Boordradio's vrijdag GP Australië | Coureurs mogen hun rij-examen wel eens overdoen: 'Niemand kijkt in zijn spiegels' Formule 1
Formule 1

Boordradio's vrijdag GP Australië | Coureurs mogen hun rij-examen wel eens overdoen: 'Niemand kijkt in zijn spiegels'

Boordradio's vrijdag GP Australië | Coureurs mogen hun rij-examen wel eens overdoen: 'Niemand kijkt in zijn spiegels'

Het 2025-seizoen is eindelijk van start gegaan en de eerste twee vrije trainingen zijn inmiddels verreden. Er gebeurde genoeg op de baan en daarbij kwam ook veel geklaag op de boordradio kijken. Dit zijn de leukste boordradio's van de eerste twee trainingen van de Grand Prix van Australië.

De eerste uitgezonden boordradio van het 2025-seizoen kwam van Liam Lawson, die een close call had met de muur. 'Ik raakte de muur bij het ingaan van bocht 9. Als in, ik raakte het licht aan', meldde de Nieuw-Zeelander. Esteban Ocon had ondertussen iets opmerkelijks te melden aan zijn engineer Laura Müller. 'Geen problemen met de auto. Het rijdt heel soepel. Te soepel', zei de Fransman.

Timide Bearman toont schuld voor crash

George Russell kreeg ook al vroeg een aantal problemen. 'Kijk even naar de hoge snelheid. Ik ga heel slecht met de understeer in al die bochten. Bocht 9 en 10', vroeg hij aan zijn engineer. Even later was hij weer te horen. 'Het is heel heet in de auto', was toen de boodschap.

Oliver Bearman was verantwoordelijk voor de eerste crash van het seizoen. 'Ben je oké, Ollie?' wilde men aan de pitmuur meteen weten. De coureur toonde zich schuldbewust. 'Ja. Sorry', zei hij. 'Het is oké. De auto is veilig zolang jij oké bent', was het antwoord dat hij terugkreeg. Terwijl de rookie uitviel, had een veteraan het lastig. 'Ik kan moeilijk bochten maken met de auto', klaagde Lewis Hamilton.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

oliver bearman haas testdagen bahrein 2025
Bearman was verantwoordelijk voor de eerste crash van 2025.

Isack Hadjar kwam aan het einde van de sessie met een analyse van zijn run. 'Dat was geen goede poging op de zachte banden., want ik gebruikte niet genoeg tractie. Op hoge snelheid maakte ik geen grote stap', gaf hij door. Zijn engineer vond het allemaal wel meevallen. 'Oké. Voor mij ziet het eruit als een behoorlijke goede ronde. Nog veel om naar uit te kijken, dat is P9', was het bemoedigende antwoord.

De eerste die tijdens de tweede vrije training in de problemen kwam was Nico Hülkenberg. 'We moeten boxen. Er zit een safety plaque hier. In mijn handen, van de brandblusser', gaf de Duitser aan, waarna hij meteen weer naar binnen ging. 'Nog steeds veel understeer', klonk het ondertussen uit de Ferrari met nummer 44 op de neus.

Hadjar houdt zich in en Gasly ontploft

Tijdens de eerste vrije training werd er een vlag gegeven voor grind op de baan. Zover kwam het tijdens de tweede training niet, maar menig coureur nam een retourtje grind. 'Ik had daar een moment in bocht 6. Ik ging op vrij hoge snelheid door het grind', gaf Hülkenberg bijvoorbeeld aan. Ik kan niet remmen. Je moet de remmen controleren, want ik blijf blokkeren.

'Ik weet niet wat daar gebeurde. We melden het', gaf de engineer van Isack Hadjar aan. De Fransman reageerde opvallend rustig. 'Hij zag me niet eens', luidde zijn reactie. Landgenoot Pierre Gasly was ook niet al te blij met het rijgedrag van de andere coureurs. 'Niemand kijkt in zijn spiegels. Het is gestoord', riep de Alpine-coureur op zijn boordradio.

F1 live kijken in 2025? Bekijk onze overzichtspagina of bestel rechtstreeks bij Viaplay of F1TV

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws