Het Ferrari-debuut van Hamilton | Contact met engineer verloopt stroef: 'Laat me, ik kan hem zien' Formule 1
Formule 1

Het Ferrari-debuut van Hamilton | Contact met engineer verloopt stroef: 'Laat me, ik kan hem zien'

Het Ferrari-debuut van Hamilton | Contact met engineer verloopt stroef: 'Laat me, ik kan hem zien'

Lewis Hamilton had zich zijn debuut voor Ferrari ongetwijfeld heel anders voorgesteld. De zevenvoudig wereldkampioen kende in Australië niet alleen een zware kwalificatie en race, maar ook het contact met zijn nieuwe engineer Riccardo Adami verliep bijzonder moeizaam. Dit zorgde voor flink wat irritatie bij de 40-jarige Brit, die dit ook duidelijk liet merken in de communicatie over de boordradio. Het raceweekend op het Albert Park Circuit werd er één om snel te vergeten voor Hamilton.

Aan het einde van 2024 kwam er een einde aan de succesvolle samenwerking tussen Hamilton en Mercedes en dit betekende tevens dat de meervoudig wereldkampioen afscheid moest nemen van zijn trouwe steun en toeverlaat Peter 'Bono' Bonnington. De 50-jarige Brit was tijdens Hamilton's gehele periode bij Mercedes zijn vaste engineer, maar 'Bono' verhuisde niet mee naar Maranello en dus kreeg Hamilton bij Ferrari Adami, de engineer die de afgelopen vier seizoenen de rechterhand van de naar Williams vertrokken Carlos Sainz was, toegewezen.

De samenwerking tussen Sainz en Adami was in de afgelopen jaren zeker niet altijd een zeer succesvolle, daar eerstgenoemde zich vaak genoodzaakt voelde om actief mee te denken over de te voeren strategie in de races. Ook voor Hamilton is de communicatie met zijn nieuwe engineer op zijn zachtst gezegd nog even wennen, zo bleek tijdens het afgelopen weekend in Melbourne wel.

'Ja, ik weet het. Laat me mijn ding doen, alsjeblieft!'

Op de zaterdag probeerde Hamilton met behulp van Adami uit te vogelen waar hij tijd verloor ten opzichte van zijn teamgenoot Charles Leclerc. Iets soortgelijks probeerde de Brit een dag later tijdens de race, toen hij na de start vanaf de achtste positie vast kwam te zitten achter Williams-coureur Alexander Albon. De zevenvoudig wereldkampioen was sneller, maar op het vochtige Albert Park Circuit was het voor de Brit bijzonder lastig om bij het opkomen van de rechte stukken in het spoor van de FW47 van Albon te blijven.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Het Ferrari-debuut van Hamilton | Contact met engineer verloopt stroef: 'Laat me, ik kan hem zien'
Hamilton, hier achter Leclerc, probeerde van zijn teamgenoot te leren.

Een serieuze inhaalpoging bleef dan ook uit en Hamilton besloot daarop de hulp van zijn engineer in te schakelen. 'Laat me weten waar ik langzaam ben!', wilde de coureur uit Stevenage weten. 'Ik worstel met de besturing van de auto.' Van zijn team kreeg hij vervolgens te horen dat het om bocht elf en twaalf ging, maar toen Adami eraan toevoegde dat de 40-jarige Brit K1, de 'overtake'-knop, kon gebruiken, besloot Hamilton in te grijpen. 'Laat me mijn ding doen, alsjeblieft', verzocht Hamilton zijn engineer om de communicatie tot een minimum te beperken. Dit was echter aan dovemansoren gericht, want niet lang daarna herhaalde Adami zijn eerdere woorden. 'K1 is beschikbaar', waarop Hamilton licht geërgerd reageerde: 'Ja, ik weet het. Laat me mijn gang gaan, alsjeblieft.'

Hamilton is het zat: 'Laat het zitten, het is geen probleem'

Dat het een steile leercurve was voor Hamilton bleek niet veel later, toen de baan steeds verder opdroogde en DRS werd vrijgegeven. 'We stellen voor om eerst op te schakelen en dan DRS te gebruiken', adviseerde Adami zijn coureur. Na enkele tips over het toepassen van engine braking en het aanwijzen van Hamilton's zwakke plek, wat ditmaal bocht één bleek te zijn, herhaalde Adami zijn DRS-suggestie nogmaals. De zevenvoudig wereldkampioen kon zich merkbaar niet langer inhouden. 'Laat het alsjeblieft zitten! Laat het zitten! Laat mij mijn gang maar gaan met de DRS, het is geen probleem', wilde de Brit duidelijk minder adviezen vanaf de pitmuur.

Toch bleef Adami er maar op hameren dat Hamilton de K1-knop moest gebruiken. 'Zie het als een soort training', probeerde hij, maar dit werkte averechts en wekte enkel meer irritatie op bij Hamilton. 'Ik zit er niet dicht genoeg achter. Als ik er dicht genoeg achter zit, dan probeer ik het', onderbrak de Brit zijn engineer direct. Daarna leek het contact tussen beide mannen beter te gaan, maar Hamilton maakte desondanks wel een onzekere indruk. Hij liet meermaals weten dat het ontzettend moeilijk was om de bolide te besturen, waarop Adami op een gegeven moment maar zei: 'Doe maar wat je kan'.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Het Ferrari-debuut van Hamilton | Contact met engineer verloopt stroef: 'Laat me, ik kan hem zien'
Hamilton was zondag voortdurend aan het vechten met zijn SF-25.

Hamilton wacht op antwoord: 'Ik krijg nog steeds geen melding'

Na de crash van Fernando Alonso in de 34ste ronde namen de frustraties echter langzaamaan weer toe. Er lag flink wat rotzooi op de baan tussen bocht zeven en acht, waar de AMR25 van de ervaren Spanjaard in de muur stond. Hamilton kreeg daar echter geen melding van. 'Ik heb hier geen waarschuwing over gekregen in de delta. Vreemd', voegde de Brit er nog aan toe. Adami liet hem weten dat er naar gekeken werd, maar het duurder Hamilton te lang en na een tijdje liet hij op subtiele wijze merken dat hij nog altijd op een antwoord wachtte. 'Ik krijg nog steeds geen melding', aldus de zevenvoudig wereldkampioen.

Balende Hamilton ziet foute keuze Ferrari in: 'Sh*t, we hadden naar binnen moeten gaan'

Toen in de 42ste ronde de safetycar weer naar binnen werd geroepen en de race weer hervat kon worden, had Hamilton nog altijd geen progressie weten de boeken. De Brit zat nog altijd vast op de achtste plekt, achter Yuki Tsunoda en Albon. Er gloorde echter hoop, want de teams hebben de buitenradar al enige tijd in de gaten en vlak na de herstart zou het opnieuw kunnen gaan regenen. Dat zou wellicht de kans kunnen zijn waar Hamilton al de hele race op zat te wachten. 'Komt er nog meer regen aan?', vroeg Hamilton, die daarop een bevestigend antwoord ontving. 'Over twee ronden en het zal ook maar twee ronden duren', verzekerde Adami zijn coureur.

Op het moment dat de regen uit de hemel begon neer te dalen, herhaalde Adami de weersverwachting van Ferrari nogmaals. 'De eerste druppels vallen nu in de pitstraat. Het gaat nu twee rondenlang hevig regenen. Kort maar krachtig. Het zal twee ronden duren.' Ondertussen begon het steeds harder te regenen, maar het plan was duidelijk. 'Voor nu blijven we buiten. Laat het ons weten als je inters wil', waarop Hamilton reageerde: 'Dat is goed, maar hou me op de hoogte van de situatie in de laatste sector. Daar is het erg glad.'

De omstandigheden op het Albert Park Circuit waren inmiddels echt verraderlijk geworden en raceleider Lando Norris en Oscar Piastri ondervonden dit aan den lijve en schoten in de laatste sector van de baan. Waar Piastri naast de baan belandde, daar ging Norris meteen naar binnen voor een setje inters. Datzelfde deed Max Verstappen een ronde later, maar de Ferrari-mannen gingen nog een ronde langer door. Dat bleek de verkeerde keuze, zo zag ook Hamilton al snel. 'Sh*t, we hadden naar binnen moeten komen. De baan is zeiknat en ik denk niet dat dit nog snel op gaat drogen. Het is te gevaarlijk om op deze band door te rijden.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

charles leclerc ferrari gp australie zondag 2025 3
Zowel Hamilton als Leclerc (foto) reed te lang door op slicks.

'Ik dacht dat je zei dat het niet zo lang zou regenen?'

Voordat Hamilton zijn team echter kon opzoeken, kwam de safetycar al naar buiten. Gabriel Bortoleto en Liam Lawson waren van de baan geschoten en konden niet meer verder. Nadat de Brit en teamgenoot Leclerc een setje inters hadden opgehaald, had Hamilton duidelijk het idee dat de Ferrari-mannen terrein hadden prijsgegeven. 'We liggen negende en tiende nu', bevestigde Adami het vermoeden van de zevenvoudig wereldkampioen.

'Dan hebben we veel plaatsen verloren', constateerde Hamilton. 'Rijdt iedereen voor ons op inters?', hoopte de 40-jarige dat er wellicht nog een mogelijkheid was om plaatsen goed te maken wanneer de race hervat zou worden. 'Ja, iedereen rijdt op inters', kreeg de Brit, die het vervolgens niet kon laten om zijn engineer op zijn fout te wijzen, te horen. 'Maar je zei dat het niet zo lang zou regenen. We hebben hier een grote kans laten liggen', waarop Adami enkel antwoordde: 'Begrepen.'

Met nog zes ronden te gaan, dook de safetycar weer naar binnen en dus kreeg Hamilton nog een kansje om zijn P9 te verbeteren. Dat lukte echter niet, want meteen bij de herstart zag hij zijn teamgenoot Leclerc in bocht één buitenom voorbijkomen. Door een foutje van Alpine-coureur Pierre Gasly klom hij echter weer naar de negende plek, maar in de laatste ronden moest de Brit vooral in zijn spiegels kijken.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

charles leclerc lewis hamilton ferrari gp australie zondag 2025
Leclerc wist de negende plek meteen na de laatste herstart over te nemen van zijn teamgenoot.

Piastri reed immers met zevenmijlslaarzen richting de coureur uit Stevenage, die voortdurend op de hoogte werd gehouden van het verschil naar de thuisheld. 'Nog 2,5 seconden, nog 1,5 seconden. Piastri nu op zes tienden', klonk in het oor van Hamilton. 'Laat me, hij zit vlak achter me. Ik kan hem zien', kapte de Brit zijn engineer af. De negende positie wist de 40-jarige uiteindelijk niet vast te houden. Zijn Ferrari-debuut was niet waar Hamilton op had gehoopt en hij was dan ook hoorbaar teleurgesteld. 'Dit was niet geweldig, maar we blijven pushen', hield de zevenvoudig wereldkampioen de moed erin.

Vasseur niet blij, Hamilton verdedigt zijn engineer

Na afloop van de Grand Prix van Australië was Ferrari-teambaas Frédéric Vasseur niet bepaald te spreken over de communicatie tussen Hamilton en Adami. 'We moeten de communicatie verbeteren en begrijpen wat Lewis nodig heeft. Het was de eerste race, dus ook de eerste keer dat we de communicatie tussen de auto en de pitmuur in werking hebben gezien. We kunnen het beter doen, want die was duidelijk niet foutloos', gaf de Fransman toe.

Ook Hamilton kreeg na de race onvermijdelijk de vraag over de communicatie met zijn engineer over de boordradio. De Brit nam het op voor zijn nieuwe rechterhand. 'Riccardo deed het heel goed. Ik denk dat we meer over elkaar moeten leren', legde de zevenvoudig wereldkampioen uit. 'Na dit weekend nemen we alles onder de loep en bespreken we alle opmerkingen. Ik hou er gewoon niet zo van om tijdens de race heel veel informatie te krijgen, tenzij ik erom vraag. Maar hij deed zijn best, en we gaan door', aldus Hamilton, die komend weekend in China meteen alweer een kans krijgt om de communicatie met Adami te verbeteren.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws