Dat er in de Formule 1 regelmatig een voorvleugel, Pirelli-band of ander stuk materiaal sneuvelt, daar kijkt niemand raar van op. Per wedstrijd verdwijnen er wel enkele stukken Formule 1-auto in de prullenbak door spins, crashes en aanvaringen tussen de coureurs. Wie maakt de meeste schade? Wie is de grootste brokkenpiloot in de sport? F1Maximaal.nl houdt met Brokkenpiloten de stand van zaken bij.
Het Formule 1-kampioenschap is weer begonnen en dat betekent dat nog een klassement van start is gegaan: het klassement van de Formule 1-Brokkenpiloten. De afgelopen vier jaar begon het seizoen in Bahrein, maar daar bleef de schade aan de auto's vaak beperkt. Een stratencircuit, zes rookies en regen brengen echter een hoop risico's met zich mee, en daar werden ook gelijk de bewijzen van geleverd. Het eerste raceweekend was direct een flinke klapper qua schaderekening, namelijk €3.494.700.
Bearman opent op droog Albert Park Circuit met flinke klapper
Het nieuwe Formule 1-seizoen telt maar liefst zes rookies. In de voorbije jaren is gebleken dat de jonge rijders vaak voor flink wat schade kunnen zorgen gedurende een seizoen en dat is onder het budgetplafond allesbehalve ideaal. Zo werden Mick Schumacher bij Haas, en Nicholas Latifi en Logan Sargeant bij Williams gezien als ware brokkenpiloten. Franco Colapinto won in een half jaar tijd vorig seizoen de titel van grootste brokkenpiloot.
Oliver Bearman, die vorig jaar zijn debuut maakte voor Ferrari en ook al een race reed voor Haas, maakte in Australië direct kennis met de muren. De Brit schiet bij de exit van bocht 10 de grindbak in en vanaf dat moment kan hij zijn auto niet meer in het juiste spoor houden. Als Bearman daarna ook nog het gras raakt, draait zijn auto in de rondte en is een harde klap met de muur onvermijdelijk. Nadat de coureur tijdens de laatste vrije training ook nog zijn vloer beschadigt, komt het totaalbedrag op €1.010.000 te staan.
Daarnaast sneuvelden er ook nog een paar vloeren tijdens de vrije trainingen op het Albert Park Circuit. De stenen in de grindbak op het circuit zorgden voor een hoop problemen gedurende het weekend in Melbourne. Zo waren de vloeren van Fernando Alonso, Liam Lawson en Nico Hülkenberg na de vrije trainingen ook al aan vervanging toe. Lando Norris had zelf een kapotte vloer tijdens de race na zijn excursie door de grindbak, maar zijn overwinning kwam uiteindelijk niet meer in gevaar. Max Verstappen jaagde op zijn titelrivaal uit 2024, maar Norris wist de viervoudig wereldkampioen op afstand te houden.
De tekst gaat verder onder de tabel.

Tranen voor Hadjar, Doohan bewijst zichzelf ook geen goede dienst
De meest opmerkelijke crash van het weekend kwam op naam van Isack Hadjar, die met zijn crash de actie van Lance Stroll op Interlagos nabootste. De coureur van Racing Bulls verloor in bocht 2, nadat hij accelereerde toen hij met zijn banden op de witte lijn reed, de controle over zijn auto en ging achterwaarts de muur in. De schade voor het zusterteam van Red Bull Racing is slechts €99.000. De mentale schade na de spijkerharde woorden van Helmut Marko zal wat groter zijn bij Hadjar, die na zijn crash in tranen uitbarstte en werd opgevangen door Anthony Hamilton.
Er was voldoende chaos in de openingsfase na de uitgestelde start door de crash van Hadjar. Zo bewees ook Jack Doohan zichzelf een slechte dienst. De Australiër stond nog voor het seizoen begon al onder flinke druk, aangezien Colapinto in de coulissen wordt klaargestoomd om Doohan te vervangen. De Alpine-coureur verloor op een identieke wijze als Hadjar de macht over zijn auto. Doohan zat ook op de witte lijn en ging na het aanraken van zijn gaspedaal ook in de rondte. De totale schaderekening is met €312.000 wel hoger dan die van Hadjar.
Ervaring helpt ook niet op Albert Park Circuit
Niet alleen de rookies hadden moeite op het spekgladde asfalt in Melbourne. Het ging ook al direct mis voor een ervaren coureur, die wel een debutant was bij zijn nieuwe team. Carlos Sainz crashte namelijk bij het ingaan van de laatste bocht. Het werd voor de Spanjaard duidelijk dat dit kwam door een technisch mankement. Dat verlichtte de pijn bij Sainz en Williams echter niet. Alexander Albon liet namelijk zien dat de auto van de Britse renstal in staat was om goede punten te scoren. Nu schrijft het team echter tien punten bij en €320.000 af voor de schade.
De meest ervaren coureur op de grid wist zijn auto ook niet uit de muur te houden. Fernando Alonso crashte op dezelfde plek waar George Russel vorig jaar crashte, toen de Spanjaard juist achter de Mercedes-rijder reed. Alonso had het geluk dat zijn auto rechtop tegen de muur tot stilstand kwam, in plaats van dat de bolide op zijn kop op het rechte stuk stond. Het was een flinke klap voor de tweevoudig wereldkampioen, die de tweede plek in het Brokkenpiloten-klassement pakt met een totale schade van €503.000.
De tekst gaat verder onder de tabel

Bortoleto en Lawson maken rookie-schadelijst compleet
Na de crash van Alonso was het nog niet voorbij met de chaos. De baan was inmiddels al dusdanig opgedroogd dat het tijd was voor slicks, maar er zat meer regen in de lucht. Toen deze begon te vallen schoten eerst de McLaren-coureurs van de baan, en vervolgens stonden twee rookies met schade stil op de baan. Bortoleto verloor in bocht 12 de macht over het stuur, waardoor hij achterwaarts de muur in ging. In een poging om zijn auto te vertragen, brak de achterwielophanging aan de linkerzijde en was verdere schade niet te voorkomen voor de jonge Braziliaan.
Op hetzelfde moment crashte Lawson op dezelfde plek als Hadjar. De coureur van Red Bull kende al een matig debuut voor de Oostenrijkse renstal en de crash zal voor nog meer chagrijn hebben gezorgd. Red Bull nam een risico door Lawson langer door te laten rijden op slicks en die gok pakte dus verkeerd uit voor de Nieuw-Zeelander. De Red Bull-rijder reist dus met nul punten en €417.700 aan schade af naar de Grand Prix van China.
Door: Mike van Weert en Wim G. Vandebilt
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties