes terug. Toch zit niet de hele stap van Red Bull in het motorvermogen, weet Van Haren. 'Ze weten steeds nog een flinke stap te zetten, en dat is wel een kwaliteit.' Red Bull weet vaak ook meters te maken met de afstelling, waarbij ze mede geholpen worden door de coureurs in de simulator, waaronder Rudy van Buren.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws