Horner stellig over F1-speculaties: 'Moet snel een concreet plan komen' Formule 1
Formule 1

Horner stellig over F1-speculaties: 'Moet snel een concreet plan komen'

Horner stellig over F1-speculaties: 'Moet snel een concreet plan komen'

Christian Horner heeft met verbazing gereageerd op de geluiden van de mogelijke herintroductie van V10-motoren in de Formule 1. De teambaas van Red Bull Racing zou het vreemd vinden als het aanstaande motorreglement uitgesteld zal worden om deze herintroductie te faciliteren. Horner eist dan ook dat er snel duidelijkheid komt vanuit de FIA.

De FIA heeft de wereld van de Formule 1 de afgelopen weken weten te verbazen. Er gaan geruchten rond dat het bestuursorgaan erover nadenkt om de geliefde V10-motoren te herintroduceren. Daar zitten zeker nog wel wat haken en ogen aan, aangezien aankomend seizoen een nieuw motorreglement ingaat. Dat motorreglement heeft ervoor gezorgd dat onder andere Audi een intrede wilde doen in de Formule 1 en het overtuigde Honda om de koningsklasse van de autosport opnieuw een kans te geven.

De Formule 1 wil namelijk per 2030 een klimaatneutrale sport zijn. De mogelijke herintroductie van de V10-motoren klinkt dan ook vreemd in oren. Zeker voor motorfabrikanten die hun eerste Formule 1-krachtbron aan het bouwen zijn, waaronder Red Bull Powertrains. 'Ik denk dat alle teams zich op dit moment volledig richten op 2026, dus we moeten goed begrijpen waar het precies om gaat', stelt Horner tegenover internationale media. 'We hebben nu een eigen motorafdeling en draaien onze motoren op de testbanken.'

'Er is wat speculatie geweest dat we aandringen op uitstel (van de 2026-reglementen, red.). Dat is absoluut niet het geval. We zijn voorbereid en klaar voor 2026. Dat is ons plan', vervolgt Horner. Een uitstel in de aankomende reglementen zal een hoop problemen met zich meebrengen. Audi zal namelijk zonder motor komen te zitten, terwijl Red Bull moet hopen op medewerking van Honda om de huidige motoren te blijven gebruiken. De FIA denkt dus na over meerdere mogelijkheden.

Een van die mogelijkheden is een korter reglementencyclus. Zo zou het aanstaande motorreglement gewoon in 2026 van kracht zijn, maar de V10-motoren worden dan in 2028 al geïntroduceerd, in plaats van in 2031. Horner stelt zich sceptisch op tegenover de mogelijke plannen van de FIA. 'Ik zou erg verrast zijn. Het is al erg laat in het proces. Er is een bestuursstructuur, er is een procedure, er zijn regels vastgesteld.'

Horner eist duidelijkheid

Voor Red Bull is er dan ook nog altijd een hoop werk aan de winkel om 2026 competitief te starten. De Oostenrijkse renstal krijgt hulp van Ford, maar de jarenlange expertise van Honda, dat vanaf 2026 gaat samenwerken met het team van Aston Martin, zal gemist worden door het team. Hierdoor zal Red Bull aankomend raceweekend ook met een speciale kleurenstelling rijden. De RB21 zal worden gehuld in witte verf, iets wat Red Bull al eerder deed.

Achter de schermen zullen Red Bull Powertrains en Ford keihard door blijven werken, ongeacht de keuze van de FIA. 'Wat betreft de motoren is er een enorme investering gedaan. Er wordt veel gesproken over de toekomst en over de motoren van de toekomst. Ik denk dat er zo snel mogelijk een concreet plan moet komen, niet alleen voor volgend jaar, maar ook voor de komende tien jaar van de Formule 1', aldus een stellige Horner.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws