Na slechts twee Grands Prix heeft Red Bull Racing gekozen voor een rijderswissel. Yuki Tsunoda gaat naast Max Verstappen racen en Liam Lawson gaat terug naar de Racing Bulls. Peter Windsor zou niet verbaasd zijn als Lawson voor Tsunoda eindigt in Japan, zeker omdat Tsunoda extra druk op zich heeft tijdens zijn thuisrace.
De geruchten gingen na de Grand Prix van China al rond en werden gisteren officieel bevestigd. Red Bull heeft besloten om Tsunoda in de Red Bull te zetten, en Lawson wordt teruggezet naar de Racing Bulls. Het Oostenrijkse team hoopt dat Tsunoda beter met de RB21 om zal kunnen gaan dan Lawson, hoewel ook Verstappen al eerder aan heeft gegeven dat de auto lastig te besturen is. 'Er is eigenlijk een vrij grote kans dat Liam (Lawson, red.) Yuki (Tsunoda, red.) overtreft. Ik denk dat die auto beter is', zegt Windsor over de Racing Bull.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

In de schijnwerpers
De journalist denkt wel dat Lawson eerst wel last zal hebben van deze demotie. 'Hij zal een tijdje erg geïrriteerd zijn, erg overstuur, erg emotioneel, hoe je het ook wilt noemen', legt Windsor uit. 'Maar dan zal hij zich gewoon bij het team aansluiten, ze zullen hem weer welkom laten voelen.' De Racing Bull is prettiger te besturen dan de RB21 en Lawson kent de weg op Suzuka, omdat hij daar ervaring op heeft kunnen doen in de Super Formula. 'Er staat geen druk op hem. Hij staat niet echt in de schijnwerpers en hij zal het waarschijnlijk heel goed doen in de auto. Hij is snel', voorspelt Windsor.
Tsunoda zal het lastiger hebben. 'Terwijl Yuki, ik bedoel, het is zijn droom die uitkomt. Hij staat enorm in de schijnwerpers in Japan. Het is op een bepaalde manier jammer dat het zijn thuisrace is, want dat zal afleiding geven', zegt Windsor in zijn livestream op YouTube. Red Bull moet er dan ook voor zorgen dat Tsunoda de ruimte krijgt. 'Het is aan Red Bull om te proberen hem te isoleren en hem te laten focussen en kalm te blijven tijdens deze race. Om tegen hem te zeggen kijk, je hebt misschien geen geweldige Japanse Grand Prix, maar we zijn dit jaar bij je. Gewoon ontspannen en goed rijden.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Red Bull zal Tsunoda dus zo veel mogelijk rust moeten geven. 'Als Yuki een beetje beschermd wordt tegen de schijnwerpers die hij onvermijdelijk in Japan zal krijgen, dan heeft hij een halve kans om het goed te doen', aldus Windsor. Al zal dat zeker niet makkelijk zijn voor de Japanner, zeker in de RB21. 'Hij zal waarschijnlijk denken wat is dit voor ding waarin ik rijd? Terwijl Liam zal denken leuk om weer in een raceauto te zitten. Zo zal het waarschijnlijk gaan. Wees niet verbaasd als Liam voor hem zit, zou ik zeggen', zegt de journalist.
Lawson had harder moeten werken
Toch zal deze eerste Grand Prix voor beide mannen niet heel veel uitmaken. 'Het zal niet veel betekenen. Het is maar één race', is Windsor van mening. 'Ik denk dat Red Bull, gezien de situatie, de juiste keuze heeft gemaakt. Ze hebben niet genoeg werk gedaan rond Liam Lawson om het beste uit hem te halen. Hij heeft niet genoeg werk gedaan om het beste uit zichzelf te halen, als het gaat om hoe hij zich moet verbeteren als de auto niet goed is.' Windsor denkt dus dat Red Bull en Lawson niet goed genoeg voorbereid waren.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Lawson had zijn rijstijl aan moeten passen aan de RB21. 'Zachtere inputs, meer werken met de voorkant en niet rijden zoals hij in het verleden altijd heeft gedaan. En dat deed hij allemaal niet. Dat had hij eigenlijk wel moeten doen in de winter, maar dat deed hij niet', aldus Windsor. Lawson had harder moeten werken tijdens de winterstop om met de Red Bull om te kunnen gaan. De journalist denkt dat Tsunoda beter om zal kunnen gaan met de RB21. 'Yuki zal zeker meer gevoel hebben voor de voorkant van dee auto dan Liam', aldus Windsor.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties