De FIA heeft begin dit jaar besloten dat ze toch wel strenger gaan kijken naar de flexi-wings. McLaren en Mercedes waren hier in 2024 al creatief mee bezig. De Britse renstal kreeg richting het einde van het jaar een tik op de vingers omdat het team de randjes toch wel aan het opzoeken was. Sky Sports-analisten Simon Lazenby en Bernie Collins bespreken het met pitreporter Ted Kravitz.
De flexi-wings van McLaren kwamen onder de loep te liggen toen er beelden rondgingen van de achtervleugel van de MCL38 in Azerbeidzjan. Op de onboardcamera van Oscar Piastri was te zien dat de achtervleugel toch wel erg flexibel was. McLaren had een systeem gecreëerd waarmee ze het DRS-effect na kon bootsen zonder de DRS-klep echt te openen. Hiervoor kregen ze, na wat klachten van andere teams bij de FIA, een tik op de vingers.
McLaren moest alle achtervleugels met een dergelijk systeem aanpassen. De voorvleugels werden echter niet aangepakt. Aangezien de FIA niet veel deed om de creatieve concepten te stoppen, besloten andere teams te gaan investeren in flexi-wings. Red Bull Racing en Ferrari waren daarom ook niet blij dat de FIA in januari aankondigde dit jaar opeens wel strenger te letten op de flexi-wings. De teams hebben tot Spanje om hun vleugels aan te passen.
Lees ook
'Red Bull woedend na wijziging flexi-wings-regels, McLaren speelde sleutelrol in regelwijziging'
Vanaf Australië zal de FIA strenger toezien op de achtervleugels, en de voorvleugels worden dan pas vanaf de negende race van het seizoen aangepakt. 'We hebben dus een technische richtlijn die eraan komt', begint Lazenby in de Sky Sports F1 Show. 'De vleugels zullen een derde minder flexibel zijn, effectief gezien. Een derde meer verticale stijfheid', legt hij uit. 'McLaren denkt niet dat het hen zal beïnvloeden.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Politieke spelletjes
McLaren zal, net als de andere teams, moeten voldoen aan de nieuwe regels omtrent flexi-wings die de FIA heeft opgesteld. Het kan voor Red Bull en Ferrari dan gunstig zijn dat ze in 2024 al performance hebben gevonden zonder de flexi-wings op de auto te hebben. 'Iedereen zal zijn auto aan moeten passen', neemt Kravitz over. 'Zal het dan zo zijn, Simon, dat in Spanje iedereen wordt teruggefloten vanwege hun flexibele voorvleugels?'
De pitreporter vraagt zich vooral af waarom de FIA opeens heeft besloten om in te grijpen. 'Heeft Red Bull het politieke spelletje perfect gespeeld door de FIA van gedachten te laten veranderen? Dat ze zeiden: we hebben alles gemeten, we denken dat het wel meevalt. Om vervolgens toch te zeggen: eigenlijk is het toch niet oké. Wat heeft de FIA van gedachten doen veranderen gedurende de winterstop?'
De Brit denkt ook na over de gevolgen van de regel die de FIA invoert vanaf Spanje. Red Bull-teambaas Christian Horner denkt zelfs dat er 'twee kampioenschappen door ontstaan: één voor Spanje en één na Spanje'. 'Zal dat het voordeel van Ferrari en McLaren van het einde van vorig jaar uitwissen, en zal Red Bull dan met één kopman, Max Verstappen, op weg zijn naar zijn vijfde wereldtitel?' vervolgt Kravitz.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Alle upgrades van McLaren werken
Collins neemt het stokje over, en gaat in op de gevolgen voor de teams als de FIA strenger gaat kijken naar de flexi-wings. 'We moeten in Spanje goed kijken hoe de rangorde er dat moment uitziet en hoe die zich daarna ontwikkelt', kaart de voormalig strateeg van Aston Martin aan. 'Spanje is een belangrijke race, omdat het een baan is waar aerodynamica een grote rol speelt. Uiteindelijk zal het elke baan anders beïnvloeden. Het is dus een beetje een ergernis als iemand zegt: het zal twee tienden per ronde kosten.'
Een team zal niet overal twee tienden per ronde verliezen door deze 'downgrade'. 'Zo werkt dat niet', zegt Collins. 'De teams wisten dat dit eraan zat te komen, ze hebben zich erop voorbereid en hebben veel dingen onder de motorkap van de auto doorgevoerd. Het is altijd spannend om te zien hoe dat uitpakt. Wat ik spannend vind aan McLaren, is dat hun upgrades de afgelopen twee jaar echt hebben gewerkt. We hebben weinig veranderingen gezien die niet aansloegen.'
'Revolutie' van McLaren wellicht zorgwekkend
McLaren liet echter weten dat ze de auto toch wel flink aangepakt hebben. Het kan ook riskant zijn om veel te veranderen. Daar weten Red Bull en Mercedes alles van. 'Wat me een beetje zorgen baart, is wanneer de teams hun auto volledig revolutioneren, en dan op de eerste testdag met een compleet andere auto de baan opkomen', vervolgt Collins. 'Is dat de juiste aanpak of niet? Hoe kunnen ze zo zeker zijn van hun analyse? Maar goed, we zullen zien', sluit ze af.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties