Red Bull Racing was niet helemaal tevreden over de RB21 na de testdagen in Bahrein. De driedaagse wintertest begon positief, maar na afloop kwamen er toch wat twijfels over de prestatie van de nieuwe bolide. Red Bull heeft in vergelijking met andere teams ook niet zoveel ronden gereden. Ziggo Sport-analisten Olav Mol, Renger van der Zande en Robert Doornbos kijken erdoorheen. Mol denkt dat het anders in elkaar zit.
Vanuit het kamp van de Oostenrijkse renstal komen gemixte signalen over de testdagen en de prestaties van de nieuwe bolide. Helmut Marko en Verstappen waren positief na de eerste testdag, maar op de laatste testdag leek het toch niet helemaal naar wens te gaan. Verstappen verwachtte dat er nog behoorlijk wat werk aan de winkel was. 'Ja, de laatste dag had wat productiever kunnen zijn', zegt Doornbos vanuit Bahrein, in het Ziggo Sport Race Café.
'Er was een olielek, waardoor de motor gewisseld moest worden. Hij heeft uiteindelijk geen kwalificatieruns gereden, maar gewoon wat long runs om betrouwbaarheid en balans te zoeken. Geen van de topteams heeft kwalificatieruns gedaan, dat doen ze in Melbourne pas', vervolgt de voormalig Red Bull-coureur. 'Na de lunch pakte Max een nieuwe voorvleugel, daar werd de auto wat scherper van. Je merkte daar ook het verschil tussen Lawson en Verstappen. Max komt binnen en zegt direct: daar en daar heb ik een betere voorkant nodig. Punt.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Red Bull reed veel minder ronden
Betreffende het aantal ronden dat de teams hebben verreden tijdens de testdagen staat Red Bull onderaan. Ze reden in totaal 304 ronden, terwijl Mercedes op 458 stond. 'Ik bedoel, ik heb mijn blauwe boekje meegenomen en dat staat weer helemaal vol met dingen', neemt Mol over. 'Laat ik een ding eruit halen, en dan moet je niet direct zeggen dat ik beren op de weg zie of allemaal gekke dingen, maar wat belangrijk is in de Formule 1 in de wintertest, is hoeveel ronden je kunt rijden.'
Mol wijst op het feit dat Red Bull zo'n 154 ronden minder heeft gereden dan de andere (top)teams. 'Als je ziet dat Mercedes alleen al op dag één 153 rondjes had, lijkt het niet alsof Red Bull een hele dag heeft laten liggen', vervolgt de Formule 1-commentator. 'Is het dan niet een soort zelfvertrouwen?' oppert presentatrice Shelly Sterk. 'Nou, kijk. Jij bent lekker bezig', zegt Mol, die daarmee al aangeeft waar hij heen wil met zijn uitleg. 'Op de eerste dag rijdt Lawson 132 ronden. Bam. Top, hè?' vervolgt hij
'Tweede dag 91, derde dag 81 ronden. Wat nou als ze met die auto naar buiten gereden zijn en hij was zo verrassend goed, dat ze denken: k*t...', oppert Mol. 'Als wij hier nu alles erdoor gaan blazen, hebben we straks alle andere teams op onze nek', wijst hij aan. Formule 2-coureur Richard Verschoor denkt daar iets anders over. 'Je zou dan alsnog extra ronden kunnen doen om meer data over andere set-ups te vergaren, met andere vleugels bijvoorbeeld', vult hij aan.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Van der Zande ziet ook zelfvertrouwen
Aan de tafel in de Ziggo-studio ontstaat een kleine discussie over het zelfvertrouwen van Red Bull. Hebben ze uiteindelijk zo weinig gereden omdat het zo goed ging, en probeerden Waché en Marko de concurrentie op het verkeerde spoor te zetten? 'Ik denk dat je dit soort runs, van die korte runs, alleen doet als je heel veel zelfvertrouwen hebt', zegt Van der Zande. 'Als je lang moet rijden, dan moet je veel leren over de auto. Als je Max bent, zeg je: ik wil dit, ik wil dat. Dat is een stukje vertrouwen dat de rijder meeneemt, waardoor hij grote stappen kan maken met de set-up.'
Volgens Mol laat Red Bull op dit moment gewoon nog niet haar ware performance zien, wat overigens normaal is tijdens de wintertestdagen. 'Sterker nog, hij heeft ze misschien wel verrast', vervolgt de commentator. 'Die auto heeft het team misschien wel verrast, maar Max riep ook meteen dat de auto in ieder geval door de hele bocht hetzelfde doet. Ze hebben die problemen denk ik wel allemaal opgelost. Ik denk dat ze ontzettend veel zelfvertrouwen hebben en ze nog niet het achterste van de tong hebben laten zien.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties