Charles Leclerc heeft tijdens de tweede vrije training in Australië de snelste tijd op de klokken weten te zetten. Met een tijd van 1:16,439 was de Ferrari-man een tiende sneller dan McLaren-coureurs Oscar Piastri en Lando Norris. Voor Max Verstappen liep de sessie niet bepaald op rolletjes. De Nederlander had veel onbalans in de RB21 en kwam uiteindelijk niet verder dan P7.
Om 6:00 uur Nederlandse tijd sprongen de lichten aan het einde van de pitstraat op groen en begonnen de coureurs zonder daarbij Oliver Bearman, wiens bolide nog niet was gerepareerd na de stevige crash in VT1, aan de tweede oefensessie. Meteen kwamen Lando Norris en Liam Lawson elkaar al tegen. De Nieuw-Zeelandse Red Bull-coureur reed rustig de pitstraat uit, terwijl de Norris aan de rechterkant een proefstart deed. De Brit wist Lawson nog net te ontwijken, maar moest daarvoor met twee wielen door het gras. Er was geen contact en beide mannen konden zonder problemen verder.
De tekst gaat verder onder de Tweet.
Norris opent snel, maar Ferrari neemt over
Terwijl Gabriel Bortoleto met een 1:20,3 een eerste tijd op de klokken zette, ging Verstappen met een tijd van 1:18,510 een stuk rapper rond. Dat ook de eerste tijd van de Red Bull-coureur nog niet al te scherp was, bewees Norris die nog eens ruim acht tienden van de tijd van Verstappen af haalde. Ondertussen was ook Carlos Sainz onderweg naar een snelle tijd, maar de Spanjaard verloor wat tijd bij het inhalen van Oscar Piastri, die de Spanjaard in de bocht elf flink in de weg reed.
Na twintig minuten nam Ferrari het heft echter in handen en Leclerc was de eerste coureur die de 1:17-grens wist te slechten. Met een tijd van 1:16,794 was de Monegask ruim vier tienden sneller dan zijn nieuwe stalgenoot Hamilton. Verstappen had het ondertussen nog niet helemaal naar zijn zin in de RB21. De Nederlander kreeg te maken met een onbalans in bocht drie en daarop brak de regerend wereldkampioen meteen zijn ronde af.
Eerste run op softs brengt Verstappen slechts P12
Na een bezoekje aan zijn team besloot Verstappen de mediums in te ruilen voor een setje van de zachte band. Datzelfde rubber had Yuki Tsunoda kortstondig naar de eerste plek geholpen, maar Norris dook al snel onder de toptijd van de Japanner. Leclerc was echter nog een tandje sneller. De Monegask maakte het verschil in de laatste sector waar hij dankzij een paarse tijd ruim een tiende sneller was dan Norris.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Verstappen had even daarvoor een eerste poging op de zachte band gewaagd, maar de viervoudig wereldkampioen kwam niet verder dan P12. Zijn 1:17,477 was ruim een seconde langzamer dan de toptijd van Leclerc. Na een mislukte tweede poging, bracht de derde run wel een goede verbetering voor Verstappen, al was P7 op ruim zes tienden nog altijd niet waar de Limburger wil staan. Met die laatste poging van Verstappen leek het gedaan te zijn met de kwalificatiesimulaties, die aan hebben getoond dat er nog wel wat werk aan de winkel is voor Red Bull richting de kwalificatie van zaterdag.
Sainz kan niet opnieuw verrassen, Mercedes ver weg
Ook Sainz, de verrassing van VT1, kwam niet in het stuk voor. De Spanjaard presteerde met P11 weliswaar net iets beter dan zijn Williams-teamgenoot Alexander Albon (P12), maar de 30-jarige Madrileen was de enige coureur die zijn snelste tijd niet op de zachte, maar op de mediumband neerzette.
Toto Wolff was na de eerste oefensessie nog zo positief en hij stelde dat beide Mercedes-coureurs zich nog niet op het rijden van snelle tijden hadden gericht, maar ook in VT2 zaten George Russell en Andrea Kimi Antonelli niet goed bij. Russell eindigde nog net in de top tien, terwijl Antonelli pas op P16 terug te vinden was. Daarmee was de Italiaan wel sneller dan Lawson, die als zeventiende eindigde.
McLaren en Ferrari snel in longruns
In de slotfase van de training was het zoals gebruikelijk tijd voor de racesimulaties, maar ook daar maakte Red Bull zeker niet de sterkste indruk. Zowel McLaren als Ferrari lijkt wat sneller te zijn dan de Nederlander en ook Russell maakte in de Mercedes een goede indruk. Het is natuurlijk nog moeilijk te zeggen wat de onderlinge verhoudingen precies zijn, want het is immers niet duidelijk hoeveel brandstof iedereen aan boord had.
F1 live kijken in 2025? Bekijk onze overzichtspagina of bestel rechtstreeks bij Viaplay of F1TV
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties