Dit seizoen zullen er een speciaal soort koelvesten worden geïntroduceerd in de Formule 1, al zijn ze in 2025 nog niet verplicht. Niet iedereen is gecharmeerd, want Esteban Ocon fakkelt het koelingselement volledig af. De Fransman is van mening dat de koelvesten simpelweg onbruikbaar zijn, omdat coureurs als het ware met een tennisbal op hun heup in de auto zitten.
Voor het 2025-seizoen introduceerde de Formule 1 nieuwe koelvesten die de coureurs moeten helpen in extreem warme omstandigheden. De koelvesten voor gebruik in de auto zijn een gevolg van de Grand Prix van Qatar in 2023, toen meerdere coureurs het zeer zwaar hadden in de hitte. Logan Sargeant moest noodgedwongen opgeven en Lance Stroll bleek zelfs even buiten bewustzijn te zijn geweest. Ook Ocon had het lastig, want de Fransman gaf destijds over in zijn auto. Diezelfde Ocon is nu zeer kritisch op het hulpmiddel.
Koelvest is simpelweg onbruikbaar
Het systeem bestaat uit buizen die in de racepakken van de coureurs zitten, maar de plek waar de buizen ook daadwerkelijk het pak binnengaan, blijkt erg oncomfortabel te zijn. Volgens Ocon is het simpelweg niet te gebruiken. ‘Op dit moment kunnen we het koelvest niet gebruiken’, vertelde de Haas-coureur aan de media die in Bahrein aanwezig waren. ‘Je hebt overal van die buizen, dat is prima. Je hebt buizen aan de achterkant, dat is ook prima’, meent Ocon. Het probleem zit hem aan de zijkant. ‘Er zit een enorme tennisbal op je heup’, beschrijft hij hoe het voelt.
Het is volgens de Fransman ook niet mogelijk de locatie van deze zogenaamde tennisbal te verplaatsen. ‘Als je het hier op je borst doet, doet het pijn vanwege de riemen. Als je het aan de achterkant doet, pas je niet in je stoel’, noemt hij alternatieven die al net zo vervelend zijn. ‘Als je het dan aan de zijkant doet, pas je ook niet goed in je stoel’, klaagt Ocon. ‘Op dit moment werkt het niet, in elk geval niet zoals ik het geprobeerd heb’, stelt de coureur.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Ocon weet dat hij niet alleen staat in zijn kritiek. ‘Van wat ik van andere coureurs gehoord heb, hebben zij een soortgelijke ervaring’, geeft hij aan. Hij waardeert wel dat de FIA meedenkt over een oplossing voor racen in hete omstandigheden. ‘Het is goed dat ze een oplossing vonden en met iets gekomen zijn’, aldus de Fransman. ‘Maar op dit moment kan ik het in elk geval niet gebruiken. Ik praat niet voor anderen, maar zowel ik als Ollie kunnen het niet gebruiken’, benadrukt Ocon dat ook zijn teamgenoot Oliver Bearman hetzelfde probleem ondervindt.
Ocon gaat ook nog kort in op waarom er niet met het koelingssysteem te werken is. ‘Het product zelf, wat standaard is, is niet bruikbaar. Het is te groot’, zegt hij. ‘Je weet hoe krap het stoeltje is in de Formule 1. Waar alle buizen samenkomen, zit een soort van knoop van buizen’, vertelt de Fransman wat hij bedoelde met de tennisbal op zijn heup. ‘Daarom is het te groot’, luidt zijn conclusie.
Verplicht gebruik is onnodig
In 2025 is het nog niet verplicht voor coureurs om gebruik te maken van het koelingssysteem, maar de FIA wil het vanaf 2026 verplicht gaan invoeren. De autosportbond heeft dus nog even de tijd om het systeem te verbeteren, maar Ocon verwacht niet dat er veel mogelijk is. ‘Niet tenzij je een stoeltje wilt met een enorm gat erin’, stelt hij vast. ‘Een stoeltje krijg je al niet makkelijk geschikt, als je er iets uitzaagt, dan raak je heel veel flexibiliteit kwijt’, aldus de kersverse Haas-coureur. ‘De enige manieren van verbetering zijn een kleinere knoop of airconditioning door het zitje heen.’
Ocon zet ook vraagtekens bij het verplichten van het koelvest. ‘Het is niet heel erg nodig’, meent hij. ‘In extreme omstandigheden wel zoals Qatar of Singapore soms, dan wel’, noemt hij uitzonderingen op de regel. ‘Ik weet niet of er nog over gediscussieerd zal worden. Ik neem aan dat niemand in een positie zit om dit te gebruiken’, aldus Ocon. ‘Volgens mij heeft iedereen moeite ermee in de auto te passen. Het is niet zo dat ik een diva ben en het niet wil gebruiken, juist het tegenovergestelde. Ik wil het wel gebruiken, maar het past gewoon niet’, sluit Ocon af.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties