Formule 1-journalist Michael Schmidt heeft de deur platgelopen bij Red Bull Racing tijdens de testdagen en begrijpt waar de zorgen van Helmut Marko, Pierre Waché en Max Verstappen zelf vandaan komen. Vanuit het kamp van de Oostenrijkse renstal kwamen zowel positieve als negatieve geluiden, maar na vrijdag maakt het team zich toch wel een beetje zorgen. Schmiddie denkt ook dat een ander team het beter voor elkaar heeft.
Schmidt, werkzaam voor het gerenommeerde Duitse medium Auto, Motor und Sport, is inmiddels al veertig jaar aanwezig bij wintertestdagen en wordt niet meer zo warm van de snelste rondetijden. Het is dit jaar lastiger in te schatten, aangezien de omstandigheden in Bahrein extreem waren, en omdat het dit jaar de vierde race op de kalender is. Melbourne, het circuit dat het eerst aan de beurt is, is niet te vergelijken met het Bahrein International Circuit.
'Tegenwoordig hanteren de teams verschillende strategieën', begint Schmidt in zijn analyse na de derde testdag. 'Ze probeerden al wat uit, maar zoals we hoorden, zaten ze allemaal met verschillende hoeveelheden brandstof. Het is dus moeilijk te vergelijken. Dit is een circuit waar het gewicht een grote rol speelt. 3,5 tienden per tien kilo benzine. Dus als iemand tien kilo heeft, en een ander dertig, scheelt dat al zeven tienden', benadrukt de Duitser.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

McLaren laat de beste indruk achter
Vanuit de paddock is het als journalist beter te zien waaraan de teams staan. De stemming is soms ook een duidelijk voorteken. McLaren maakte een goede indruk op Schmidt. 'Piastri reed duidelijk de snelste racesimulatie. Hij zette voort waar Norris op donderdag mee bezig was. Russell was niet slecht. Ferrari wilde ook een racesimulatie doen, maar Hamilton moest toch de garage in. Waarschijnlijk was het een hydraulisch probleem.'
Over Ferrari kon Schmidt niet veel zeggen. Naar zijn idee was de stemming echter niet bijzonder goed in de garage. 'Als je naar de lichaamstaal kijkt, zijn ze niet zo tevreden. Ze hadden zich meer voorgesteld', denkt de Duitse journalist. 'Ze zijn duidelijk langzamer dan McLaren. De andere teams ook, maar dat is natuurlijk een schrale troost. Ze proberen zichzelf een beetje te rechtvaardigen: de lage temperaturen zijn niet gunstig voor ons, de auto gaat normaal beter met de banden om.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Flink tekort bij Red Bull
Volgens Schmidt lijkt alles erop te wijzen dat Ferrari geen kandidaat is voor de zege tijdens de eerste race van het jaar. McLaren staat bovenaan het lijstje. 'Dat zegt iedereen, zelfs bij Red Bull wordt daarover gesproken', onthult Schmidt. 'Intern wordt verwacht dat ze drie à vier tienden tekortkomen. Dat is best veel, als je bedenkt hoe dicht de teams vorig jaar bij elkaar zaten. Red Bull, Mercedes en Ferrari zitten dicht op elkaar. Red Bull heeft natuurlijk nog de Verstappen-factor, die moet je erbij rekenen.'
De journalist verwacht niet dat Liam Lawson zich met de topgroep kan mengen. Antonelli deed het naar zijn idee wel heel goed. 'Ferrari gaf aan dat er niet veel nieuws meer komt. Misschien een vleugeltje hier en daar, maar geen grote updates meer. Red Bull reed op vrijdag met de Melbourne-specificatie. Ze hadden een nieuwe bodemplaat en een nieuwe voorvleugel. Verstappen zei dat de nieuwe bodemplaat de auto opnieuw nerveuzer maakte, terwijl ze dat juist wilden oplossen. Dat is niet gelukt.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties