Voormalig Red Bull Racing-coureurs David Coulthard en Mark Webber bespreken de rijderswissel van Liam Lawson en Yuki Tsunoda. Wat ze vooral bijzonder vinden is dat de onderlinge verschillen bij Red Bull al jaren heel groot zijn. Meerdere grootheden in de sport waren veel sneller dan hun teamgenoten, maar wat er bij Red Bull gebeurt, is wel opvallend. Ze bespreken tevens hoe Eddie Jordan ernaar zou hebben gekeken.
Coulthard heeft het duidelijk moeilijk aan het begin van de podcast. Deze week kwam een nieuwe aflevering van Formula For Success online, maar zonder Jordan. De voormalig teambaas kwam op 20 maart te overlijden na een strijd met prostaatkanker. Coulthard en Jordan waren door de jaren heen bijna een onafscheidelijk duo geworden. 'Ik kan hem in mijn hoofd horen zeggen: jongens, jongens, er is zoveel te bespreken', lacht Coulthard.
Hij doet de stem van Jordan vervolgens na: 'We zitten pas twee races in het seizoen en er zijn al de nodige controverses! Hij zou zich volop mengen in de discussie over Liam Lawson. Ik denk dat hij teleurgesteld zou zijn voor hem. Wat denk jij, Mark?' richt de oud-coureur zich tot Webber. 'Ik denk het wel', knikt de Australiër. 'Liam krijgt de kans om even tot rust te komen, terug te gaan naar het kleinere team waar hij al wat ervaring heeft.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Webber denkt dat het duidelijk was dat Lawson een zeer uitdagend begin van het jaar had. 'Max is de enige die de rondetijd uit die auto kan halen. Als je ziet hoe Sergio vorig jaar in bepaalde races reed, dan lijkt hij nu wel een tovenaar', gaat hij verder. 'Het is interessant hoe het werkt. Zoals je weet is een paar tienden, drie of vier, een gigantisch gat. Maar Liam heeft geen connectie met die auto. Kan hij nu opnieuw beginnen? En wat als Yuki zich niet bewijst in de andere auto?'
Verschillen zijn ongekend groot
Verstappen was het niet met de wissel eens, want hij vond dat Lawson meer tijd had moeten krijgen om aan de auto te wennen. Door Tsunoda er nu al in te zetten, wordt het probleem waarschijnlijk niet opgelost. 'Ze proberen twee coureurs te laten bijdragen aan de prestaties, ook aan de ontwikkeling, maar Max draagt letterlijk de auto in zijn eentje', zegt Webber. 'Het is verwarrend om als oud-coureur zo'n verschil te begrijpen', zegt Coulthard dan.
'Ik heb moeilijke periodes gehad in mijn carrière waarin ik mijn vertrouwen verloor. Voor mij was het bijvoorbeeld erg lastig om een ronde op te bouwen als de balans niet stabiel was. De verschillen waren echter nooit zo groot. Max is duidelijk een fenomeen, maar we hebben in de geschiedenis van de sport meer fenomenen gezien. Je had de Senna's, de Schumachers. Natuurlijk kan je zeggen: Senna was daar een seconde sneller dan Prost, maar dat was in de tijd waarin McLaren sowieso al snel was.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Coulthard denkt dat het verschil tussen Verstappen en zijn teamgenoten duidelijk te groot is. 'Het verschil tussen een geweldige coureur en een gemiddelde coureur zou een verschil van maar twee à drie tienden moeten zijn, geen seconde', stelt de Schot. 'Op dit moment kijken we naar een verschil van twee tot drie tienden per sector, en dat is gewoon totaal onacceptabel', klinkt Webber vervolgens. 'Ik zie het een beetje zoals de situatie bij Honda, toen Marc Marquez daar wegging.'
Hoelang blijft Verstappen nog?
Webber schetst een scenario waarin Red Bull in de problemen komt als Verstappen na enige tijd besluit om het team te verlaten. 'Toen Marquez Honda verliet, kon niemand die motor meer besturen. Dat is ook interessant bij Max. Wie weet hoelang hij nog bij Red Bull blijft?' vraagt Webber zich af. 'Misschien nog drie of vier jaar. Het team moet die auto ook bruikbaar maken voor meer dan één persoon op de planeet. Als je je niet op je gemak voelt in de auto, kun je gewond raken, zoals Lawson nu figuurlijk gewond is geraakt.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties