Max Verstappen is een man van vele capaciteiten. Hij lijkt wel de enige die de laatste jaren in staat is tot topprestaties met de bolide van Red Bull Racing en hij kan het hele autosportwereldje doen daveren met één simpele 'like'. Het kritische bericht op sociale media van Giedo van der Garde aan het adres van Red Bull kreeg een 'like' van Verstappen en dat leidt tot verregaande analyses.
Zo hebben ze het er uitgebreid over gehad in de F1 Nation Podcast. 'Ik was eigenlijk niet verrast, want Max weet wat juist en wat verkeerd is. Hij heeft daar een sterk gevoel over. Hij weet wat telt in races. Hoewel hij nooit eerder in die positie gezeten heeft, leeft hij waarschijnlijk mee met Lawson. Hij heeft een heleboel rijders zien opklimmen bij Red Bull. Als je bij Red Bull faalt, betekent dat niet dat je overal faalt', denkt Sky-presentatrice Natalie Pinkham.
Complex probleem bij Red Bull
'Het is een zeer specifieke wagen, met een zeer specifiek window. Ik denk dat dit het probleem is van verschillende lagen bij Red Bull. Ik denk dat Christian Horner wel geeft om het welzijn van zijn rijders. Er zijn misschien anderen die er niet zoveel om geven. Het is een complex probleem, want ik denk dat de stijl van het management eerder slaan is dan zalven. Als de pool aan talent op is, hebben ze het antwoord niet.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Dat bleek al op het einde van 2024. 'Ze hadden vorig jaar geen antwoord op de situatie met Checo (Sergio Pérez, red.). Ze zijn overhaast te werk gegaan met hun beslissing over Daniel Ricciardo. Dat hebben ze slecht afgehandeld. Ze hebben vervolgens Liam Lawson in die auto gezet. Hij heeft me zelf gezegd dat hij zou vertrekken als ze dat niet zouden doen. Hij vond dat hij lang genoeg gewacht had en werd meer assertief. Dat zag je ook aan zijn rijstijl bij Racing Bulls. Na enkele sterke prestaties maakt hij dan de stap naar Red Bull, maar ik zou als management van Red Bull zijnde terug opbouwen van nul. Je moet in de spiegel kijken over hoe je omgaat met talent.'
Red Bull mag voorbeeld nemen aan Mercedes
Volgens Pinkham mogen ze gerust een voorbeeld nemen aan Mercedes. 'Kimi Antonelli heeft veel tijd in de wagen gekregen en werd de hele tijd beschermd. Na zijn crash in Monza hebben ze de druk op hem verminderd in plaats van die te doen toenemen. Dat lijkt mij een heel andere aanpak dan die van Red Bull. Ik denk dat ze een groot probleem hebben. Ze moeten beslissen om het piekniveau te verlagen om het makkelijker te maken voor de tweede rijder, of het piekniveau aanhouden en rekenen op Max Verstappen voor het grootste deel van de punten. Christian Horner zei bij Sky dat hij nooit performance zal opofferen. Er is maar één man die het doet werken.' Dat is dus Max Verstappen.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Tom Clarkson denkt dat het functioneren van de RB21 vooral afhangt van circuit tot circuit. Hij ziet de Red Bull veel competitiever voor de dag komen in Suzuka. Dan is het de vraag waarom het team uitgerekend nu het zitje van Lawson afneemt. 'Is het de commerciële invloed van Honda? Een andere zaak is dat Liam Lawson tijdens de tweede helft van vorig jaar de hele tijd Christian Horner en Helmut Marko opbelde. Hij vroeg steeds maar om hem een kans te geven. Yuki Tsunoda deed dat niet. Hij rekende op zijn manager maar die deed dat niet. Dat is misschien waarom Tsunoda nu van management veranderd is. Het is zo'n complexe en menselijke sport. Het heeft wellicht indruk gemaakt op Horner en Marko dat Lawson de hele tijd aan de lijn hing en hen probeerde te overtuigen, en daarna werkte het niet.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties